به گزارش برنا؛ با سوت پیام حیدری در بازی گل‌گهر و پرسپولیس نیم فصل اول لیگ بیستم در حالی به پایان رسید که شاگردان گل محمدی موفق شدند با کسب بیشترین امتیاز، قهرمانی نمی فصل را از آن خود کرده و  بالاتر از سپاهان و استقلال صدر را مال خود کنند. در این میان مرور آن چه که در ساختار دفاعی تیم‌ها رخ داده است خالی از لطف نیست.

آمار کلی

نیم فصل اول لیگ بیستم در حالی به پایان رسید که 240 بازی در نیم فصل برگزار شد و در مجموع 242بار توپ از خط دروازه ها عبور کرد تا طبق این آمار به طور متوسط  هر 89  دقیقه یک بار دروازه تیم های حاضر در لیگ برتر در مجموع  دقیقه بازی (با احتساب 90 دقیقه برای هر دیدار) باز شده باشد. این یعنی به طور متوسط در هر بازی شاهد به ثمر رسیدن یک گل بوده ایم.

پسران یحیی، مردانی بتونی!

500

پرسپولیس مثل نیم فصل لیگ نوزدهم در پایان نیم فصل اول  لیگ بیستم هم عنوان بهترین خط دفاع لیگ را به خود اختصاص داد. در نیم فصل اول تنها 8 بار توپ از خط دروازه پسران یحیی گل‌محمدی عبور کرد تا این آمار باعث شود عنوان بهترین خط دفاع لیگ به این تیم اختصاص پیدا کند. این آمار در حالی در کارنامه پرسپولیس ثبت شد که سرخ ها با توجه به جدایی شجاع خلیل زاده مدافع ثابت و اصلی فصل قبل خود و محرومیت و مصدومیت سیدجلال حسینی(برای یک بازی) و محمدحسین کنعانی زادگان (در 5 بازی) مجبور بود در شرایطی که از کمبود مدافع تخصصی رنج می برد از بازیکنان غیرتخصصی در قلب خط دفاعی اش سود ببرد. بد نیست بدانید استقلال و آلومینیوم تنها تیم‌هایی بودند که در 90 دقیقه 2 گل به پرسپولیس زدند و فولاد و ماشین سازی نیز از روی ضربات پنالتی دروازه سرخ های تهرانی را باز کردند و تنها 6 بار دروازه این تیم در طول 15 بازی در جریان بازی گشوده شده است!

دومی تیم نکو با سیستم کی‌روش!

501

پس از پرسپولیس که تنها تیمی است که تعداد گل‌های خورده اش در نیم فصل اول یک رقمی است، شاگردان جواد نکونام توانسته اند عنوان دومین خط دفاع برتر لیگ بیستم  را به خود اختصاص بدهند. فولادی ها که در 15بازی اول خود 10 بار گل خورده اند در شرایطی این آمار را به خود اختصاص داده اند که خیلی از کارشناسان تکیه ویژه کادرفنی این تیم بر تفکرات مربی مثل کیروش را دلیل اصلی ثبت چنین آماری را برای فولادی ها می دانند! ذوب آهن و پرسپولیس تنها تیم هایی بودند که در نیم فصل اول توانسته اند در بازی های رودررو در برابر قرمزهای اهوازی دو بار از خط دفاع مستحکم فولاد عبور کرده و دروازه این تیم را 2 بار در یک بازی باز کنند!

آبی‌پوشان سوم شدند

503

پس از دو تیم قرمزپوش لیگ بیستم که نام شان به عنوان بهترین خط دفاعی در نیم فصل اول به ثبت رسید، سومین خط برتر لیگ از آن آبی های پایتخت نشین است، تیمی که با 11 گل خورده به کار خود در 15 بازی ابتدای‌اش در لیگ بیستم پایان داد. این آمار در شرایطی برای استقلال به ثبت رسید که این تیم در طول فصل بارها نفراتش  درخط دفاعی و دروازه اش تغییراتی داشتند. دربی و در تقابل مقابل پرسپولیس و دیدار برابر سپاهان دو بازی بود که در طول 90 دقیقه دروازه شاگردان محمود فکری باز شده است تا بدین ترتیب آبی های تهرانی با 11 گل خورده سومین خط دفاع برتر لیگ برتر لقب بگیرند.

اشتراک 3 تیم در یک عدد

3 تیم در جمع تیم های برتر در خط دفاع در رده چهارم قرار گرفته‌اند. نفت مسجدسلیمان، صنعت‌نفت آبادان و مس رفسنجان 3 تیمی هستند که در 15 بازی خود در نیم فصل اول با 12 گل خورده در رده تیم هایی هستند که جزو تیم های برتر قرار گرفته اند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که از بین این 3 تیم، مس رفسنجان اولین سال حضور در لیگ برتر را تجربه می کند و این اتفاق می تواند آمار خوبی برای شاگردان محمد ربیعی قلمداد شود. سپاهان تنها تیمی است که در طول 90 دقیقه در این فصل موفق شده 2 بار دروازه نفتی های آبادانی را باز کند. این در حالی است که استقلال، سپاهان و گل گهر در نیم فصل اول در بازی هایشان برابر مس دو بار دروازه این تیم را باز کرده اند و در نهایت آلومینیوم، مس رفسنجان و نفت آبادان تیم هایی بودند که آمار 2 گل زده را در برابر نفت مسجدسلیمان را در کارنامه خود دارند.

پس از بررسی بهترین خطوط دفاعی تیم ها در نیم فصل اول، آمار تیم هایی را که بدترین خط دفاعی را در دوره مشابه به خود اختصاص داده اند را مورد آنالیز قرار می دهیم.

بحران دفاع در اصفهان!

500

از بین 16 تیم حاضر در رقابت های لیگ برتر، ذوب آهن با بیشترین گل خورده  نیم فصل اول را به پایان رساند. این تیم اصفهانی که شرایط مساعدی در نیم فصل اول نداشت در طول 15 بازی اول خود درلیگ بیستم 23 بار دروازه خود را بازشده دید. نساجی، مس رفسنجان، تراکتور، سایپا، فولاد و شهرخودرو در این فصل 2 بار  و گل گهر 3 بار در این فصل در برابر ذوب آهن موفق به گلزنی شده اند.

22 گل برای  تیم رتبه پانزدهم!

پس از ذوبی‌ها، ماشین‌سازان تبریزی 22 بار دروازه‌شان را در این فصل باز شده دیده‌اند. این تیم تبریزی، برابر پرسپولیس،  نساجی، پیکان و تراکتور دو بار، سپاهان 3 بار و آلومینیوم 4 بار گل دریافت کرده اند تا بدین ترتیب با 22گل خورده دومین تیم ضعیف از نظر خط دفاعی در لیگ بیستم باشد.

قرمزهای قائمشهری و 20 منفی

قرمزهای قائمشهری در این نیم فصل 20 گل خورده‌اند و از این حیث آمار نسبتا ضعیفی را از خود ارائه داده اند. نساج ها که نیم فصل پرنوسانی را پشت سرگذاشته اند در 15 بازی شان در این فصل در حالی سومین خط دفاع ضعیف لیگ را به خود اختصاص داده اند که  خط دفاعی شان در مقابل گل گهر و پیکان 2 بار،  ذوب‌آهن 3 بار و سپاهان 4 بار تسلیم شدند تا به خاطر این خط دفاع ضعیف در جمع فانوس به‌دستان قرار بگیرند.

 تیم رحمتی 19 بار تسلیم شد!

500

شاگردان مهدی رحمتی در نیم فصل اول 19 بار برابر مهاجمان حریفان شان تسلیم شده‌اند. این تیم که از لحاظ نفری با حضور چهره‌هایی مثل فرشاد فرجی و علی نعمتی در خط دفاع شرایط خوبی داشت اما ساختاردفاعی این تیم در نهایت روزهای خوبی را پشت سر نگذاشت تا 19 بار تسلیم حریفان شود. فولاد، استقلال، آلومینیوم، 2 بار و گل‌گهر و پرسپولیس هر کدام 3 بار در این نیم فصل برابر دروازه تیم رحمتی موفق عمل کردند!

رده‌های بعدی

2 تیم در آمار گل‌های خورده در شرایط ویژه‌ای بودند. سپاهان که نیم فصل اول را با حضور در رده دوم به پایان رساند و گل‌گهر تیم نهم جدول رده‌بندی با دریافت 18 گل آمار منفی را از این حیث به نام خود به ثبت رسانده‌اند. شاگردان قلعه‌نویی و یاران محرم نویدکیا در نیم فصل اول 18 بار تسلیم شده‌اند. این در حالی است که پیکان مهدی تارتار، با 17 گل، آلومینیوم با 14 گل و تراکتور و سایپا با 13 گل در رده‌های بعدی خط دفاعی نیم فصل اول ایستاده‌اند. 4/5