شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکو

برای کمک به روند دستیابی به آشتی ملی در افغانستان

مسکو اعلام آمادگی کرد

به گزارش منیبان؛  لاوروف روز جمعه در نشست خبری پایان مذاکرات با محمدحنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان گفت: اوضاع بی ثبات افغانستان نگران کننده است و به رغم آغاز گفتگوهای بین افغانی اوضاع این کشور همچنان بی ثبات است. 

وی افزود: ما اتفاق نظر داریم که عامل مهم در ایجاد اوضاع کنونی افغانستان گروه تروریستی داعش است که به دنبال تقویت نفوذ خود در استان های شمالی این کشور است تا آن مناطق را به عرصه نفوذ خود به کشورهای آسیای مرکزی بدل کند. 

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو هر لحظه آماده است به ایجاد شرایط برای آشتی ملی بین افغانی کمک کند، تصریح کرد: به تماس های خود با آمریکا، ایران و پاکستان در خصوص حل و فصل مسائل افغانستان ادامه می دهیم.

لاوروف گفت: از طالبان می خواهیم به تعهدات خود عمل کرده و درخواست ها و شرایط جدیدی در مذاکرات با دولت افغانستان مطرح نکند.

 وزیر امور خارجه افغانستان هم گفت که بی تمایلی گروه طالبان برای پیروی و اجرای توافق ها مانع خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان می شود. 

محمدحنیف اتمر تصریح کرد: گروه طالبان باید به تعهدات خود در توافقنامه با آمریکا عمل کند زیرا این شرایط برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان است. بسیار مهم است که طالبان این واقعیت را درک کند که با عدم توافق با حل و فصل سیاسی و آتش بس، امکان افزایش زمان حضور نیروهای  خارجی در افغانستان را بوجود می آوند. 

 وی ادامه داد: کابل آمده است به شرط پایبندی گروه طالبان به آتش بس به همراه این گروه با گروه تروریستی داعش در افغانستان مبارزه کند. 

 وزیر خارجه افغانستان گفت: اگر طالبان به تعهدات خود بویژه در مورد آنچه که مربوط به آتش بس می شود و به از درخواست ما در این زمینه پیروی می کرد مبارزه با داعش در افغانستان آسانتر می شد.

روسیه برای حل و فصل سیاسی مسائل افغانستان و پایان بحران این کشور تلاش می کند.

پیشتر ضمیر کابلوف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان در این راستا اعلام کرد که روسیه در حال تدارک نشستی برای بررسی و حل مسائل افغانستان است.

 ضمیر کابلوف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان و رئیس اداره دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه گفت: مسکو با شرکای خود شاخص های نشست بین المللی افغانستان را مورد موافقت قرار می دهد. 

وی افزود: در زمان حال مراحل موافقت برای برگزاری این نشست جریان دارد. 

به گفته کابلوف، قبلا امکان برگزاری نشست بین المللی افغانستان تا پایان ماه جاری (ماه فوریه) مورد بررسی قرار گرفت اما در زمان حاضر درباره جزییات این دیدار گفت و گوها جریان دارد. 

 "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم به تازگی اعلام کرد که درصورت تمایل طرف های افغان، مسکو برای میزبانی نشست مذاکره و صلح افغانستان آمادگی دارد.

زاخارووا در نشست خبری هفتگی در وزارت امور خارجه روسیه گفت: ما امکان برگزاری نشست بین طرف های افغان در مسکو در آینده را رد نمی کنیم و در صورت اعلام نیاز و اگر طرف های افغان علاقه مند به برگزاری مذاکرات صلح باشند، ما برای میزبانی این گفت و گوها آماده هستیم.