شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#آمریکا#عربستان سعودی#ملک

تماس بایدن با پادشاه ۸۵ ساله عربستان درباره پرونده قتل خاشقچی | بن‌سلمان تحریم می‌شود؟

رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی با ملک سلمان تماس می‌گیرد تا با پادشاه ۸۵ ساله عربستان سعودی درباره نقش جانشین و پسرش محمد بن‌سلمان در پرونده قتل جمال خاشقچی گفتگو و رایزنی کند.

محمد بن سلمان و جمال خاشقچي

به گزارش همشهری آنلاین، قرار است اندکی پس از انتشار گزارش محرمانه و طبقه‌بندی‌شده دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا درباره ماجرای کشته شدن روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، جو بایدن با ملک سلمان تلفنی گفتگو کند. گفته می‌شود رئیس جمهوری ایالات متحده به احتمال فراوان درباره همدستی بن‌سلمان در این قتل وحشتناک با پادشاه عربستان مذاکره و نسبت به اعمال تحریم‌های هدفمند علیه این کشور و شخص ولی‌عهد دربار سعودی به دلیل نقض گسترده حقوق بشر هشدار دهد.

بسیاری از فعالان حقوق بشر و مخالفان حکومت سعودی از کاخ سفید خواسته‌اند همزمان با انتشار گزارش محرمانه پرونده قتل خاشقچی، ضربه‌ای اساسی به جایگاه بن‌سلمان به عنوان قدرت اصلی دربار و حکومت عربستان وارد کند. هر چند دادگاه داخلی پیش‌تر ولی‌عهد را از دست داشتن در قتل روزنامه‌نگار ناراضی در سال ۲۰۱۸ تبرئه کرده اما رسانه‌های آمریکایی تقریبا اطمینان دارند در متن گزارش محرمانه به دستور بن‌سلمان برای کشتن خاشقچی اشاره مستقیم شده است.

مخالفان حکومت سعودی که بیشتر آنها در آمریکا و کانادا در تبعید زندگی می‌کنند، معتقدند تحریم‌های هدفمند علیه مقام‌های ارشد دربار سعودی، چهره‌های سیاسی، موسسه‌ها و نهادهایی که در قتل خاشقچی مشارکت کرده و دست داشته‌اند، می‌تواند جایگاه بن‌سلمان به عنوان فرد اول قدرت دستگاه حاکم در عربستان به شدت زیر فشار قرار دهد.

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی بایدن در کاخ سفید هفته گذشته به سی‌ان‌ان گفته بود دولت ایالات متحده آماده است همراه با انتشار گزارش گام‌های عملی علیه دولت عربستان بردارد و از آنها پاسخ‌های بیشتر درباره این پرونده درخواست کند. گرچه منظور از پاسخ بیشتر هنوز آشکار نیست اما آمریکا در پی مشخص کردن نقش افراد از جمله شخص بن‌سلمان در ماجرای قتل خاشقچی است.