شهر خبر

قلعه خاندان بهادری استان مرکزی مرمت شد

ایرنا/ براساس سخنان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کمیجان، قلعه خاندان بهادری استان مرکزی مرمت شد.

داستان چیست؟

سعید نیک نام افزود: عملیات مرمت اضطراری و پاکسازی این بنای ارزشمند تاریخی با اعتباری بالغ بر 650 میلیون ریال از اول دی آغاز شده بود. وی بیان کرد: در این مرمت دیوار ضلع شمال غربی ساختمان شاه نشین قلعه و فضای مطبخ غربی و بخش های دیگری از آن مورد بازسازی قرار گرفت.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کمیجان اظهار داشت: دیوار ضلع شمالی و در ورودی اصلی و دو طاق آخرین بار در 2 سال گذشته از سوی این اداره مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته بود. نیک نام یادآور شد: قلعه خاندان بهادری یکی از بناهای به جا مانده از دوره قاجار است که در وسعت تقریبی 11 هزار مترمربع زمین و سه هزار مترمربع بنا احداث شد.

وی افزود: این قلعه با ویژگی های خاص معماری و دارای بخش شاه نشین، باغ، قلمستان و برج های بلند بوده و بدلیل گذر زمان، آسیب های بسیاری به برج ها وارد شده و ارتفاع آنها امروز به حدود شش متر رسیده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کمیجان ادامه داد: وسیع ترین و بزرگترین ساختمان های قلعه در بخش شمالی بنا قرار گرفته که به بخش اعیان نشین اختصاص داشت و مصالح بکار رفته در ساخت این بنا شامل خشت، سنگ، آجر، چوب، آهک و گچ است. نیکنام اظهار داشت: قلعه خاندان بهادری در کنار یکی از راه های مهم ارتباطی استان مرکزی به سوی غرب کشور قرار گرفته که از دیرباز محل اتصال راه های تهران، همدان، قم، کرمانشاه و کردستان بود.

قلعه خاندان بهادری استان مرکزی مرمت شد