شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#محیط زیست#مجلس شورای اسلامی

رسیدگی به مسئله اجرای غیرقانونی "توافقنامه پاریس" در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس


رسیدگی به مسئله اجرای غیرقانونی "توافقنامه پاریس" در کمیسیون اصل 90 مجلس

شکایت از سازمان محیط زیست به دلیل اجرای غیرقانونی "توافقنامه پاریس" در کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم؛ همزمان با سرد شدن هوا طی ماه‌های اخیر و قطعی مکرر برق و بروز خاموشی‌ها در تهران و برخی شهرهای بزرگ در زمستان سال جاری، برای چندمین بار گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اجرای غیرقانونی معاهده پاریس از سوی دولت را تقویت کرد، به طوری که قبلاً و در تابستان سال 1397 نیز با بروز خاموشی‌های گسترده‌ای، چنین گمانه‌زنی‌هایی نقل محافل سیاسی، اجتماعی و محیط زیستی شده بود.

بر همین اساس، چندی پیش سید یاسر جبرائیلی؛ کارشناس مسائل سیاسی در نامه‌ای به حجت‌الاسلام رئیسی رئیس قوه‌ قضائیه درخواست کرده بود که رسیدگی قضائی به اجرای غیرقانونی "معاهده پاریس" توسط دولت، صورت گیرد.(  اینجا  )

همچنین، جبرائیلی در نامه دیگری به حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر؛ رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی، شکایت خود از دولت به این کمیسیون برای اجرای غیرقانونی معاهده پاریس توسط دولت را مطرح کرده بود.(اینجا)

حالا و پس از طرح شکایت جبرائیلی از دولت (سازمان محیط زیست) به کمیسیون اصل نودم مجلس، شکایت وی در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته است که جبرائیلی در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی در این باره نوشت:

"جلسه رسیدگی به شکایت از سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل اجرای غیرقانونی "توافق پاریس"؛ در این جلسه، مستندات مربوط به اجرای تعهدات مدنظر ایران در توافق پاریس بدون الحاق رسمی کشور به این توافق و خسارات وارد شده بر صنعت برق کشور از ناحیه آن را که اثر آن را مردم در خاموشی‌های بی‌سابقه می‌بینند، ارائه کردم. نمایندگان سازمان محیط زیست نیز دفاعیات خود را ارائه کردند.

تصویب نسخه فارسی متن INDC در هیئت وزیران- که نسخه انگلیسی آن در دبیرخانه کنوانسیون UNFCCC ثبت شده- و ابلاغ آن برای اجرا محرز است و انشاءالله تا ابطال مصوبه دولت ماجرا را پیگیری خواهم کرد. از کمیسیون اصل نودم مجلس انقلابی بابت رسیدگی به این امر مهم کمال تشکر را دارم".

همچنین علی خضریان؛ سخنگوی کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم نیز با اشاره به جزئیاتی از جلسه بررسی شکایت از سازمان محیط زیست در این کمیسیون اظهار کرد: این جلسه با حضور تعدای از معاونان سازمان محیط زیست برگزار شد.

وی افزود: با توجه به اینکه شکایت از سازمان محیط زیست دارای ابعاد و جوه مختلفی است بنابراین باید پاسخ‌های وزارتخانه‌های نفت و نیرو را نیز دریافت کنیم.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم مجلس خاطرنشان کرد: همچنین باید نتایج بررسی‌های کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره توافق‌نامه پاریس را نیز مورد ارزیابی قرار دهیم.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/