شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یمن#دولت#دولت بایدن

نویسنده آمریکایی:

بایدن برای پایان جنگ یمن جدی نیست

بایدن نمایه

یک تحلیلگر آمریکایی نوشت که دولت بایدن اگر به دنبال توقف جدی جنگ یمن است، باید فروش سلاح به دولت امارات متحده عربی را نیز متوقف کند.

به گزارش مشرق، «ویلیام هارتونگ» نویسنده و تحلیلگر آمریکایی در یادداشتی از فروش سلاح به دولت امارات متحده عربی انتقاد کرد و این کشور را یکی از مسئولان فاجعه انسانی در یمن دانست.

او در وبسایت «ریسپانسیبل استیت کرافت» نوشت که جو بایدن در اولین سخنرانی خود در چهارم فوریه، تعهد داد که هر نوع حمایتی از عملیات تهاجمی در یمن و فروش سلاح به عربستان سعودی را تا مدت نامعلومی متوقف خواهد کرد.

هارتونگ افزود: «با این حال معاملات تسلیحاتی با امارات، افزایش جنایت‌ها و عمیق‌تر شدن جنگ یمن را در پی دارد. اولویت دولت بایدن باید پایان دادن به جنگ‌ها در خاورمیانه باشد و درست نیست که دولت بایدن صرفا به لغو مجوزهای فروش سلاح اکتفا کند.»

او همچنین نوشت که اکنون زمان مناسبی برای فروش حجم عظیم سلاح به امارات نیست، چرا که این کشور نقش مخربی در جنگ یمن و لیبی دارد و پیش از این نیز سابقه داشته که سلاح‌های آمریکایی را به گروههای تروریستی داده یا از آن‌ برای سرکوب داخلی استفاده کند. امارات در کنار شبه نظامیان همسو با خود که آن‌ها را مسلح کرده و آموزش داده است، دست به شکنجه و آدم‌ربایی در یمن می‌زند و اگر جو بایدن برای پایان جنگ در یمن جدی است، پس باید صادرات سلاح به تمامی اعضای ائتلاف سعودی را متوقف کند.

او قرارداد تسلیحاتی ۲۳ میلیارد دلاری آمریکا و امارات متحده عربی  را بزرگترین قرارداد تسلیحاتی میان دو کشور دانست و گفت که علاوه بر این آمریکا تا کنون ۵۹ میلیارد دلار سلاح به امارات فروخته است. از بالگردهای تهاجمی و خودروهای زرهی و دهها هزار بمب‌های نقطه‌زن که همه آن‌ها در جنگ یمن استفاده می‌شود.

«جو بایدن» در زمان رقابت انتخاباتی و پس از پیروزی همواره مدعی شده است که به دنبال پایان جنگ یمن است، با این حال مسئولان دولت صنعاء می‌گویند که منتظر اقدام عملی هستند و با توجه به سابقه بدعهدی‌های آمریکا، اعتماد به سخنان مقامات این کشور ندارند.

منبع: فارس