مسعود دلخواه بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: هر طرح و ایده‌ای که در شرایط حاضر یادآور تئاتر باشد و بتواند به زنده ماندن این هنر کمک کند طرح و ایده خوب و سازنده‌ای است اما باید این نکته را در هر شرایطی مدنظر داشته باشیم که این طرح‌ها هیچ کدام نمی‌تواند جای تئاتر زنده را بگیرد.

دلخواه خاطرنشان کرد: در شرایطی که تمرین و اجرا برای گروه‌های مختلف تئاتر خطرناک است و ریسک بالایی دارد تئاترهای آنلاین و تله‌‌تئاترها و ایده‌هایی اینچنین در صورتی که کیفیت بالا و تصویربرداری خوبی داشته باشند می‌توانند کمکی باشند برای اینکه بدانیم در این شرایط تئاتر داریم و هنر نمایش زنده است.

او افزود: پخش تله‌تئاترها که پیش‌تر ضبط و آماده شده‌اند با وجود اینکه جذابیت تئاتر زنده در سالن‌های نمایش را ندارند این شرایط می‌تواند اتفاق خوبی باشد. رشد تله‌تئاتر هیچ ضرری ندارد، با نمایش در تضاد نیست و نمی‌تواند خطری برای این باشد که مردم دیدن نمایش در سالن‌ها را فراموش کنند چرا که قطعاً با عادی شدن شرایط و ادامه فعالیت تماشاخانه‌ها مخاطبان تئاتر به دیدن نمایش‌های جدیدی می‌روند.

این کارگردان در ادامه گفت: ایده فیلم تئاتر هم برای تئاتر در شرایط حاضر نوعی مسکن است و با وجود اینکه نمایش‌ها به صورت زنده پخش می‌شوند هنوز با تئاتر فاصله دارند. در اجرای نمایش‌های تئاتر و دیگر هنرهای اجرایی رابطه‌ای دو سویه وجود دارد؛ مجری در حالیکه بر تماشاگر تأثیر می‌گذارد از مخاطب تأثیر می‌گیرد و در فیلم تئاتر این رابطه دو سویه وجود ندارد و تنها نمایش است که بر مخاطب اثر می‌گذارد. همه این ایده‌ها به خودی خود می‌توانند در شرایط حاضر اتفاقاتی مثبت باشند اما جانشین کردن فیلم تئاتر با تئاتر زنده یک اشتباه بزرگ و فاحش است.

کارگردان نمایش «لیر شاه» در پایان تأکید کرد: ماهیت تئاتر و کنسرت، اجرای زنده و تنفس تماشاگر و اجراکننده در یک هوا است. تئاتر دیدن آداب خاص خود را دارد و این یک نوع آیین است که باید حفظ شود و هیچ چیز دیگر نباید جایگزین آن شود. همانطور که آیین‌های مذهبی فرم و شکل اجرای خاص خود را در شرایطی مشخص دارند باید آیین اجرای نمایش‌های تئاتر و حتی کنسرت حفظ شود ولی در شرایط حاضر که این امکان وجود ندارد پخش فیلم‌تئاتر و تله‌تئاتر می‌تواند حکم کفش کهنه‌ای را داشته باشد که در بیایان نعمت است.