شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ارتش#روسیه

اعتراف نشنال اینترست به برخی برتری‌های نظامی روسیه بر ارتش آمریکا


اعتراف نشنال اینترست به برخی برتری‌های نظامی روسیه بر ارتش آمریکا

مجله «نشنال اینترست» با اشاره به برتری روسیه بر آمریکا در عرصه زیردریایی‌های راهبردی و قدرت نیروهای زمینی این کشور، نوشت: ارتش روسیه دومین قدرت بزرگ نظامی در جهان است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، مجله آمریکایی «نشنال اینترست» نوشته است: به عقیده کارشناسان نظامی، راه توسعه برای "توانمندی" ارتش برای همه کشورها یکسان نیست، ولی 5 ارتش برتر جهانی از لحاظ قدرتمندی، بر اساس فرمول منحصربه فردی معرفی می‌شوند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

طبق اطلاعات این نشریه، ایالات متحده جایگاه نخست را در این عرصه به خود اختصاص داده است. آمریکا دارای یک بودجه دفاعی عظیم، زیرساختارهای گسترده نظامی و تعداد قابل توجه نیروهای نظامی است. توان بالقوه ارتش آمریکا با کمک صنایع نظامی قدرتممند، از جمله در عرصه صنعت هواپیماسازی و دارا بودن چندین گروه ناو هوایی، تقویت شده است.

کارشناسان نظامی جایگاه دوم را به روسیه داده‌اند و به روند توسعه فعال و روز افزون مدرنیزه سازی نیروهای مسلح این کشور اشاره کرده و یادآور شدند که در سال 2021 باید در انتظار نسل جدید زیردریایی‌های راهبردی و زیردریایی‌های دارای موشک‌های کروز بود که برتری ویژه‌ای به ناوگان دریایی روسیه خواهد بخشید.

این گزارش می‌افزاید، تجهیزات نظامی روز افزون و در حال توسعه کشتی‌های کوچک روسیه نیز امکان تقویت دفاع ساحلی قابل اطمینان را به این کشور می‌دهد. ضمن اینکه ارتش روسیه در مقوله رده بندی نیروهای زمینی هم از هر لحاظ، به غیر از  خودورهای زرهی، بر ارتش آمریکا برتری دارد.

«نشنال اینترست» در ادامه می‌نویسد، در جایگاه سوم ارتش چین قرار دارد که به سرمایه گذاری‌های درازمدت و هنگفت خویش در تمامی عرصه‌های نظامی ادامه می‌دهد. پکن دارای دومین بودجه بزرگ نظامی در جهان و بیشترین تعداد نیروهای ذخیره آماده برای خدمت است. در حال حاضر چین در حال تحقق چند برنامه بلندپروازانه، از ایجاد گروه ناو حملات هوایی گرفته تا توسعه ناوگان بمب افکن‌ها و جنگنده‌های نسل پنجم  برای ده‌ها سال آینده است.

طبق رده‌بندی کارشناسان نظامی آمریکایی، به‌رغم بودجه نظامی نه چندان بزرگ و فقدان تعداد زیاد محصولات نظامی در مقایسه با چین، توان نظامی کشور هند و تعداد قابل توجه نیروهای نظامی و ذخیره آن، در جایگاه چهارم قرار می‌گیرد. این کشور همچنین دارای یک گروه تانک بزرگ و نیروهای پدافند دریایی و نیروهای توپخانه قدرتمند است.

بر اساس این اطلاعات، ژاپن در سال 2020 فرانسه را از جایگاه پنجمین ارتش قدرتمند جهان کنار زده و این مقام را به خود اختصاص داد. توکیو از نیروی نظامی-هوایی قدرتمند و حضور فعال در عرصه‌های مختلف نیروهای نظامی-دریایی برخوردار است، البته به دلیل کمبود تعداد نیروهای زمینی، ارتش ژاپن از لحاظ رده بندی جهانی در وضعیت خوبی قرار ندارد.

این مجله آمریکایی پیش از این در ماه دسامبر سال گذشته نیز نوشته بود که وخامت اوضاع در روابط بین روسیه و ناتو در حال تشدید است و هر گونه سوء تعبیر از رویدادها و اقدامات تحریک آمیز از سوی طرفین می‌تواند آنها را در وضعیت "جنگ تصادفی" قرار دهد. نویسندگان این مقاله یادآور شده بودند که اوضاع امنیتی در قاره اروپا، در بدترین وضعیت آن طی 30 سال گذشته قرار گرفته و نیروهای نظامی روسیه و ناتو واقعاً بیش از اندازه به یکدیگر نزدیک شده و این مسئله امکان بروز هر نوع برخورد نظامی بین طرفین را افزایش داده است.   

انتهای پیام/