شهر خبر

لبنان| حریری برای سفر به اروپا آماده می‌شود/ ناامیدی بین‌المللی از پرونده تشکیل دولت


لبنان| حریری برای سفر به اروپا آماده می‌شود/ ناامیدی بین‌المللی از پرونده تشکیل دولت

منابع وابسته به سعد حریری گزارش دادند که او برای سفر به اروپا آماده می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری النشره، منابع جریان المستقبل لبنان اعلام کردند که «سعد حریری» نخست وزیر مکلف این کشور برای سفر به اروپا و انگلیس آماده می شود.

این منابع در ادامه اعلام کردند که تیم رئیس جمهوری منتظر بازگشت حریری از سفرهای خارجی است و تشکیل دولت یک مسئله حاکمیتی برای لبنان به شمار می‌رود که لبنانی ها باید برای به نتیجه رسیدن این پرونده تلاش کنند.

منابع مذکور درباره پرونده تشکیل دولت در این کشور خاطرنشان کردند که این پرونده برای حریری هنوز به همان شکل قبلی است. در این شرایط اگر حریری در تشکیل دولت شکست بخورد، در واقع خود او به تنهایی شکست خورده ؛ اما «میشل عون» همچنان در سمت ریاست جمهوری لبنان باقی خواهد ماند.

از سوی دیگر منابع وابسته به کمیته امور خارجه در پارلمان لبنان گزارش دادند که جلسات اخیر با تعدادی از سفرا و دیپلمات‌های خارجی در بیروت نشان دهنده احساس ناامیدی بین‌المللی نسبت به تشکیل دولت در لبنان است؛ آن هم در شرایطی که اوضاع برای مردم به بالاترین سطح خطر رسیده است.

منابع مذکور در این زمینه اظهار داشتند که سفیر یکی از کشورهای بزرگ اعلام کرده نگرانی زیادی در سطح بین المللی درباره بحران سیاسی لبنان به ویژه از جانب اتحادیه اروپا وجود دارد و ابتکار فرانسه برای پایان دادن به بن بست سیاسی باید اجرا شود.

سعد حریری طی روزهای اخیر سفرهای متعددی به برخی کشورها داشته تا حمایت آنها را برای تشکیل دولت جدید لبنان جلب کند.

حریری پس از قطر به امارات سفر کرد و با «محمد بن‌زاید» ولیعهد ابوظبی دیدار و گفت‌وگو کرد، دیداری که ظاهرا پیشنهادهایی را از سوی بن زاید در ازای حمایت از او به دنبال داشته است.

بنابر اطلاعات به دست آمده؛ بن‌زاید در ازای حمایت مالی و سیاسی از حریری در جریان تشکیل کابینه جدید و اداره تشکیلات خود در لبنان، ضمن طرح شروطی برای تشکیل کابینه از جمله عدم هم‌سویی با جریان مقاومت، از او خواسته از ریاض جدا شود.

در واقع؛ حریری به دنبال جلب نظر برخی از دولت‌های عربی است که خود نقش محوری در ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در لبنان داشته و از مخالفین سرسخت جریان مقاومت در لبنان هستند.

انتهای پیام/