شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#خلیج فارس#انرژی#مقامات

رژیم اسرائیل| از افشای تازه‌ترین تماس‌های ریاض-تل‌آویو تا پروژه‌های مشترک انرژی با حکام عرب خلیج فارس


رژیم اسرائیل| از افشای تازه‌ترین تماس‌های ریاض-تل‌آویو تا پروژه‌های مشترک انرژی با حکام عرب خلیج فارس

یک رسانه رژیم صهیونیستی از انجام تماس‌های سیاسی میان مقامات بلندپایه این رژیم و حکومت سعودی پرده برداشت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،‌تلویزیون رسمی رژیم صهیونیستی گزارش داد که تماسهای سیاسی میان مسئولان بلندپایه سعودی و اسرائیلی با محوریت رویکردهای دولت جدید آمریکا در خاورمیانه انجام شده است.

این رسانه افزود مسئولان اسرائیلی و سعودی در تماسهای تلفنی با یکدیگر همچنین به بررسی سیاستهای بایدن در قبال اسرائیل پرداخته اند و سعودی از مسیری که ممکن است واشنگتن در قبال تهران در پیش بگیرد و نیز احتمال سرد شدن روابط میان ریاض و واشنگتن پس از متعهد شدن بایدن به بازخواست پادشاهی سعودی در خصوص نقض حقوق بشر افزایش یافته است.

رسانه رسمی رژیم صهیونیستی ادامه داد در این تماسها همچنین مسئله تعلیق فروش انواع تسلیحات به ریاض از سوی بایدن و مخالفت ایالات متحده با حمایت از عملیات تهاجمی سعودی در جنگ یمن بررسی شده است.

بر اساس این گزارش، عربستان و اسرائیل در خصوص ایران و برنامه هسته ای آن همسو و هماهنگ هستند .

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مخالفت خود را با بازگشت واشنگتن به توافق هسته ای ایران اعلام کرده بود. پایگاه عبری واللا به مخالفت نتانیاهو اشاره کرده بود.

گزارشهای متعددی پیشتر فاش کرده بود که نتانیاهو به همراه یوسی کوهین رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی(موساد) در آخرین ماههای ریاست جمهوری ترامپ به صورت پنهانی به عربستان رفتند و با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در شهر نیوم در ساحل دریای سرخ دیدار کردند. در این دیدار که مایک پامپئو وزیر خارجه وقت آمریکا حضور داشتند، راههای مقابله با برنامه هسته ای صلح آمیز ایران بررسی شد. ریاض حضور نتانیاهو در آن را انکار کرده و مدعی شده بود که در آن دیدار فقط طرف آمریکایی حضور داشت.

پروژه‌های مشترک انرژی میان تل‌آویو و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به زیان مصر است

یک مقام صهیونیست اعلام کرد که برخی از پروژه‌های انرژی که اسرائیل با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اجرا می‌کند، به زیان مصر خواهد بود.

مایکل هراری که در بخش برنامه ریزی سیاسی وزارت خارجه اسرائیل فعالیت می‌کند، گفت امضای توافقات عادی سازی روابط و تحکیم تماسها با عربستان سعودی، گزینه های متعددی را به روی همکاری در منطقه باز کرده است به طوری که زمینه های متعددی در مرحله آماده سازی است، ولی یکی از مهمترین زمینه ها که اخیرا موضوع گزارشهای روزافزونی بوده است،‌زمینه انرژی است و به جایگزینهای ممکن برای صادرات انرژی از خلیج فارس به اروپا از طریق دریای مدیترانه مربوط است.

هراری در مقاله ای در پایگاه خبری اسرائیلی زمان افزود وزیر انرژی سابق آمریکا که چند روز پیش از پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ به ابوظبی سفر کرده بود، با همتایان خود در امارات و بحرین و اسرائیل دیدار کرد که طی آن به بررسی جایگزین‌های صادرات گاز از خلیج فارس به عنوان مثال از طریق لوله هایی به سواحل مصر یا فلسطین اشغالی پرداخته شده بود و طی آن گفته بود که تل آویو قادر به انتقال گاز از طریق دریای مدیترانه خواهد بود.

این مقام رژیم صهیونیستی افزود وزارت خارجه آمریکا، ابعاد استراتژیک مربوط به رویارویی با ایران و متنوع سازی راههای صادرات انرژی از منطقه حساسی همچون خلیج فارس را درک می کند.

وی به نقل از اودی ادیری از مقامات وزارت انرژی رژیم صهیونیستی که ژانویه گذشته به امارات رفته بود، نوشت فرصت بی نظیری برای توسعه اقتصاد انرژی میان دو طرف و کشورهای جهان و منطقه به وجود آمده است. وی افزود وزارت انرژی اسرائیل در حال پیگیری تعدادی از پروژه های زیرساختی و ارتباطی با اروپا و چه بسا در آینده برای زیرساختهای خلیج فارس است.

وی ادامه داد پروژه های برق و گاز طبیعی در راستای بهبود همکاری منطقه ای قرار دارد، همانطور که آژانس حمایت از محیط زیست در اکتبر 2020 تفاهم نامه همکاری برای انتقال نفت از خلیج فارس به فلسطین اشغالی را امضا کرد و خط دریایی، تولیدات نفتی امارات را به ایلات در فلسطین اشغالی منتقل خواهد کرد.

این مقام صهیونیست فاش کرد در هفته های اخیر، گزارشهایی در خصوص تصمیم احداث خطوط زمینی انتقال انرژی از طریق عربستان به دریای مدیترانه منتشر شد، ولی به خاطر هزینه های بی نهایت سنگین آن این طرحها رد شد، ولی منطق سیاسی راهبردی واضح است، به خاطر اینکه متنوع سازی صادرات نفت و گاز از خلیج فارس، وابستگی کامل صادرکنندگان به خلیج فارس و تنگه هرمز را کاهش خواهد داد.

وی افزود خط لوله ای که از خاک عربستان عبور می کند و به سواحل مصر و فلسطین اشغالی امتداد می یابد، می تواند نقشه انرژی منطقه ای و رابطه میان دولتها را تغییر دهد، با وجودی که نگرانی آشکار مصر را به سبب پیامدهای احتمالی آن برای کانال سوئز به دنبال داشته است به طوری که رئیس هیئت کانال سوئز نگرانی خود را از مرتبط شدن خطوط لوله آژانس حمایت از محیط زیست با خلیج فارس ابراز کرده و گفته است مصر راههای تعامل با پروژه اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را بررسی می‌کند، پروژه‌ای که به شکل زیادی ممکن است تردد از طریق کانال سوئز را کاهش دهد.

وی افزود درآمدهای حاصل از کانال سوئز بی نهایت برای اقتصاد مصر اهمیت دارد، ولی این کشور عملا از بحران کرونا متضرر شده است و چنین خطوط انتقال هم می‌تواند به بلندپروازیهای مصر برای اینکه تبدیل به مرکز منطقه ای برای انرژی تبدیل شود، ضربه بزند، با این حال منطق سیاسی راهبردی پروژه های انرژی مبتنی بر زمینه و پایه محکم است و ممکن است نشستهای منافع محوری میان اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که مبتنی بر نگرانی از ایران است، به همکاری در زمینه انرژی منجر شود که پیامدهای راهبردی روشنی دارد.

هراری گفت ضربه زدن به روابط با مصر به نفع اسرائیل نیست، به همین این نیاز وجود دارد که درباره چگونگی حل این مشکل یا جبران آن به شکل مناسب فکر کند، اما در خصوص طرف آمریکایی، متنوع سازی جایگزینهای صادرات از خلیج فارس با هدف امنیت انرژی همسویی دارد و در ظاهر با تمایل دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته ای با ایران تعارضی ندارد.

وی افزود متنوع سازی صادرات نفت و گاز از خلیج فارس منجر به کاهش وابستگی کامل صادرکنندگان به خلیج فارس و تنگه هرمز می شود که راه دریایی استراتژیک است که تحت کنترل گسترده ایران است و این مسئله چالشها و سئوالات متعددی را مطرح می کند از جمله اینکه آیا کشورهای عربی خلیج فارس و در راس آنها عربستان سعودی قادر به اتخاذ چنین تصمیم راهبردی هستند و آیا سطح اعتماد با اسرائیل تا این حد بالا و باثبات است.

این مقام صهیونیست همچنین به تمایل امارات برای پیوستن به مجمع گاز منطقه ای و تمایل آن به خط لوله انتقال گاز به اروپا از طریق شرق دریای مدیترانه اشاره کرد.

درخواست نتانیاهو از بایدن برای عدم لغو تحریمهای ترامپ علیه دادگاه بین‌المللی کیفری

از سوی دیگر پایگاه عبری واللا گزارش داد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از جوبایدن رئیس جمهور آمریکا درخواست کرده است تحریمهای اعمال شده از سوی دولت سابق به ریاست دونالد ترامپ علیه اعضای دادگاه بین المللی کیفری را لغو نکند.

باراک راوید خبرنگار سیاسی این رسانه صهیونیست به نقل از مسئولان ارشد در تل آویو اعلام کرد اسرائیل از این می ترسد که در صورت لغو این تحریمها از سوی بایدن، به تلاشهای جلوگیری از انجام تحقیقات در خصوص ارتکاب جنایات جنگی در کرانه باختری و نوار غزه ضربه بزند و فاتوبنسودا دادستان دادگاه بین المللی چنین گامی را به مثابه عدم مخالفت ایالات متحده با انجام هرگونه تحقیقات علیه اسرائیل قلمداد کند.

به گفته منابع صهیونیست، نتانیاهو در تماس تلفنی با بایدن که هفته گذشته انجام شد، این درخواست را مطرح کرده است.

رژیم صهیونیستی اخیرا از طریق برخی همپیمانانش پیامهای سری را به دادستان دادگاه بین المللی با هدف فشار بر آن برای جلوگیری از گشودن پرونده هرگونه تحقیقات علیه تل آویو ارسال کرده است.

در روزهای اخیر مذاکراتی میان مسئولان ارشد تل آویو و واشنگتن انجام شده که به مسئله تحریمهای تحمیل شده علیه دادگاه بین المللی اشاره شده است که این مسئله در تماس تلفنی گابی اشکنازی وزیر خارجه اسرائیل و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا مطرح شده است.

دیپلماتهای صهیونیست به همتایان آمریکایی خود گفته اند حتی اگر دولت بایدن از تحریمهای دولت ترامپ علیه دادگاه بین المللی خوشش نیاید، دولت جدید می تواند از آن به عنوان ابزار فشار برای منصرف کردن دادستان دادگاه بین المللی از انجام تحقیقات علیه اسرائیل استفاده کند. ماموریت دادستان فعلی دادگاه بین المللی در حال پایان یافتن است و دادستان جدید در ژوئن آینده جای وی را خواهد گرفت. کاخ سفید و دفتر نتانیاهو حاضر به موضعگیری در قبال این گزارش نشده اند.

انتهای پیام/