شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#دولت#رئیس جمهور

اقتصاد نفتی باعث مخالفت دولت با نوآوری باشد/بودجه آموزش در ایران بسیار بیشتر از سایر کشورهاست


اقتصاد نفتی باعث مخالفت دولت با نوآوری باشد/بودجه آموزش در ایران بسیار بیشتر از سایر کشورهاست

معاون علمی رئیس جمهور با انتقاد از سیستم مبتنی بر اقتصاد نفتی در دولت، گفت: این نگاه اقتصادی در سیستم دولتی باعث می‌شود با هرگونه نوآوری مخالف شده و ابداعات در نطفه خفه شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در مراسم رونمایی از سبد محصولات زندگی تبیان با اشاره به هزینه‌های زیاد آموزشی در کشور، گفت: بودجه‌ای که ما برای آموزش هزینه می‌کنیم در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار زیاد است اما تأثیرگذاری آن در زندگی ما اندک. بازدهی این آموزش را هیچ جایی نمی‌بینیم.

وی افزود: با وجود اینکه ما از نظر تعداد مقالات در رتبه 15 دنیا و در حوزه مهندسی از نظر رشد تعداد مقالات در میان 10 کشور اول جهان هستیم کمتر این تولیدات را به صورت محسوس در زندگی دیده‌ایم. نباید تنها به تولید علم تمرکز داشت و باید از این علم برای مباحث تربیتی و فرهنگی استفاده شود.

رئیس بنیاد نخبگان کشور تصریح کرد: برای ترویج علوم انسانی و القای فرهنگ چند هزار ساله ایرانی در جهان معاصر باید به سمت توسعه پلتفرم‌ها حرکت کنیم، با توسعه این پلتفرم‌ها می‌توان یک ارتباط بین علوم مهندسی و علوم انسانی ایجاد کرد.

تبدیل زبان فارسی به نهمین زبان اینترنت

وی ادامه داد: با همین نگاه در دنیای مجازی هم ورود کرده‌ایم و حالا می‌توان گفت تعداد صفحات با زبان فارسی در جهان اینترنت چندین برابر زبان عربی است، در حالی که جمعیت عرب زبان‌ها بیشتر از فارسی زبانان است. با این عملکرد زبان فارسی به نهمین زبان اینترنت تبدیل شده است.

ستاری گفت: برای افزایش قدرت نفوذ فرهنگی کشور باید این مسیر را ادامه بدهیم و اقدام به تولید محصولات فرهنگی مانند فیلم و انیمیشن کنیم تا به همین واسطه به توسعه پلتفورمها برسیم. سازمان تبلیغات اسلامی هم در این زمینه نگاه درستی دارد و سیاست این سازمان در راستای توسعه پلتفورمها ارزشمند است.

وی ادامه داد: جوانان باید این راه را با قدرت ادامه دهند و با برخوردهای نادرست دلسرد نشوند، چرا که سیستم دولتی مخالف نوآوری است و هر نوع نوآوری را در نطفه خفه می‌کند این عملکرد هم نشأت گرفته از اقتصاد نفتی است. در مرحله اول باید این فرهنگ دولتی را تغییر داد.

در ادامه برنامه حجت الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به تهدیدات ایجاد شده در فضای مجازی برای خانواده ها، گفت: ما نباید در این عرصه منفعل باشیم و لازم است محصولات اختصاصی و بومی خود را داشته باشیم. در همین راستا محصولات «زندگی تبیان» را طراحی کردیم که مبتنی بر مسیر پیشرفت الگوی بومی ایرانی- اسلامی بود.

وی افزود: باید برای پرداخت به سبک زندگی ایرانی-اسلامی به زیست بوم خانواده در فضای مجازی توجه شود، چرا که این سبک زندگی نمادی برای استقلال ماست و طبق فرمایشات رهبری باید جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه در فضای مجازی داشته باشیم.

انتهای پیام/