شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#یمن

مهر بررسی کرد؛

دست برتر نیروهای یمنی در «أم المعارک»

دست برتر نیروهای یمنی در «أم المعارک»

بررسی آخرین تحولات میدانی و نظامی در نبرد مأرب بیانگر آن است که این نبرد در شرایط نهایی شدن به نفع نیروهای مقاومت یمن قرار دارد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- فاطمه صالحی: پیشروی نیروهای یمنی به حدی رسیده است که یک منبع میدانی در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرده است که نیروهای مقاومت از محورهای مختلف، شهر مأرب را تحت محاصره خود درآورده اند. ارتش و کمیته های مردمی یمن طی ساعات گذشته بعد از حدود ۲ هفته از آغاز عملیات نظامی علیه عناصر متجاوز موفق شدند شهر مأرب را از محورهای مختلف به محاصره خود درآورند.

بر اساس اخبار مخابره شده از جبهه مأرب، نیروهای مقاومت همچنین خط ارتباطی میان شرق شهر مأرب که به استان حضرموت منتهی می شود را تحت کنترل خود درآورده اند. عملیات پاکسازی شهر مأرب از عناصر القاعده و مزدوران ائتلاف سعودی به زود آغاز می شود. نیروهای یمنی به دنبال تکمیل کنترل خود بر تمام بلندی های مشرف بر شهر مأرب در محورهای مختلف هستند.

محاصره مأرب در محورهای مختلف آن در حالی صورت می گیرد که نیروهای یمنی در فاصله ۱۰ کیلومتری از مرکز آن قرار دارند. بر اساس آنچه که از اخبار جنگ منتشر می شود تعداد کشته ها و مجروحان عناصر متجاوز در این منطقه به بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر رسیده است.

روز گذشته نیز اخبار رسیده حاکی از آن بود که نبرد سنگینی میان نیروهای صنعاء و عبد ربه منصور هادی در استان مأرب جریان داشته و نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن بر مناطق الراک و قاع المنجوره مشرف به سد مأرب از سمت غرب مسلط شده اند.

نبرد مأرب یک نبرد سرنوشت ساز در تحولات میدانی و نظامی و حتی سیاسی یمن به شمار می رود به طوریکه برخی تحلیلگران به آن لقب «مادر نبردها» را داده اند؛ نتایج این نبرد سرنوشت منطقه مرزی میان یمن تا عربستان را مشخص خواهد کرد در حالی که نیروهای هادی از دفع حمله نیروهای صنعاء سخن به میان آوردند اما منابع محلی اعلام کردند که ارتش و کمیته های مردمی یمن منطقه هیلان را به کنترل خود درآورده اند. جبهه الکساره هم به کنترل نیروهای صنعاء درآمده و فقط جبهه المشجح مانده است که درگیری در این منطقه جریان دارد.

نبرد سنگین نیروهای صنعا با مزدوران آل سعود در غرب مأرب

نبرد مأرب یک نبرد سرنوشت ساز در تحولات میدانی و نظامی و حتی سیاسی یمن به شمار می رود به طوریکه برخی تحلیلگران به آن لقب «مادر نبردها» را داده اند؛ نتایج این نبرد سرنوشت منطقه مرزی میان یمن تا عربستان را مشخص خواهد کرد. چنانچه سعودی ها و اماراتی ها در این نبرد شکست بخورند- همانطور که تاکنون شکست خورده اند- ضربه سختی به ائتلاف متجاوز سعودی و همپیمانان آمریکایی و انگلیسی آنها در کنار رژیم های عربی و تل آویو وارد خواهد آمد.

این بدان معنی است که نبرد مأرب یک جبهه چند وجهی است؛ جبهه ای که تمام قدرت های غربی، عربی و عبری برای شکستن مقاومت مردم یمن به خط شده اند اما نتایج این نبرد نشان خواهد داد که تجاوز به یمن تا چه حد در آینده ادامه دار خواهد بود.

چه بسا با پیروزی جبهه مقاومت در این نبرد، ائتلاف سعودی- اماراتی مجبور به مذاکره با صنعاء و امتیازدهی های سیاسی و نظامی و حتی پایان دادن به تجاوز یمن شود. بی شک پیشروی های نیروهای یمنی به سمت مرزهای عربستان و پیروزی در مأرب، تأثیر منفی بر امنیت و ثبات کشورهای متجاوز خواهد گذاشت؛ از همین روی همپیمانان غربی آنها و در رأس آنها آمریکا از طریق ابزارهای بین المللی به ویژه سازمان ملل برای توقف درگیری ها در مأرب به بهانه های حقوق بشر دست به کار شده اند.

کشورهای غربی و نهادهای بین المللی طوری از نقض حقوق بشر در نبرد مأرب سخن می گویند و نسبت به تحولات آن نگران هستند که گویی طی این ۶ سال هیچ خبری از اوضاع یمن و بحران وخیم انسانی در این کشور در نتیجه محاصره و بمباران آن، به گوششان نرسیده است.

به معنای دیگر، نگرانی کشورهای غربی از اوضاع حقوق بشر تنها به جبهه مأرب آن هم در آستانه فتح آن توسط نیروهای مقاومت محدود می شود تا بلکه از طریق ابزارهای دیپلماتیک و سیاسی بتوان بر دولت صنعاء برای عقب نشینی از این جبهه فشار آورد.

نکته قابل توجه در تحولات مأرب، همراهی قبایلی است که پیش از این در این منطقه، همپیمان ائتلاف سعودی به شمار می رفتند؛ قبایلی که با دیدن جنایات متجاوزان، به سمت دولت صنعاء گرایش پیدا کرده و حتی توافقنامه های صلح با نمایندگان آن امضا کرده اند. این حرکت نیز یک وزنه سنگین به نفع نیروهای یمنی در نبرد مأرب به شمار می رود.

تعداد کشته‌های دشمن در جبهه مأرب از حد تصور فراتر رفته است

کشورهای غربی و نهادهای بین المللی طوری از نقض حقوق بشر در نبرد مأرب سخن می گویند که گویی طی این ۶ سال هیچ خبری از اوضاع یمن و بحران وخیم انسانی در این کشور در نتیجه محاصره و بمباران آن، به گوششان نرسیده است. به معنای دیگر، نگرانی کشورهای غربی از اوضاع حقوق بشر تنها به جبهه مأرب آن هم در آستانه فتح آن توسط نیروهای مقاومت محدود می شود

بررسی تمامی این تحولات نشان می دهد که اوضاع در جبهه مأرب اصلاً به نفع سعودی ها و اماراتی ها نیست تا جاییکه این کشورها برای توقف حرکت طوفانی نیروهای مقاومت از عناصر تروریستی داعش و القاعده نیز کمک گرفته اند؛ اقدامی که در برابر چشمان کشورهای غربی، عربی و نهادهای حقوق بشری رخ داد اما نتوانست نگرانی آنها را برانگیزد.

سعودی ها علاوه بر این حرکت غیر انسانی خود، همزمان با پیشروی نیروهای یمنی به سمت مأرب، حملات هوایی خود را علیه مناطق مسکونی یمن تشدید کرده اند تا بلکه با این ابزار، دولت صنعاء را تحت فشار قرار داده و نیروهای یمنی مجبور به عقب نشینی شوند.

عناصر وابسته به ائتلاف سعودی علاوه بر آنکه یک فرماندهی مشترک و واحد در نبرد مأرب ندارند، از لحاظ روحی نیز به شدت در شرایط بدی به سر می برند؛ این در حالیست که نیروهای یمنی با اعتقاد بر این مسأله که نبرد مأرب یک نبرد سرنوشت ساز برای آزاد کردن یمن از قیمومیت عربستان، امارات، آمریکا و رژیم صهیونیستی است هیچ هدفی جز تحقق پیروزی در این منطقه ندارند.

در حالیکه رهبران جنبش انصارالله و در رأس آنها عبدالملک الحوثی با قدردانی از فداکاری ها و جانفشانی های مقاومت یمن سعی در متمرکز کردن توجه ها به سمت جبهه مأرب دارند، دولت خودخوانده یمن به ریاست منصور هادی هیچ مشارکت فعالی در این خصوص نداشته و گویی مزدوران را در جبهه مذکور به حال خود رها کرده است.

کد خبر 5154335
فاطمه صالحی