شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کتاب

معرفی کتاب «سیماى امام على (ع) در قرآن‏» + دریافت


معرفی کتاب «سیماى امام على (ع) در قرآن‏» + دریافت

کتاب «شواهد التنزیل لِقواعد التفضیل» یکى از مهم‌ترین متون کهن، تألیف حاکم حسکانى است که به تفصیل به فضائل و مناقب امیرالمؤمنین علیه‌السلام و خاندان وى پرداخته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، کتاب «شواهد التنزیل لِقواعد التفضیل» یکى از مهمترین متون کهن، تألیف حاکم حسکانى است که به تفصیل به فضائل و مناقب امیر المؤمنین علیه‌السلام و خاندان وى پرداخته است. مؤلف نام کتابش را« شواهد التنزیل لقواعد التفضیل» گذاشته به آن دلیل که پیامبر اسلام( ص) بر سایر پیامبران و امامان معصوم و نیز بر سایر خوبان بشر برترى دارد.

مؤلف انگیزه خود از تألیف این کتاب را ادعاى یکى از پیروان مذهب کرامیه دانسته که نزول سوره «هل أتى» در شأن امیرالمؤمنین (ع) و خاندان وى را منکر شده است، بلکه ادعا کرده که هیچ آیه‌‏اى در قرآن در شأن اهل‌بیت فرود نیامده است. از سوى دیگر عالمان اسلامى به این ادعا هیچ اعتراضى نکرده و هیچ فریادى از آنان به گوش نرسید، جز یکى از اساتید مؤلف که شاگردان حاضر در آن جلسه را سرزنش کرد و به این مقدار بسنده کرد. حسکانى از این موضوع ناراحت شده و بنا به احساس وظیفه تصمیم گرفته پاسخ این شبهه را به صورت مستدل و مستند بدهد؛ لذا به جمع‌آورى روایات پرداخته و «شواهد التنزیل» را تدوین کرد.

البته مؤلف در پایان کتاب متذکر این نکته مى‌‏شود که چون با شتاب این کار علمى را انجام داده، توفیق جمع‌آورى همه احادیث شأن نزول فضائل على( ع) را به دست نیاورده و در واقع آنچه که در دسترس وى بوده مطرح شده و از منابع دور از دسترس چشم‌‏پوشى کرده است.

ترجمه این کتاب توسط حجت‌الاسلام یعقوب جعفری با عنوان «سیماى امام على علیه‌السلام در قرآن» نگاشته شد. مترجم انگیزه ترجمه این تفسیر را اینگونه بیان مى‌‏کند «کتاب‏‌هاى( زیادى) به طور مستقل در خصوص آیات نازل شده درباره امیرالمؤمنین( ع) از سوی علماى اهل سنت تألیف شده است ... در میان این کتاب‏‌ها، «شواهد التنزیل» نظم و ترتیب جالبى دارد و همه روایات آن با ذکر سند است و گاهى براى یک حدیث چندین سند آورده است. در این کتاب 210 آیه را به ترتیب سوره‏‌هاى قرآن آورده و در ذیل هر کدام روایاتى را از مشایخ خود نقل کرده است. مجموع این روایات که در تفسیر آن آیات آمده بیش از 1200 روایت است.

انتهای‌پیام/