حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری در بخشی از اظهاراتش در هیات دولت، گفت: امروز وحدت و انسجام بزرگترین وظیفه ماست و آن چیزی که می‌توان دشمن را شکست دهد قانون نیست، بلکه وحدت، اتحاد و یکپارچگی است، مردم و اراده آنهاست هستند که می‌توانند دشمنان ما را به شکست بکشاند وگرنه نوشتن یک یک خط روی کاغذ که کاری نمی‌تواند انجام دهد.علامت‌ها باید صلح آمیز باشد و عمل ما هم به صلح‌آمیز بودن کمک کند، دشمنان می‌گویند فعالیت شما صلح‌آمیز نیست. با گفتن ما، مردم و دوستان مادر دنیا  قبول می‌کنند ولی دشمنان قبول نمی‌کنند. برخی از مردم هم می‌مانند که ما درست می‌گوییم یا بدخواهان. در اینجا نقش نهادهای تاثیرگذار بین‌المللی بسیار مهم است.  

او افزود: من نمی‌گویم آن نهاد اشتباه نمی‌کند اما وقتی آن نهاد گفت که این کشور فعالیتش صلح‌آمیز است، آن حربه کند شده یا از بین می‌رود، یکی از آثار مهم برجام گرفتن این حربه از دست دشمن بود. همه بهانه دشمن پرونده پی‌ام‌دی بود. ما پی‌ام‌دی را بستیم. بزرگترین ضربه بر پیکره تبلیغات و سیاست‌های بدخواهان بسته شدن این پرونده بود. ما محکم در برجام هستیم، ممکن است تعهدات خود را بنا به دلایلی کاهش داشته باشیم ولی اصل برجام را قبول داریم و از برجام حفاظت می‌کنیم. ما بودیم که آن را حفظ کردیم. اگر ما صبر و تحمل در سه سال جنگ اقتصادی نمی‌کردیم، برجامی باقی نمی‌ماند.  

روحانی عنوان کرد: برجام به خاطر صبر و مقاومت ملت ایران زنده است، آمریکا که از آن خارج شده و اروپا از ترس به خانه خود رفته بود. ما می‌توانستیم از آن خارج شویم ولی آن را حفظ کردیم. برای به کرسی نشاندن حرف‌مان، اینکه از صندلی اتهام پایین نشسته و در صندلی مدعی قرار بگیریم، راهش همکاری با آژانس است.  وقتی راه همکاری با آژانس تخریب شود، راه و مسیر دیگری باقی نمی‌ماند، آژانس در برابر ترامپ ایستادگی کرد. آنها از نیویورک به وین رفتند ولی موفق نشدند. مدیرکل وقت آژانس را به نیویورک بردند ولی ۱۵ بار گزارش داده شد که ایران به تعهداتش پایبند بوده است. یکی از جاهایی که ترامپ شکست خورد، این بود که از آژانس شکست خورد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ترامپ یک سال در برجام بود ولی می‌خواست از طریق آژانس برجام شکست بخورد. آمریکا و برخی دیگران می‌خواستند ایران را محکوم کنند که ایران همکاری نمی‌کند ولی آژانس اعلام کرد که ایران همکاری می‌کند. سه کشور اروپایی - که خیلی بدهکار به ما هستند - می‌خواستند حربه‌ای به دست آوردند که علیه ایران استفاده کنند. این حربه از آنها گرفته شده است.

هشدار روحانی به مخالفان توافق ایران و آژانس

روحانی اضافه کرد: روابط با سازمان ملل برای ما اهمیت دارد، اظهار داشت: این‌ها مسائل سیاسی مهمی است این ها را باید یک کسی فکر و مطالعه کرده باشد سیاست و قانون بلد باشد. اینطور نیست که آدم همین طور حرف بزند ما به مقطعی رسیدیم که این مقطع سخت است. قانونی وضع شده بود ما همان موقع حرف‌هایمان را گفتیم اما وقتی کاری مجلس انجام داد و قانون کشور شد ما طبق قانون اساسی باید اجرا کنیم و اجرا هم کردیم. از این طرف می‌خواهیم قانون را اجرا کنیم از طرف دیگر قانونی است که اگر درست و حساب شده اجرا نشود، همه ساختمان را تخریب می‌کند قانونش این است که باید پایه ساختمان را محکم کنیم اگر درست اجرا نشود این بولدزر تمام ساختمان را خراب می‌کند.

او اشاره کرد: خیلی مراقبت می‌خواست که ما به قانون عمل کنیم اما روابط را با آژانس را هم حفظ کنیم و از این مهم‌تر به دنیا بگوییم که ما حرکت صلح آمیز انجام می‌دهیم. ممکن بود ما فردا بگوییم که آژانس برود بیرون، آژانس می‌رفت بیرون و فعالیت ما غیرصلح آمیز می‌شد، ولی قضاوت دنیا این می‌شود که خیلی مهم بود. این اقدام کار بسیار بزرگی دولت جمهوری اسلامی ایران است، این دولت دولت تدبیر و امید است و همه جا باید تدبیر خود را ثابت کند و این‌جا تدبیر خود را ثابت کرد. هم قانون را اجرا کرد و ذره ای از قانون کوتاه نیامد اگر این قانون صد درصد است ما ۹۹/۹ را اجرایی نکردیم بلکه ۱۰۰ درصد به قانون عمل کردیم و اجرا کردیم.

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: ما هنرمندانه و هوشمندانه به گونه‌ای عمل کردیم که آژانس گفت ایران نمی‌خواهد با من همکاری نکند به نظر من یکی از روزهای بسیار خوب برای دولت تدبیر و امید بود همین هفته یکشنبه دوشنبه و سه شنبه از روزهای ماندنی تاریخ جمهوری اسلامی ایران و دولت تدبیر و امید بود قانون را ما اجرا کردیم به احسن وجه، قانون اجرا شد آرامش در دنیا برقرار شد مگر ما می‌خواهیم دنیا را علیه خودمان بشورانیم.  دنیا آرام است، آرامش دارد نقد می‌کنند از ما ولی انتقادشان نمی‌تواند تند و تیز باشد کار بسیار بزرگی انجام گرفت و اگر کسی بخواهد این توافق بین دولت ایران و آژانس بین المللی را مخدوش کند، بازی در زمین دشمن است و بازی در زمین خودی نیست.