شهرخبر

پشت پرده قهرمانی پرسپولیس در نیم فصل اول ؛ ریشه یابی ناکامی استقلال و تراکتور در لیگ برتر بیستم

پرسپولیس بهترین تیم و قهرمان نیم فصل اول از نظر فنی و نتیجه

نیم فصل اول لیگ برتر بیستم و بررسی پرسپولیس استقلال و سپاهان

نیم فصل اول لیگ برتر بیستم ایران با بازی معوقه پرسپولیس و گل گهر سیرجان به پایان رسید، از این رو عملکرد تیم ها در بازی هایی که گذشت مورد بررسی قرار گرفته است. جایی که نشان می دهد پرسپولیس در جای واقعی خود ایستاده و به شایستگی بهترین تیم ایران از نظر فنی است و نتیجه لازم را هم گرفته است.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

نیم فصل اول لیگ برتر بیستم ایران دیروز با بازی معوقه پرسپولیس و گل گهر سیرجان به پایان رسید، از این رو عملکرد تیم ها در بازی هایی که گذشت مورد بررسی قرار گرفته است.

بازی معوقه پرسپولیس و گل گهر سیرجان از هفته دهم برگزار شد تا پرونده نیم فصل اول لیگ برتر به طور کامل بسته شود، پرسپولیس با یک پیروزی پرگل قهرمانی خود در نیم فصل را جشن گرفت و تیم های سپاهان و استقلال نیز پشت سر این تیم قرار گرفتند.

لیگ بیستم در هفته های ابتدایی مطابق انتظار ماهیت خود را نشان نداد، چرا که تیم ها هنوز به فرم ایده آل خود نرسیده بودند، از این رو تیم نساجی مازندران که با بودجه اندک فقط برای باقی ماندن در سطح اول فوتبال ایران بسته شده بود، در هفته اول صدر نشین شد.

پس از آن گل گهر سیرجان که با امیر قلعه نویی آماده سازی خوبی در پیش از آغاز فصل داشت، خود را نشان داد و با درخشش گادوین منشا در خط حمله صدر جدول را برای چند هفته در اختیار گرفت.

استقلال نیز با پتانسیلی که در بازیکنان خود داشت به آرامی و با پیروزی هایی که به دست آورد صدر جدول را از گل گهر پس گرفت و تا هفته های پایانی نیم فصل آن را حفظ کرد.

اما حواشی زیاد پیرامون استقلال و اختلافات داخلی اجازه نداد تیم محمود فکری بتواند در مسابقات به فرم ایده آل و با ثباتی برسد، از این رو با اوج گرفتن سپاهان و پرسپولیس در پایان جای خود را به آن ها داد.

قبل از اینکه به صدر جدول و بررسی تیم های سپاهان و پرسپولیس برسیم، بی انصافی است اگر در مورد تراکتور با هواداران پرتعداد و پرشور آن نپردازیم.

تراکتور با وجود بازیکنان باکیفیت و بسته شدن برای قهرمانی، اما در لیگ برتر بیستم و نیم فصل اول هم نشان داد که برای رسیدن به قهرمانی مسیر طولانی در پیش دارد و گزافه نیست که بگوییم با این شیوه و روش هیچگاه به قهرمانی نخواهد رسید.

چرا که تراکتور در مغز متفکر فنی خود هیچگاه به ثبات و آرامش نرسیده و در واقع هیچگاه به مربیان خود اجازه نداده است که با آرامش و خیالی آسوده برنامه ها و فلسفه خود را در تیم پیاده کنند و به نتیجه دلخواه برسند.

از این رو تی تی های تبریزی در نیم فصل اول تیمی در قامت مدعی قهرمانی نشان ندادند و به جایگاه هفتمی جدول رده بندی بسنده کردند، حتی پایین تر از آلومینیوم اراک که به تازگی به لیگ برتر راه یافته است.

از طرفی تیم هایی مانند فولاد خوزستان، صنعت نفت آبادان، آلومینیوم اراک و حتی مس رفسنجان تیم های جذاب و قابل احترامی نشان دادند که با وجود نداشتن عناصر بزرگ برای قهرمانی، اما با تمام وجود جنگیدند و تیم های بزرگ را آزار دادند و به شایستگی نیمه اول جدول رده بندی لیگ را به خود اختصاص دادند.

اما سپاهان را باید یک تیم مدعی با پتانسیل بالا توصیف کرد که به لطف سرمایه گذاری قابل توجه و بها دادن به ترکیب جوانان و باتجربه ها از نیمکت فنی تا بازیکنان، توانسه امتیازات قابل توجهی را دشت کند.

سپاهان اگر در نیم فصل دوم هم همچون نیم فصل اول بتواند در نتیجه گیری و بازی هدفمند با ثبات عمل کند، قطعا رقیب سرسختی برای پرسپولیس در راه قهرمانی خواهد بود.

از نگاه کارشناسان پرسپولیس را بدون اغراق باید بهترین تیم لیگ برتر بیستم از نظر فنی دانست. 

 سند درستی این ادعا را هم باید در اظهارات پیروز قربانی پیشکسوت استقلالی جست‌وجو کرد که او هم پرسپولیس را بهترین تیم ایران از نظر فنی می داند.

پرسپولیس فصل را تحت تاثیر حضور خود در فینال لیگ قهرمانان آسیا آغاز کرد و به هفته های ابتدایی لیگ به چشم بازی های تدارکاتی مناسب برای فینال آسیا نگاه می کرد.

از این رو با تغییرات زیاد در ترکیب بازیکنان خود، آن چیزی که در واقعیت بود را نمایان نساخت.

سرخپوشان تهرانی در لیگ قهرمانان آسیا با فلسفه دفاع، پرس و ضد حملات خطرناک و چیزی شبیه به تفکرات فنی کارلوس کی روش به میدان رفتند و انصافا بازیکنان هم به خوبی و به طور کامل وظایف خود را انجام دادند و همین شد که پرسپولیس به فینال آسیا رسید.

در لیگ برتر بیستم اما اینچنین نبود، چرا که تیم های مقابل یحیی گل محمدی آنچنان قدرتمند نبودند که نیازی به دفاع و ضد حمله باشد.

از طرفی پرسپولیس با توجه به محرومیت عیسی آل کثیر و موفق نبودن دیگر مهاجمان، در گلزنی دچار مشکل شد و همین موضوع دلیلی شد که کادر فنی سرخپوشان یک تغییر بزرگ در شیوه و روش بازی تیم خود ایجاد کنند.

کادر فنی قدرتمندی که با ترکیب جذاب و دوست داشتی یحیی گل محمدی و حمید مطهری نشان داده که برای هر بازی و هر شرایط و هر موقعیت جدید می تواند یک استراتژی و یک روش بازی جدید طراحی کرده و بالاتر از آن، می تواند بازیکنان را خیلی سریع با این روش جدید هماهنگ کند.

جالب است بدانید که پرسپولیس وقتی با مشکل در گلزنی خط حمله خود مواجه شد سیستم خود را بدون مهاجم طراحی کرد.

سیستمی که دلبوسکه سرمربی وقت تیم ملی اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۰ با آن قهرمان جهان شد و جالب تر از آن این است که بدانید، احمد نوراللهی دقیقا همان نقشی را دارد که فابرگاس در آن تیم ملی اسپانیا داشت.

یحیی گل محمدی با همین سیستم استقلال را در دربی رفت لیگ برتر به شدت غافلگیر کرد، تا جایی که اگر کم دقتی و کم تجربگی احمد نوراللهی در گلزنی نبود، شکست سختی به آبی ها تحمیل می شد.

پس اگر می خواهید دلیل صدرنشینی پرسپولیس در نیم فصل اول لیگ برتر بیستم را بدانید، باید این را در نظر بگیرید که کادر فنی سرخ های پایتخت کامل ترین و بهترین کادر فنی‌ای است که برای هر موقعیت و برای هر بازی و بالاتر از آن برای هر دقیقه بازی، یک روش و سیستم مختص به آن طراحی می کند.

سعید ریحان پور- اختصاصی پارس فوتبال