شهرخبر

گفتگوی لودریان و گروسی در مورد برجام

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه و رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در دیداری اقدامات فرانسه در زمینه برجام را بررسی کردند.
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

لودریان با گروسی در مورد اقدامات دیپلماتیک فرانسه و شرکای این کشور بمنظور یافتن راه حلی برای بازگشت تهران و واشنگتن به تعهدات خود تحت برجام گفت وگو کردند.

وی در گفت وگو با گروسی از اقدام بی طرفانه و حرفه ای آژانس تقدیر کرد و بر حمایت کامل خود از تلاش های مدیر کل آژانس برای ادامه اجرای کار و فعالیت هایش در راستی آزمایی و کنترل تعهدات ایران تاکید کرد.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است که لودریان به دنبال بیانیه مشترک با همتایان آلمانی و انگلیسی خود در تاریخ 23 فوریه (5 اسفند) بار دیگر نسبت به توقف اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران ابراز نگرانی شدید کرد.

پیشتر سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از تصمیم ایران درباره توقف پروتکل الحاقی، حمایت خود را از تفاهم به دست آمده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تداوم نظارت و راستی‌آزمایی‌های ضروری در ایران اعلام کردند.

این بیانیه هیچ اشاره ای به نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط آمریکا نکرده است.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین دوشنبه هفته گذشته نامه ایران در این زمینه را به مدیر کل آژانس تسلیم کرد.

به گفته او، این اقدام در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و به علت عدم پایبندی طرف های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم های غیرقانونی، صورت گرفته و از آژانس خواسته شده تا در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست های ایران جهت توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به عمل آورد.

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد که از این پس، همکاری‌های ایران و آژانس صرفا بر مبنای تعهدات پادمانی ادامه خواهد یافت تا زمانی که با لغو تحریم‌ها به صورت عملی و ملموس، زمینه برای بازگشت ایران به اجرای مجدد این اقدامات فراهم گردد.

منبع: ایرنا