شهر خبر

موضع گیری دادگاه قانون اساسی کویت درباره سلامت انتخابات پارلمانی

موضع گیری دادگاه قانون اساسی کویت درباره سلامت انتخابات پارلمانی

دادگاه قانون اساسی کویت امروز(چهارشنبه) همه اعتراض های ارائه شده در خصوص سلامت انتخابات مجلس امت این کشور را که اخیرا برگزار شد، رد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسکای نیوز، دادگاه قانون اساسی کویت امروز(چهارشنبه) همه اعتراض های ارائه شده در خصوص سلامت انتخابات مجلس امت این کشور را که اخیرا برگزار شد، رد کرد.

دادگاه قانون اساسی در این خصوص، به سه اعتراض ارائه شده که در آنها خواستار ابطال نتایج انتخابات مجلس امت کویت شده بودند، رسیدگی کرده بود.

براساس این گزارش، در یکی از اعتراض ها درباره نقض اصل برابری بین حوزه های انتخاباتی از حیث تعداد رای دهندگان سخن به میان آمده بود.

در شانزدهمین دور از انتخابات پارلمانی کویت که در آذرماه سال جاری برگزار شد،  ۳۲۶ نفر برای ۵۰ کرسی پارلمان با یکدیگر به رقابت پرداختند. بر اساس آمار رسمی و نهایی اعلام‌شده از سوی کمیته برگزاری انتخابات بیش از ۶۰ درصد از ترکیب پارلمان در جریان این دور از انتخابات دستخوش تغییر شد. بدین‌ترتیب، تنها ۱۹ نفر از نمایندگان پیشین به پارلمان ابقاء شدند. در جریان انتخابات پارلمانی ۲۰۲۰ کویت ۳۱ چهره جدید وارد پارلمان شدند و از سوی دیگر، تمامی نامزدهای زن برای اولین بار از راه یافتن به پارلمان طی ۴ سال آتی بازماندند. افزون بر این، «مرزوق الغانم» رئیس سابق پارلمان کویت برای سومین بار در حوزه انتخاباتی دوم کویت بیشترین آرا انتخاباتی را کسب کرد

طبق قانون اساسی کویت، دوره زمانی پارلمان یا همان مجلس الامة کویت چهار سال میلادی از زمان برگزاری اولین نشست آن است و در طول شصت روز قبل از پایان آن دوره پارلمان جدید تشکیل می‌شود و اعضایی که دوره عضویت آنها به پایان می‌رسد، می‌توانند دوباره انتخاب شوند. دوره چهار ساله پارلمان جز در شرایط جنگی تمدید نمی‌شود و این تمدید نیز طبق قانون خواهد بود.

کد خبر 5155701