شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#انتخابات#یمن
امام جمعه قم: غنی‌سازی انرژی هسته‌ای به میزان نیازهای کشور حق مسلم ملت است / امام جمعه گیلان: ملت ایران اجازه هیچ حرکت ناموزونی به سازمان‌های بین‌المللی نمی‌دهد

امام جمعه قم: غنی‌سازی انرژی هسته‌ای به میزان نیازهای کشور حق مسلم ملت است / امام جمعه گیلان: ملت ایران اجازه هیچ حرکت ناموزونی به سازمان‌های بین‌المللی نمی‌دهد

برخی از شهرها شاهد برپایی نماز جمعه بودند؛ ائمه جمعه نیز در خطبه‌های عبادی و سیاسی این هفته خود نیز به مسائلی از جمله مقابله با کرونا، انتخابات و حضور مردم، تحریم‌ها و مسئله یمن اشاره کردند.

اعتمادآنلاین| با وجود لغو نماز جمعه در برخی از شهرهای کشور، امروز نماز جمعه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد و ائمه ‌جمعه در برخی شهرها در جمع نمازگزاران خطبه‌های خود را ایراد کردند.


طی هفته‌های گذشته، برخی از شهرها شاهد برپایی نماز جمعه بودند؛ ائمه جمعه نیز در خطبه‌های عبادی و سیاسی این هفته خود نیز به مسائلی از جمله مقابله با کرونا، انتخابات و حضور مردم، تحریم‌ها و مسئله یمن اشاره کردند.

 
آیت الله سیدمحمد سعیدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد با بیان اینکه امروز مسؤولیت بزرگ علمای دین تبیین حقایق اسلام ناب و آموزه‌های مکتب اهل بیت(ع) است اظهار کرد: علما نباید اجازه کتمان حقایق را بدهند و البته این مسؤولیت از رهگذر اجتهاد و جامعیت عملی می شود .

 

وی افزود: کسانی که صلاحیت ندارند نباید به خاطر اغراض سیاسی با استفاده از تریبون عمومی و فرصت مسؤولیت با استناد ناقص به برخی از آیات، دست به تحریف قرآن بزنند.

 

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: مواضع ناصواب سیاسی برخی برای جلب اطمینان دشمنان کینه توز و پیمان شکن در پوشش معاهده‌های بین المللی، ربطی به برداشت غیرصحیح از آیات الهی ندارد.

 

وی افزود: قرآن کریم به صراحت در سوره انفال می‌فرماید هرگاه با آشکار شدن نشانه‌هایی از خیانت گروهی مطلع شدید به طور عادلانه پیمان آنها را لغو کنید؛ کفار کینه توز فکر نکنند با خیانت و نقض عهد جلو افتادند آنها نمی‌توانند از قلمرو قدرت الهی بیرون روند.

 

آیت الله سعیدی با تاکید بر اینکه سخن از معاهده با دشمنان باید از موضع قدرت باشد نه ضعف تاکید کرد: در برجام اکنون نوبت ایران است که آمریکا و همپیمانانش را راستی آزمایی کند. آمریکا ناقض برجام بوده و اروپایی‌ها هم به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند و تضمین عینی بازگشت به برجام باید لغو کامل تحریم‌ها باشد و هرگونه مهلت دادن به دشمنان بر خلاف قرآن کریم است.

 

وی تصریح کرد: تا زمانی که آنها به وعده‌های پیشین خود عمل نکرده‌اند نباید هیچ مذاکره رسمی و غیررسمی با غربی‌ها صورت گیرد.

 

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امت ما در ایام اعتکاف شور و شوق خاصی برای حضور در مراسم معنوی داشتند گفت: مومنین دو سال است که به خاطر ویروس کرونا از انجام مناسک محروم هستند و امیدواریم این ویروس در جهان و سرزمین‌های اسلامی ریشه کن شود.

 

آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه محور دیگر بیانات رهبری تاکید بر ممنوعیت سلاح هسته‌ای و توجه به غنی سازی بر اساس نیاز کشور بود، اظهار کرد: بر اساس فتوای صریح رهبری هرگونه تولید و انباشت سلاح شیمیایی و میکروبی حرام شرعی است در عین حال غنی سازی انرژی هسته‌ای به میزان نیازهای کشور حق مسلم ملت است و ما هرگز از این حق مسلم کوتاه نمی‌آییم.

 

وی با بیان اشاره به اینکه ما هرگز به دشمنان کینه توز و پیمان شکن باج نمی دهیم تصریح کرد: ما با تکیه بر توان ملت ایران اسلامی برای ایستادگی در برابر دشمنان از مطالبات به حق ملت ایران برای رشد و پیشرفت در همه عرصه‌ها عقب نشینی نخواهیم کرد.

 

انسان در سختی‌ها رشد می‌کند


آیت‌الله سیدیوسف طباطبائی‌نژاد ظهر امروز در خطبه‌های نمازجمعه این هفته اصفهان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار داشت: یکی از سنت‌های قطعی خداوند امتحان الهی است، در تمامی ادوار انسان‌ها امتحان می‌شوند و این امتحان برای رشد آن‌ها در سختی‌هایی است که خداوند برای انسان قرار می‌دهد.

 

امام جمعه اصفهان گفت: انسان موجودی است که در سختی رشد می‌کند، نه اینکه همیشه در سختی باشد اما در سختی رشد می‌کند.

 

وی افزود: همانطور که جسم ما در سختی رشد می‌کند، روح ما هم در ترک گناه و انجام واجبات رشد خواهد کرد، بنابراین اگر گناه را که ترک آن سخت است انجام ندهد و انجام واجبات که بعضاً کار سختی است را رعایت کند، انسان به دلیل سختی مبارزه با شیطان رشد می‌کند.

 

طباطبائی‌نژاد عنوان کرد: انسان هم در بلاها با استقامت و هم در نعمت‌ها با شکرگزاری امتحان می‌شود.

 

آحاد ملت ما باید بدانند آنچه بکارند، درو می کنند

 

امام جمعه تبریز گفت: آحاد مردم باید بدانند آنچه بکارند درو می‌کنند به همین منظور شاید برخی‌ها در انتخابات شرکت نکنند و بعدها بگویند چرا فلان کار نشد و یا شد در حالی که اگر شرکت می‌کردند و یک فرد درست انتخاب می‌شد قطعا آن کاری که می‌خواستند انجام می‌شد پس جای گله نمی‌ماند.

 

 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های عبادی و سیاسی جمعه تبریز و در جمع باشکوه نمازگزاران مصلای اعظم امام خمینی(ره) با اشاره به فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مردمی 29 بهمن با مردم آذربایجان اظهار داشت: انتخابات پرشور و انتخاب درست یکی از فرمایشات و تاکیدات اکید رهبری در این دیدار بود چراکه انتخابات اهمیت و جایگاه بسیار بالایی در نظام اسلامی دارد. 

 

وی افزود: آحاد مردم باید بدانند آنچه بکارند درو می‌کنند به همین منظور شاید برخی‌ها در انتخابات شرکت نکنند و بعدها بگویند چرا فلان کار نشد و یا شد در حالی که اگر شرکت می‌کردند و یک فرد درست انتخاب می‌شد قطعا آن کاری که می‌خواستند انجام می‌شد پس جای گله نمی‌ماند. 

 

امام جمعه تبریز متذکر شد: اگر فرد شایسته را بخواهیم انتخاب کنیم حتما نتیجه شایسته هم می‌گیریم. با انتخابات حماسه سیاسی اتفاق می‌افتد و به عبارتی انتخابات مظهر جمهوریت برآمده از اسلام است، انتخابات نشان از مردم سالاری دینی است و هر کسی که با رای مردم انتخاب شده است، مورد احترام است.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره بر اینکه انتخابات مظهر خداباوری، مردم‌باوری و خودباوری است، توضیح داد: انتخابات مظهر آزادی مردم در انتخاب سرنوشت خودشان است و امیدواریم با دقت فراوان در این انتخابات مانند سایر فصول انتخاباتی به خوبی شرکت کرده و به وظیفه دینی خود عمل کنیم.. 

 

وی با بیان اینکه سعد حریری شاید به طور سنتی به عربستان وابستگی شدید دارد اما برخوردهای تحقیرآمیز بن سلمان با او و جلب او به ریاض موجب تنفر شدید سعد حریری از شخص بن سلمان شده است، افزود: البته با وجود این تنفر او جرئت فاصله گرفتن از آل‌سعود را ندازد. شرایط بد بن سلمان در یمن و عزم او برای پایان نمایشی جنگ در یمن نشانگر این است که بن سلمان باید هر چه زودتر از قدرت خداحافظی کند و آل سعود جای خود را به رقبا بدهد. 

 

خطیب نماز جمعه تبریز گفت: این شرایط باعث شد سعد حریری درمانده‌تر از همیشه سمت و سوی خود را به سمت امارات و قطر سوق دهد و فاصله‌اش را از آل سعود بیشتر کند تا در آینده بتواند به پشتوانه این کشورها جایگاه خود در لبنان را بهبود بخشد. با این وجود جریان مقاومت با هوشمندی و کیاست و تدوین سناریوهای مواجهه متناسب با این جریان همچنان محبوب تمام اقشار مردم است.

 

امام جمعه تبریز یادآور شد: بنده در نماز جمعه هفته قبل اعلام کردم که هر کسی در خصوص بیانات رهبری آثار فاخر داشته باشد قدردانی خواهد شد که در این زمینه آقای شهودی و کریمی مراغه‌ای اشعار بسیار زیبایی سروده‌اند.

 

وی با اشاره به فرارسیدن سالروز تاسیس کمیته امداد و آغاز هفته احسان و نیکوکاری، گفت: همه باید موظف به مساوات باشیم و این به منزله این است که هیچ کدام از هموطنان ما با مشکلات خود تنها نمانند بلکه باید سراغ آنها برویم و کمک‌رسانی کنیم. گرفتن دست مستضعف علاوه بر وظیفه انسانی یک وظیفه دینی است و به عبارت دیگر انسان مالک حقیقی نیست بلکه نماینده یک اموال و مالک حقیقی می‌باشد از این‌رو انفاق یکی از علائم مومنین راستین عنوان شده است. انفاق با خرج کردن فرق دارد چراکه انفاقی خرجی است که از طریق آن یک خلا پُر شود و یک نیاز راستین رفع شود به طوریکه بسیاری از کارهای نیک انجام گرفته انفاق نیست زیرا هیچ خلاء را پُر نمی‌کند. انفاق کار مردمان باهوش است که خلاء‌ها را دیده و در تلاش کشف صحیح خلاء‌ها و رفع آنهاست. 

 

وی بیان داشت: امید است در این هفته احسان و نیکوکاری توسط مجموعه‌های امدادی و موسسات خیریه به فکر نیازمندان باشیم زیرا فصل عید را پیش‌رو داریم و خانواده‌های زیادی چشم به راه هستند. از نظم و شکوه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط نمازگزاران لذت برده و از همه آنان تقدیر و تشکر می‌کنم.

 

راهی جز اجرای مصوبه شورایعالی امنیت ملی وجود ندارد
 

امام جمعه قشم گفت: دولت باید مصوبه شورای امنیت ملی را به صورت دقیق اجرا کند و راهی دیگر غیر از آن وجود ندارد.

 

حجت الاسلام میثم تارم در خطبه‌های نمازجمعه این هفته قشم افزود: اروپا و آمریکا بر سر یک دوراهی قرار گرفته اند که در هر صورت پیروزی نصیب ملت ایران می شود. اگر تحریم‌ها بکشند، آمریکا شکست متضحانه ای متحمل می شود و اگر تحریم‌ها را رفع نکنند، امتیازاتی که ایران در مذاکرات داده است، پس گرفته می شود.

 

او اشاره کرد: مساله توزیع مرغ مشکلاتی دارد که در شان استان هرمزگان و مسوولان این استان نیست و باید هر چه سریع تر این مشکلات رفع شود.

 

امام جمعه قشم همچنین بیان کرد: مسلمانان باید بین کشورهایی که نزاع دارند، مصالحه کنند و بی تفاوت نباشند تا مانند اتفاقات یمن رخ ندهد.

 

وی افزود: جنگ‌های نیابتی را دشمنان دین ایجاد می کنند تا اهل قبله را به خود مشغول کنند و کشورهایی مانند رژیم صهیونیستی به حیات خود ادامه دهد.

 

تارم با اشاره به آیات قرآن ادامه داد: از این رو باید بین مسلمانان را اصلاح کرد و اگر کشوری به زورگویی پرداخت از مظلوم دفاع کرد.

 

ملت ایران اجازه هیچ حرکت ناموزونی به سازمان‌های بین‌المللی نمی‌دهد

 

آیت‌الله رسول فلاحتی در آئین عبادی سیاسی نماز جمعه رشت با اشاره به سفر رافائل گروسی به ایران اظهار کرد: هنوز هم بسیاری از مسؤولان که در نظام‌های موجود دنیا بروی کار می‌آیند احمق هستند یا ایرانی‌ها را نمی‌شناسند یا خود را به فراموشی زده‌اند چراکه ایرانی‌ها هرگز تن به ذلت نخواهند داد.

 

وی با اشاره به قانون مصوب مجلس برای لغو تحریم‌ها گفت: آن‌ها آمدند تا لغو پروتکل‌ها و جلوگیری از بازرسی‌های آژانس را به تأخیر اندازند و مسؤولان ما هم پذیرفتند تا سه ماه فیلم‌برداری شود و بعد از سه ماه اگر تحریم‌ها برداشته شد ایران فیلم‌ها را به آن‌ها تحویل دهد.

 

خطیب جمعه رشت با اشاره به توطئه‌های مختلف ایران ازجمله تحریم‌های حقیقی و حقوقی و بلوکه کردن اموال ایران افزود: آمریکا تا الآن جز بدخواهی علیه ایران ثمری نداشته آیا آن‌ها در سه ماه می‌خواهند همه‌ این جنایات را کنار بگذارند؟!

 

وی با بیان اینکه مذاکره‌کنندگان باید طوری بنشینند که غربی‌ها حس کنند با خمینی‌های دیگری مذاکره می‌کنند، افزود: گروسی قلدرمآبانه در مصاحبه‌ای گفت آژانس به‌راستی آزمایی خود ادامه خواهد داد، لغو پروتکل الحاقی تأسف‌بار و باید ترتیبات خاص در دو طرف تفاهم ایجاد شود تا با حفظ نظارت بتوانیم پلی بزنیم.

 

فلاحتی با تأکید بر اینکه غربی‌ها باید بدانند که زهی خیال باطل، ملت ایران اجازه هیچ حرکت ناموزونی را به سازمان‌های بین‌المللی نمی‌دهند، بیان کرد: راستی آزمایی را ایران باید انجام دهد نه آن‌ها باید به این نکته توجه کنند که در برابر آن‌ها عزت ایران حفظ شود.

 

امام‌جمعه رشت با اشاره به‌روز ملی حقوق مصرف‌کنندگان گفت: دیگر چگونه می‌توان با این افزایش 10 الی 30 درصد قیمت‌های کذایی بازهم از حقوق مصرف‌کنندگان سخن بگویند، نمی‌دانیم آیا مسؤولان نظارت اصلاً در فکر بوده و اقدام می‌کنند؟

 

وی با بیان اینکه شبکه مجازی خریدوفروش هم دامن بر گرانی‌ها زده است، گفت: دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی خوب عمل‌نکرده، متولیان بازار هم فشل عمل کرده، نظارت هم سست شد و دولت هم همگام شد تا این بلا را سر سفره مردم بیاورند.

 

خطیب جمعه رشت با بیان اینکه مرغ و روغن چیزی نیست که مردم ما از آن دچار مشکل باشند آن‌هم در کشوری مثل ایران گفت: دولت باید هوشیار باشد و با اقدام مدبرانه بیش از این مردم عزیز ایران اسلامی را در تنگنا قرار ندهند.

 

وی با اشاره به موفقیت‌های یمنی‌ها در مقابل آل جهود و سعود افزود: استان معرب هم از دست آل جهود در حال جدا شدن و رسیدن به دست یمنی‌ها است که به حول قوه الهی مقاومت نتیجه خواهد داد و شاهد کشور آزاد و مستقل خواهیم بود.

 

امام‌جمعه رشت با اشاره سالروز رحلت حضرت زینب (س) و الگو بودن ایشان در ایجاد بصیرت گفت: زینب کبری (س) در تاریخ از بصیرت لازم در زمان خود برخوردار بود و پیامی است برای مردان و زنان تاریخ که برای مسلمانی نیاز به بصیرت کافی از شرایط سیاسی و اجتماعی زمان خود است.

 

فلاحتی با اشاره به سالروز دستور فرمان امام مبنی بر ایجاد نهاد کمیته امداد افزود: اگرچه تلاش‌های صورت گرفته و قابل‌تقدیر است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد و امیدوارم روزی برسد که دیگر هیچ خانواده‌ای عضو کمیته امداد نباشد.

 

 وی با اشاره به مسئله عفت و شرم در پوشش از نگاه اسلام بیان کرد: پوشش انسان به‌ویژه پوشش زن باید به‌گونه‌ای باشد که بدن را بپوشاند به‌گونه‌ای که بدن‌نما و موجب تحریک دیگران نباشد.

 

خطیب جمعه رشت با اشاره به اظهارنظر برخی‌ها که می‌گویند فرقی نمی‌کند لباس زنانه بپوشیم یا مردانه گفت: این عمل نه‌تنها خلاف شرع که خلاف عقلانیت است، باید توجه داشت که لباس شهرت و انگشت‌نما بودن از نگاه شرع نهی شده است.

 

فلاحتی با انتقاد از برخی فیلم‌هایی که توسط کارگردانان و نویسندگان ساخته‌شده که در آن به فرهنگ ملی و دینی توجه نشده است افزود: لباس نباید مروج ابتذال فرهنگی باشد چراکه هدف دشمن دور کردن ما از ارزش‌های ملی و دینی ماست، ابزارهای مختلف را به کار می‌گیرند تا ملت‌های اسلامی و شیعی از عمل به آیین ملی و مذهبی خود فاصله بگیرند.

 

منبع: فارس