شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#ملک#آمریکا#عربستان

بررسی نقش و جایگاه منطقه‌ای ایران در نخستین گفتگوی جو بایدن با ملک سلمان

رئیس جمهوری آمریکا در نخستین گفتگوی تلفنی خود با پادشاه عربستان درباره چند مساله مهم از جمله حقوق بشر و البته «نقش ایران در منطقه» رایزنی و مذاکره کرده است.

جو بايدن و ملك سلمان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، جو بایدن روز سه‌شنبه پیش از انتشار گزارش محرمانه پرونده قتل جمال خاشقچی با کاخ پادشاهی عربستان سعودی تماس گرفت و با ملک سلمان ۸۵ ساله گفتگو و رایزنی کرد. کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند رئیس جمهوری آمریکا خلاف همتای پیشین خود درباره مسائل حقوق بشری در عربستان کوتاه نمی‌آید و به احتمال زیاد خواستار روشن شدن مواضع ریاض درباره دست داشتن محمد بن‌سلمان در نقشه قتل وحشیانه روزنامه‌نگار ناراضی می‌شود.

سفارت عربستان در واشنگتن روز گذشته با تایید گفتگوی تلفنی بایدن با ملک سلمان، اعلام کرد «دو طرف درباره تقویت و گسترش روابط دوجانبه، فعالیت‌های ایران در منطقه و راه‌های دستیابی به صلح در یمن» رایزنی کرده‌اند. مقام‌های عربستان پیش‌تر هم خواهان حضور خود به عنوان یکی از طرف‌های اصلی در مذاکره‌های هسته‌ای غرب با ایران شده بودند، هر چند کسی هنوز این خواسته و موضع ریاض را جدی نگرفته است.

رئیس جمهوری آمریکا در نخستین سخنان خود پس از ورود به کاخ سفید اعلام کرده بود دیگر از عربستان در جنگ یمن حمایت نمی‌کند و فرآیند فروش سلاح به ائتلاف درگیر در این جنگ را هم متوقف می‌کند. هر چند هنوز جزئیات بیشتر از ریز گفتگوهای بایدن و ملک سلمان درباره ایران منتشر نشده اما مقام‌های ایرانی پیش‌تر تاکید کرده بودند درباره برجام و توافق هسته‌ای گفتگو و مذاکره نمی‌کنند و به این ترتیب، حضور عربستان در مذاکره‌های احتمالی آینده اساسا منتفی است.

نقش و جایگاه بن‌سلمان در روابط ریاض و واشنگتن در دوران ریاست جمهوری دانلد ترامپ بسیار چشمگیر و گسترده بود اما با آمدن بایدن، کاخ سفید اعلام کرد فقط شخص پادشاه را در عربستان می‌شناسد و جایگاهی برای ولی‌عهد ملک سلمان قائل نیست. اگر آمریکا بخواهد روابط خود را با ریاض بر اساس پرونده قتل جمال خاشقچی پیش ببرد و تنطیم کند، شاید بن‌سلمان ناچار شود دیر یا زود از قدرت کناره بگیرد و برای در امان ماندن از تحریم‌های هدفمند واشنگتن به کاخ‌های خود در اروپا پناه ببرد.

در گزارش کوتاه کاخ سفید از گفتگوی تلفنی جو بایدن و پادشاه عربستان سعودی هم فقط یک بار نام ایران آمده است؛ جایی که به تعهد ایالات متحده برای دفاع از خاک عربستان در برابر حمله‌های نیروهای نظامی تحت حمایت ایران اشاره شده است.