شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

بورس در تعقیب اخبار هسته ای

بورس در تعقیب اخبار هسته ای
بورس همچنان گرفتار صف‌های فروش و خروج سهام‌داران حقیقی است. اما کارشناسان معتقدند افت شدید ارزش معاملات خرد نشان از صبر استراتژیک سهام‌داران دارد.
بورس در تعقیب اخبار هسته ای

به گزارش کارگر آنلاین ، روز چهارشنبه شاخص کل بورس 5 هزار و 915 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 205 هزار واحد رسید.  شاخص کل هم‌وزن نیز 716 واحد نسبت به روز قبل نزول کرد و در رقم 434 هزار و 389 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 105 واحد ریزش کرد و به رقم 17 هزار و 118 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 72 نماد رشد قیمت و 388 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 14 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 77 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز چهارشنبه در بورس شرکت‌های کاشی سعدی (کسعدی)، سیمان مازندران (سمازن) و سیمان آرتا اردبیل (ساربیل)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های کشت و دامداری فکا (زفکا)، مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان (زماهان)، پگاه گلپایگان (غگلپا) و بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای های وب (داده گستر عصر نوین)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و ثامید (توسعه و عمران امید) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس ریل پرداز سیر (حریل)، بیمه پاسارگاد (بپاس) و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد عرضه 3 هزار و 53 میلیارد تومانی بسته شد.

رشد ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات چهارشنبه 368 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 19 بود. ارزش صف‌های خرید نسبت به روز سه‌‌شنبه 13 درصد کاهش یافت و به رقم 203 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 11 درصد افزایش یافت و 3 هزار و 256 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در آخرین روز کاری هفته  شرکت رایان هم افزا (رافزا) برای پنجمین روز متوالی بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 79 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از رافزا،  غگیلا (پگاه گیلان) و بالبر (کابل البرز) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین عرضه‌ها

روز چهارشنبه بیشترین صف فروش نیز به برکت (شرکت دارویی برکت) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 140 میلیارد تومانی داشت. پس از برکت، دی (بانک دی) و خساپا (سایپا) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

روز چهارشنبه برای هشتمین روز متوالی شاخص بورس نزول کرد و همچنان سهم معامله‌گران حقیقی از فروش‌ها بیش از سهم آن‌ها از خریدها بود. در سمت تقاضا، 77 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 23 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه نیز 90 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 10 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد. همچنین رقم خروج پول حقیقی 545 میلیارد تومان بود تا برای نهمین روز متوالی معاملات بازار با خروج پول حقیقی بسته شود.

 در پایان معاملات چهارشنبه ارزش صف‌های فروش باز هم بیش از صف‌های خرید بود و  ارزش عرضه‌های پایان بازار نسبت به روز قبل 11 درصد افزایش یافت و ارزش صف‌های خرید 13 درصد کاهش یافت.  

در آخرین روز کاری هفته ارزش معاملات خرد بازار باز هم کاهش یافت و با افت 25 درصدی به رقم 4 هزار و 158 میلیارد تومان رسید، همچنین در این هفته میانگین ارزش معاملات خرد 4 هزار میلیارد تومان بود. این در حالی است که در هفته آخر بهمن میانگین ارزش معاملات خرد 8 هزار و 667 میلیارد تومان و در هفته‌های پیشین در محدوده 10 هزار میلیارد تومان قرار داشت. در نتیجه ارزش معاملات خرد در روزهای اخیر کاهش محسوسی داشته است. کارشناسان معتقدند علت کاهش ارزش معاملات خرد علاوه بر گره‌های معاملاتی و صف‌های طویل بازار، انتظار سهام‌داران برای روشن شدن تاثیر عوامل سیاسی بر بازارها است. در واقع معامله‌گران با اتخاذ استراتژی صبر تصمیم‌گیری درباره خرید یا فروش سهام را به تاخیر انداخته و منتظرند تا ببینند روابط دیپلماتیک ایران و 5 1 چه تغییری خواهد داشت. از این جهت گفته می‌شود با مثبت شدن انتظارات سهام‌داران نسبت به چشم انداز سیاسی و اقتصادی کشور، بورس در میان مدت توان تغییر جهت به سمت بالا را دارد. اما به نظر می‌رسد در کوتاه مدت نباید در انتظار رشد بازار باشیم چرا که روندهای درونی بازار همگی نشان از افول بازار دارد.  

 

منبع : اقتصاد نیوز