شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#وزیر دفاع

ترکیه: سامانه «اس-۴۰۰» مستقل از شبکه ناتو خواهد بود

دیپلمات ترکیه‌ای: آنکارا از خرید اس - 400 ناخرسند نیست - کراپ‌شده

وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه خرید سامانه‌های پدافند موشکی از روسیه، یک مسئله ملی و داخلی ترکیه است، گفت این سامانه‌ها به کسانی که قصد صدمه‌زدن به ترکیه را نداشته باشند، آسیبی نمی‌رساند.

به گزارش مشرق، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه امروز (جمعه) بار دیگر از تحریم‌های آمریکا علیه کشورش به بهانه خرید سامانه پدافندی روسی «اس-۴۰۰» انتقاد کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، آکار در این باره گفت: «اعمال تحریم‌های واشنگتن بر ترکیه درخصوص پروژه جنگنده‌های اف-۳۵، با روح ائتلاف و اتحاد دو کشور همخوانی ندارد».

وی با بیان اینکه خرید سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ از روسیه، یک مسئله ملی و داخلی ترکیه است، تصریح کرد: «ما این سامانه را مستقل از شبکه پدافندی ناتو به کار می‌گیریم».

وزیر دفاع ترکیه ضمن رد ادعاهای آمریکا و ناتو مبنی بر تهدیدآمیز بودن این سامانه برای آنها، توضیح داد: «ما از سامانه اس-۴۰۰ زمانی که با تهدیدها و خطرات مواجه شویم استفاده می‌کنیم، و این سامانه به کسانی که قصد حمله به ترکیه را ندارند، آسیبی نمی‌رساند».

به نوشته آناتولی، آکار در بخش دیگری از صحبت‌هایش به انتقاد از ابراز نگرانی اتحادیه اروپا درباره مسائل حقوق بشری در ترکیه پرداخت: «اتحادیه اروپا همواره درباره حقوق بشر صحبت می‌کند اما آیا درباره حق زندگی شهروندان ما که در غارا به شهادت رسیدند هم چیزی گفت؟ مدعیان دموکراسی باید دست از این نفاق و دورویی بردارند».

وی همچنین درباره ایجاد مزاحمت جنگنده‌های یونانی برای کشتی تحقیقاتی ترکیه در دریای اژه نیز گفت: «واکنش مناسبی به این ایجاد مزاحمت جنگنده‌های یونانی داده خواهد شد. اینگونه اقدامات، در تضاد با روابط دوجانبه و حسن همسایگی است».

حدود دو هفته پیش وزارت دفاع ترکیه از یافت شدن اجساد سیزده شهروند خود در منطقه «غارا» واقع در شمال عراق، که توسط عناصر پ.ک.ک ربوده شده بودند، خبر داد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با انتقاد از حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان کُرد، گفت، کسانی که با تروریست‌ها همکاری می‌کنند در سیاه‌چاله تاریخ گم خواهند شد.

منبع: فارس