شهر خبر

لاوروف:

غربی‌ها پیامدهای مخرب تحریم‌ها را نادیده می‌گیرند

به گزارش منیبان؛ از وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف روز چهارشنبه در ۴۶مین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل که به صورت وبیناری در حال برگزاری است، گفت: تعدادی از کشورهای غربی همچنان تاثیرات مخرب تحریم های یکجانبه در عرصه حقوق بشر را که در شرایط شیوع کرونا شدت بیشتری هم یافته است، نادیده می گیرند.

وی افزود: کشورهای غربی سعی دارند از تحریم های یکجانبه برای فشار بر دولت های غیرهمراه خود استفاده کنند. 

وزیر خارجه روسیه گفت: در این وضعیت نه فقط شاهد سیاسی کردن مسائل مربوط به حقوق بشر بلکه تلاش برای استفاده از شیوع همه گیر ویروس کرونا برای مجازات دولت هایی هستیم که از غربی ها تبعیت نمی کنند. 

 وی از اینکه برغم شیوع همه گیر کرونا و ضرورت انسجام تلاش های بین المللی شماری از کشورهای غربی، قصد بازنگری در سیاست های خودخواهانه خود ازجمله بکارگیری زور و اعمال غیرقانونی فشار و تهدید کشورهای دیگر را ندارند ابراز تاسف کرد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه سخنان خود از نادیده گرفتن درخواست دبیر کل سازمان ملل و کمیسار عالی حقوق بشر سازمان ملل برای تعلیق تحریم های یکجانبه در عرصه ارسال مواد غذایی، دارو و لوازم پزشکی لازم برای مبارزه با ویروس کرونا انتقاد کرد. 

وی یاداوری کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خواستار لغو تحریم ها و سایر موانع ایجاد شده برای جلوگیری از تجارت آزاد کشورها با یکدیگر شده است. 

رییس جمهوری روسیه چندی پیش سیاست‌های کشورهای غربی به رهبری آمریکا مبنی بر یک جانبه گرایی را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین در برنامه پوتین، کرملین و مسکو افزود: خودخواهی و تمایل به تسلط در روابط بین المللی به بن بست منتهی می‌شود دیر یا زود مردم جهان متوجه این واقعیت می‌شوند.

پوتین ادامه داد: هر آنچه به تضمین تسلط به هر قیمتی استوار شده باشد رویکردی خودخواهانه در عرصه بین المللی به حساب می‌آید و حاصل آن چیزی جز رسیدن به بن بست در روابط نیست.

وی گفت: جهان باید به این واقعیت برسد که هیچ چیزی مهمتر از اتحاد برای چیره شدن بر مشکلات مشترک نیست و یکجانبه گرایی اجازه عملکرد موثر در سطح بین‌المللی را به هیچ کشوری نمی‌دهد.

پوتین ابراز امیدواری کرد به تدریج آگاهی مردم جهان در این خصوص افزایش یابد و کیفیت روابط بین المللی کشورها با هم توسعه یابد.

رئیس جمهوری روسیه در مورد دیگری با توجه به تحریم های ضدروسی اتحادیه اروپا و آمریکا، گفت: بهانه یابی سیاسی برای اجرای تحریم های یکجانبه، محدودیت های بازرگانی، سرمایه گذاری و خودداری از تحویل فناوری های پیشرفته علیه کشورها، مشکلی برای اقتصاد جهانی است.