شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا

نکات ضروری برای بیماران سرطانی مبتلا به کرونا

نکات ضروری برای بیماران سرطانی مبتلا به کرونا

نکات ضروری برای بیماران سرطانی مبتلا به کرونا
متخصص رادیوتراپی، آنکولوژی و درمان سرطان گفت: بیماران مبتلا به سرطان در صورت علائم بالینی واضح کرونا، باید تست تشخیصی داده و در صورت مثبت بودن تست، رادیوتراپی و شیمی درمانی را تا بهبودی کامل و منفی شدن تست تشخیصی متوقف کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، هلاله خوشبخت با تاکید بر ضرورت توقف رادیوتراپی وشیمی درمانی در بیماران سرطانی مبتلا به کرونا افزود: در بیماران فاقد علائم بالینی نیز غربالگری کرونا در آغاز درمان سرطان توسط پزشکان درخواست داده می‌شود، ‌ بنابراین باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ در بیماران مبتلا به سرطان با شدت انجام گیرد زیرا ابتلا به این عفونت ویروسی باعث تعویق درمان‌های موثر سرطان یعنی شیمی درمانی و رادیوتراپی شده و در نتیجه درمان و پاسخ به معالجه تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

این درمانگر افزود: سلول‌های سرطانی بدون درمان فعال تقسیم و متوقف نمی‌شوند؛ بنابر این رشد و پیشرفت این بیماری به مراتب از ابتلا به کرونا خطرناک‌تر و هر گونه توقف در روند درمان باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود.

خوشبخت اضافه کرد: بیماران سرطانی با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی با پزشک معالج در ارتباط مستمر باشند و به دلیل ترس از ابتلا به کرونا درمان را با تصمیم شخصی به تعویق نیندازند؛ زیرا گاه حجم تومور و احتمال پیشرفت بیماری اجازه تاخیر در مراحل درمان و شیمی درمانی را نخواهد داد.

وی با تاکید بر حفظ فاصله‌گذای اجتماعی یادآور شد: بیماران سرطانی حتی‌الامکان در اماکن پرجمعیت قرار نگیرند، مداوم از ماسک استفاده کنند، آب فراوان نوشیده و شست وشوی مرتب دست‌ها را فراموش نکنند.

این متخصص رادیوتراپی، آنکولوژی با اشاره به افزایش احتمال خطرات ناشی از کووید-۱۹ در بیماران زمینه‌ای گفت: درمان فعال سرطان، درصد مرگ ومیر ناشی از کرونا را کاهش خواهد داد. برای تعریف این مفهوم از پارامتری تحت عنوان بی ام آی (توده بدنی) استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: بی ام آی (شاخص توده بدنی) ۲۵ تا ۳۵ حاکی از افزایش وزن و چاقی است که در بروز برخی از بیماری‌ها همچون دیابت یا مرض قند، اختلالات چربی، فشار خون وسکته، بیماری‌های قلبی، لخته شدن خون، اختلالات سیستم عضلانی واسکلتی، کلیوی، بیماری‌های کبدی ورفلاکس اثرگذار است.

خوشبخت تصریح کرد: در سال ۲۰۱۴ اما براساس نتایج یک تحقیق در ایالات متحده آمریکا ثابت شد، ۴۰ درصد از علل بروز سرطان‌ها نیز افزایش وزن و بروز چاقی است.  همچنین براساس مشاهدات بیمارستانی، میزان مرگ ومیر ناشی از سرطان نیز در بیماران مبتلا به چاقی وافزایش وزن بیش از دیگران است.

به گفته خوشبخت، این ارتباط (ابتلا به چاقی و سرطان) در زنان بیش از مردان برآورد شده است.  سرطان رحم، ‌ کلیه، ابتدای معده، روده بزرگ، راست روده، لوزالمعده، مجاری صفراوی، سرطان سینه (به ویژه در بانوانی که هیچ هورمونی ترشح نکرده‌اند) سرطان تخمدان، انتهای مری و انواع سرطان‌های مغز استخوان بیش از دیگر سرطان‌ها با چاقی ارتباط دارد.

این متخصص با بیان اینکه مننژیوما هم (در تومورهای مغزی) بیش از دیگر انواع تومور با چاقی ارتباط دارد، گفت: علل دقیق افزایش احتمال ابتلا به سرطان با چاقی به طور دقیق مشخص نشده است، اما براساس برخی از گزارشات، تغییرات متابولیسم هورمون‌های بدن نظیر هورمون انسولین یا رشد منجر به سرطان و شدت مرگ ومیر ناشی از این بیماری می‌شود.

خوشبخت خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در بافت‌های چربی، هورمون‌های زنانه تولید می‌شود و این هورمون‌ها، زنان را مستعد سرطان (حتی در سنین پایین) می‌کند. همچنین در سرطان روده بزرگ، ارتباط بروز سرطان با چاقی اثبات و موجب مرگ ومیر بیماران مبتلا به کولون شده است.

وی افزود: در سرطان سینه اما این چاقی در دوران یائسگی و بارداری متفاوت خواهد بود. افزایش وزن در دوران یائسگی سبب افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه و در زنان جوان، تاثیری در بروز این بیماری نخواهد داشت.

این متخصص رادیوتراپی وانکولوژی ودرمان سرطان در ادامه با اشاره به شیوع کرونا یادآور شد: در حال حاضر اما با شیوع کرونا در جهان، بیماران مبتلا به چاقی در صورت ابتلا به کووید۱۹ بیش از دیگران با مشکلات تنفسی یا قلبی روبه‌رو شده و نیاز به دستگاه‌های تنفس مصنوعی پیدا می‌کنند.

به گفته خوشبخت، شمار جانباختگان ناشی از کرونا نیز در بیماران مبتلا به چاقی بیش از دیگران گزارش شده است. میزان مرگ ومیر ناشی از کرونا هم در بیماران مسن و مبتلا به سرطان‌های خون و ریه بر اساس گزارشات بیمارستانی بیش از دیگران است.

منبع: ایرنا