شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تهران#شورای شهر

وضعیت مصرف گاز صنایع و ساختمان‌های دولتی شفاف است


وضعیت مصرف گاز صنایع و ساختمان‌های دولتی شفاف است

روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران در پی اظهارت عضو شورای شهر تهران مبنی بر اینکه وزارت نفت و وزارت نیرو، فیش گاز و برق صنایع و ساختمان‌های دولتی را شفاف کنند، اعلام کرد: وضعیت مصرف گاز صنایع و ساختمان‌های دولتی شفاف است!

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ در پی انتشار خبری با عنوان "وزارت نفت و وزارت نیرو فیش گاز و برق صنایع و ساختمان‌های دولتی را شفاف کنند" نقل قول از بهاره آروین در دویست و شصت و چهارمین جلسه شورای شهر تهران، روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران توضیحاتی را مطرح کرد که در ادامه آمده است:

- به استحضار مردم شریف ایران می‌رساند، سهم بخش خانگی از مصارف گاز طبیعی در کل سال معادل 28 درصد است به طوری که در فصول سرد سال، میزان مصرف گاز خانگی هر واحد 3.5 برابر نسبت به فصول گرم افزایش می‌یابد و طی سال‌جاری به دلیل شرایط کرونایی، این میزان به واسطه افزایش مصرف آب گرم تا 4 برابر هم افزایش یافته است به طوری که متوسط گاز تحویلی روزانه به مشترکین خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده در سال‌جاری نسبت به سال گذشته، حدود 11 درصد افزایش داشته است.

- در بخشی از این گزارش به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها  اشاره شده بود، در پاسخ به این موضوع، ذکر این نکته ضروری است که مشترکین عمومی شامل اداره‌های دولتی، بیمارستانها، مدارس، اماکن مذهبی و آموزشی تنها 4 درصد از مصرف را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین باید تأکید کرد که تنها بخش آموزش مدارس و مؤسسات آموزشی عالی تعطیل شده‌اند و مدیران، کارکنان و بعضاً دبیران و استادان و در نهایت کادر سرایداری تمامی واحدهاهی آموزشی کشور در سر کارهای خود حضور دارند و از آنجا که سیستم‌های گرمایشی مدارس و دانشگاه‌ها و تمام مؤسسات آموزشی، متمرکز هستند، پرواضح است که مصرف انرژی در آنها به روال سابق ادامه دارد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت،درصد کمی از سرانه مصرف این واحدها کاسته شده است.

- در بخش دیگری ازاین گزارش شفاف‌سازی فیش مشترکین پرمصرف در بخش دولتی و صنایع مطرح شده بود، مزید اطلاع تعرفه گاز طبیعی در بخش صنعتی به ازای هر متر مکعب 1000 ریال است. همچنین تعرفه مصرف گاز برای مشترکین دولتی در ماه‌های سرد (16 آبان تا 15 فروردین) برابر با 1495 ریال و در ماه‌های گرم (16 فروردین تا15 آبان) برابر 2990 ریال است که براساس بند (3) مصوبه شماره 101758/ت57804 مورخ 99/9/11 هیئت محترم وزیران، در صورتی که مشترکین دولتی از 16 آبان تا 15 اسفندماه، مصارف خود را نسبت به متوسط مصارف سالهای 96 و 97  خود حداقل 20 درصد کاهش ندهند، مشمول افزایش 50 درصدی گازبها خواهند شد. لازم به ذکر است در همین راستا به صورت گسترده در سطح کشور، مأمورین شرکت گاز استانها نسبت به پایش مصرف گاز همه ساختمانهای دولتی از آبان ماه سال‌جاری اقدام نموده‌اند که حتی در برخی از استانها گاز برخی از مشترکین پرمصرف دولتی به صورت موقت قطع شده است.

- ادعای مطرح شده در خصوص «مازوت سوزی نیروگاه‌ها به دلیل مصرف بالای گاز»، خلاف واقع است زیرا متوسط گاز تحویلی روزانه به نیروگاه‌های کشور حدود 11 میلیون متر مکعب در روز و صنایع بزرگ نیز حدود 6 مییون متر مکعب در روز در سال‌جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. لذا شرکت ملی گاز ایران وظیفه تأمین انرژی پاکمصرف کنندگان بزرگ انرژی را متناسب با شرایط موجود و مطابق برنامه انجام داده است.

در پایان یادآور می‌شود، اولویت شرکت‌ ملی گازایران در تأمین گاز بخش‌های مختلف در فصول سرد سال، تأمین کامل نیازهای بخش خانگی، تجاری و تخصیص گاز بین سایر مصارف عمده از جمله بخش نیروگاهی است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/