به گزارش برنا؛ رادیو فرهنگ در حاشیه برگزاری پویش و همایش ملی «ایران جغرافیای مهربانی» که نهم اسفندماه در سبزوار برگزار می شود روز جمعه ساعت 9 صبح  در برنامه هفت کوچه مراسم گرامیداشت ملاهادی سبزواری را پوشش رسانه ای می دهد. برگزاری کارگاههای آموزشی برخط و وبینار، سخنرانی و نشست های علمی در فضای مجازی ، عطر افشانی و غبار روبی مزار حاج ملاهادی سبزواری و اجرای شب شعر از برنامه های این مراسم است که رادیو فرهنگ بخش هایی از آن را پخش می کند.

حکیم سبزواری، حاج ملا هادی(ره)، از بزرگ ترین فیلسوفان اسلامی است. دانشمندان معاصر و بعدی، او را ارسطوی زمان خود شمرده اند. وی در فلسفه وعرفان به یکسان چیره دست و توانا بود؛ او نمونه اعلای حکیمانی بود که هم در حکمت نظری استادند و هم در عرفان و تجربیات معنوی.

زمانی که متولد شد، یعنی سال 1212 ق، 19 سال از حکومت «قاجار» در ایران می گذشت. فتحعلی شاه، محمدعلی شاه و ناصرالدین شاه در زمان حیات او بر ایران حکم می راندند.

حکیم حاج ملا هادی سبزواری دانشمند علوم اسلامی و فیلسوف معروف و شاعر و فقیه ایران است که غزل ‌های حکمی و عرفانی سروده و در شعر به 'اسرار' تخلص می‌ کرد..

حاج ملاهادی سبزواری پس از فراگیری علوم مقدماتی، برای تکمیل درس به مشهد رفت و پس از آن برای تحصیل عرفان و فلسفه راهی اصفهان شد و در جلسات درس استادانی از جمله ملا حسین سبزواری، علامه محمد ابراهیم کلباسی، آقا شیخ محمد تقی شیرازی، ملا علی مازندرانی نوری اصفهانی و ملا اسماعیل کوشکی حاضر شد.

ملا هادی در سال 1242 به مشهد بازگشت و پنج سال در مدرسه حاج حسن مشغول تدریس شد و در حوزه علمیه مشهد در مدرسه حاج حسن شاگردان چندی را آموزش داد که از میان آنها می‌ توان به محمد کاظم خراسانی، میرزا حسین سبزواری، ملا محمد کاظم سبزواری، حسین مجتهد سبزواری، عبدالکریم قوچانی، سلطان محمد گنابادی (سلطان علیشاه)، حسن حکیم داماد، محمد یزدی معروف به فاضل یزدی اشاره کرد.

ملا هادی سبزواری عصر روز بیست و پنجم ذی الحجه سال ۱۲۸۹ قمری در سن ۷۷ سالگی درگذشت.بنای آرامگاه وی در ضلع جنوبی میدان کارگر شهر سبزوار واقع است

این مراسم یاعت  ۹صبح جمعه از برنامه هفت کوچه به تهیه کنندگی سیدهادی موسوی نژاد ازرادیوفرهنگ پخش می شود و منوچهر آذری ، عباس محبی و سکینه ارجمندی نیز از دیگر عوامل این برنامه هستند ،همایش اصلی«ایران جغرافیای مهربانی» نیز شنبه همان ساعت در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شده  و در این همایش جایگاه موسسات خیریه و گروه های جهادی بررسی میشوندهمچنین نشان سفیر نیکوکاری به ۳۰ نفر از گروه های جهادی فعال در حوزه محرومیت زدایی اهداء خواهد شد.

رادیو فرهنگ  روی موج اف ام ردیف106مگاهرتز و موج ای ام ردیف585کیلوهرتز شنیدنی است.