شهر خبر

مهر بررسی کرد؛

دستاوردهای مقاومت یمن در «مأرب»/ائتلاف سعودی دست به دامان داعش شد

دستاوردهای مقاومت یمن در «مأرب»/ائتلاف سعودی دست به دامان داعش شد

نیروهای مقاومت یمن درحالی دستاوردهای میدانی بزرگی را در نبرد سرنوشت ساز «مأرب» محقق ساخته‌اند که تکفیری‌های داعش و القاعده دوشادوش مزدوران سعودی در این نبرد مشغول جنگ هستند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- رامین حسین آبادیان: نبرد سرنوشت ساز «مأرب» میان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی همچنان ادامه دارد. نیروهای مقاومت یمن تاکنون در جریان این نبرد دستاوردهای میدانی بزرگی را محقق ساخته‌اند. در همین ارتباط، اعلام شد که نیروهای یمنی در منطقه «رغوان» واقع در غرب شهر مأرب پیشروی‌های بزرگی را رقم زده‌اند.

از سوی دیگر، آخرین گزارش‌های میدانی نیز حاکی از آن است که درحال حاضر درگیری‌ها در منطقه «جبال البلق» که مشرف بر «سدّ مأرب» است، تشدید شده‌اند. این درحالی است که در منطقه «جبال الخشب» نیز درگیری‌ها به ۷ کیلومتری حاشیه شهر مأرب کشیده شده‌اند. در این میان، برخی مزدوران سعودی خود را تسلیم نیروهای مقاومت یمن کرده‌اند.

پیشروی‌های گسترده نیروهای یمنی در «مأرب» موجب شده است تا ائتلاف سعودی حملات هوایی خود به جبهه مأرب را بیش از پیش تشدید کند به عنوان نمونه، در شرق «صرواح» مأرب گردان دوم تیپ ۱۱۷ مزدوران سعودی خود را تسلیم نیروهای مقاومت یمن کرده است. در همین حال، نیروهای مقاومت یمن طی ۳ روز گذشته تلاش کردند پیشروی‌های خوبی را در جنوب «الطلعه الحمراء» محقق سازند.

اما با این حال، افزایش حملات هوایی متجاوزان سعودی به شهر مأرب در حمایت از مزدوران، مانع از تحقق این هدف نیروهای مقاومت شده است. در حال حاضر عربستان سعودی به دلیل عملیات‌های برق آسای نیروهای یمنی در شهر مأرب با فشار گسترده‌ای مواجه شده است. افزایش فشارها از سوی نیروهای مقاومت یمن موجب شده است تا سعودی‌ها تمام تلاش خود برای اعزام مزدوران از نقاط مختلف یمن به مأرب را به کار بندند.

در همین راستا، عربستان سعودی فعال سازی جبهه‌های «المریس» و «القعطبه» واقع در استان ضالع را در دستور کار خود قرار داده است تا شاید از این رهگذر از شدت فشارهای نظامی بر مزدوران در مأرب کاسته شود.

نکته قابل تأمل در خصوص نبرد مأرب آن است که تروریست‌های تکفیری نیز دوشادوش مزدوران سعودی در حال جنگ با نیروهای مقاومت یمن هستند. گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که این تکفیریهای داعش و القاعده هستند که در حال حاضر در نبرد مأرب میدان داری می‌کنند و نه مزدوران سعودی. این بدان معناست که ائتلاف متجاوز سعودی ابتکار عمل در نبرد مأرب را از دست داده است؛ چرا که در غیر این صورت، اکنون تکفیریها میدان دار نبرد مأرب نبودند.

دستاوردهای بزرگ نیروهای یمنی در جبهه‌های مختلف نبرد مأرب باعث شد تا ائتلاف سعودی برای تحقق اهداف خود دست به دامان داعش و القاعده شود در همین ارتباط، «عبدالعزیز بن حبتور» نخست وزیر دولت نجات ملی یمن سخنانی را در خصوص آخرین تحولات امنیتی مأرب مطرح کرد و از نقش آفرینی تکفیری‌ها در این نبرد پرده برداشت.

وی در این خصوص گفت: «امروز ما شاهد آن هستیم که تروریست‌های تکفیری القاعده و داعش دوشادوش مزدوران سعودی در نبرد مأرب در حال جنگ با نیروهای مقاومت یمن هستند».

بر این اساس، اکنون دیگر کوچک‌ترین شک و شبهه‌ای پیرامون متوسل شدن ائتلاف متجاوز سعودی به تروریست‌های تکفیری داعش و القاعده در یمن وجود ندارد. این درحالی است که ائتلاف سعودی تا پیش از نبرد مأرب تمامی گزارش‌ها در خصوص همکاری‌های خود با تکفیریها را رد می‌کرد. شدت یافتن نبرد مأرب این حقیقت را بر ملأ ساخت که عربستان سعودی برای تحقق اهداف خود دست به دامان داعش و القاعده شده است.

اما داعش و القاعده تنها گروه‌های تروریستی نیستند که عربستان سعودی در یمن به طور عام و در نبرد مأرب به طور خاص، به آنها متوسل شده است. علت هم آن است که حزب الاصلاح نیز نیروهای مقاومت یمن آن را یک جریانِ تروریستی می‌دانند، به صورت فعال در نبرد مأرب نقش آفرینی می‌کند. اکنون رهبران حزب الاصلاح تلاش خود خود برای جذب جوانان از استان شبوه جهت اعزام آنها به مأرب را تشدید کرده‌اند.

مواضع «مارتین گریفیتس» در قبال تحولات مأرب نشان می‌دهد که وی نه در قامت نماینده سازمان ملل که در کسوت نماینده ویژه ائتلاف سعودی در یمن نقش‌آفرینی می‌کند علاوه بر تمامی آنچه که گفته شد، ائتلاف متجاوز سعودی خود به صورت مستقیم حمایت از مزدوران و ترویست های تکفیری در مأرب را در دستور کار قرار داده است. روز جمعه گذشته بود که همزمان با نزدیک شدن نیروهای مقاومت یمن به قلبِ شهر مأرب، ائتلاف سعودی استحکامات دفاعی خود در این شهر را دوبرابر کرد و نیروها و تجهیزات نظامی را از سایر مناطق یمن به سوی مأرب گسیل کرده است.

در این میان اما به نظر می‌رسد که متجاوزان سعودی، مزدوران و تروریست‌های وابسته به آنها در مأرب از حمایت‌های بیشتری نیز برخوردار هستند. مواضع اخیر «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن به خوبی گویای این واقعیت است.

مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن که باید با اتخاذ مواضع بی طرفانه و میانجی گرایانه زمینه برای پایان جنگ در این کشور را فراهم آورد، رسماً و علناً در کسوت حمایت از منافع و مصالح ائتلاف متجاوز سعودی نقش آفرینی می‌کند. وی در سخنانی تعجب برانگیز، خواستار توقف هرچه سریع‌تر نبرد مأرب شد. همین مسأله موجب شد تا رئیس کمیته عالی انقلاب یمن از گریفیتس به عنوان نماینده ویژه ائتلاف سعودی یاد کند و نه نماینده سازمان ملل متحد.

کد خبر 5152303
رامین حسین آبادیان