شهر خبر

2 اثر ملی و مذهبی خلخال در لیست آثار ملی کشور جای گرفتند

ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، 2 اثر ملی و مذهبی خلخال در لیست آثار ملی کشور جای گرفتند.

داستان چیست؟

علی درویشی افزود: پیش از این 45 اثر تاریخی، ملی و مذهبی خلخال در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و بهمن امسال نیز 2 اثر ناملموس پیشنهاد شده از سوی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خلخال از جمله 37 اثر ناملموس میراث فرهنگی ثبت شده در وزارت میراث فرهنگی است.

وی اظهار کرد: در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور که در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، هشت اثر از استان آذربایجان غربی، 11 اثر از استان اردبیل، 14 اثر از استان آذربایجان شرقی، سه اثر از استان سیستان و بلوچستان و یزد ثبت ملی شد.

درویشی گفت: از آثار ملی ثبت شده استان اردبیل میتوان به ثبت ملی مراسم "باران خواهی چمچه خاتون" یا "چمچه گلین" و آیین و مراسم برپایی "قارقارا" اشاره کرد. همچنین آیین و مراسم "خیدیر نبی" به پیشنهاد استان اردبیل، و مراسم "گلین چیخدی" (عروس بران) به پیشنهاد استان اردبیل و از استان سیستان و بلوچستان مهارت خمک دوزی (خامه دوزی) به عنوان میراث فرهنگی ناملموس ثبت ملی شد که اثر مذهبی قارقارا مربوط به عزداری ایام ماه محرم و همچنین مراسم و آیین سنتی آستانه سال نو خیدرنبی از آثار پیشنهادی شهرستان خلخال است.

وی اظهار کرد: برای ثبت 10 اثر ناملموس منطقه خلخال از جمله آثار تاریخی، ملی و مذهبی جهت ثبت در لیست آثار ملی کشور اقدام لازم صورت گرفته و منتظر تصمیم نهایی مرکز کشور در این خصوص هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان شهرستان کوثر گفت: 2 اثر ارزشمند بومی و فرهنگی شهرستان کوثر در فهرست آثار ناملموس کشور بهمن امسال به ثبت ملی رسید.

جهانگیر شهبازی افزود: 2 اثر ناملموس آیینی و مذهبی چومچه خاتون و آش سنتی گیلدیک آشی این شهرستان که از سوی این اداره پیشنهاد و به تایید اداره کل میراث فرهنگی استان رسیده بود، در لیست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

او افزود: این 2 اثر ملی از جایگاه بالایی در فرهنگ بومی منطقه برخوردار هستند و هنوز هم به اشکال مختلف در سبک زندگی مردم جاری است. رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کوثر گفت: رسم دیرین و کهن و مذهبی چومچه خاتون که آیین طلب باران است، هر سال در این شهرستان برپا می شود.

۲ اثر ملی و مذهبی خلخال در لیست آثار ملی کشور جای گرفتند