شهر خبر

پیشنهاداتی که درباره زکریای رازی و شهر ری مطرح شدند

ایسنا/ این خبر پیرامون پیشنهاداتی که درباره زکریای رازی و شهر ری مطرح شدند، برای شما نگارش شده است.

داستان چیست؟

بدنبال مطرح شدن دوباره نظر حسین کریمان، تهران شناس نسبت به دفن زکریای رازی در روستای فیروزآباد بعد از حدود 49 سال، این بار تعدادی از مسئولان پژوهشگران و متولیان شهر ری و روستای فیروزآباد در دهداری قلعه نو درباره اقداماتی که می توان برای به نتیجه رساندن پژوهش های کریمان و نشان دادن جایگاه زکریای رازی در کشور و به خصوص در شهرری انجام داد، صحبت کردند.

احمد ابوحمزه، ری شناس در صحبت هایی با اشاره به مشخص نبودن مکان دقیق دفن شخصیت هایی مانند قوام السلطنه در قزوین یا خیام در نیشابور و فردوسی در توس بیان کرد: فقط محوطه آرامگاهی آنها مشخص است ولی به افتخار این بزرگان بنیادهایی تشکیل شده و مزارهایی مجلل شکل گرفته است، ما نیز نباید از این کاروان جدا بیفتیم، بلکه باید به رازی با نگاهی بین المللی و ملی نگاه کنیم، اقدامی که می تواند بسیار وسیع و در شان او باشد.

او با اشاره به اینکه از دل این مکان پژوهشکده ها، موزه ها و موسساتی می تواند شکل بگیرد، ادامه داد: اگر بخواهد کاری سطحی و کوچک انجام شود همان بهتر که کار نشود، چون هم آبروی خود را برده ایم و هم شان رازی زیر سوال می رود.

او ابهام زدایی از اتهام الحاد به رازی را نیز یکی از کارهایی دانست که باید به صورت شایسته به آن پرداخته شود و جایگاه رازی را در ذهن قشر مذهبی و دینی جامعه با توجه به ارشادات دکتر مهدی محقق و استاد شهید مرتضی مطهری آنطور که بود معرفی کرد؛ مانند توجه به ویژگی های اخلاقی رازی از این که سیستم نظام پزشکی را برای نخستین بار به وجود آورد و پزشک در خدمت مردم محروم بود نه در قالب پزشک درباری.

ابوحمزه پیشنهاد کرد تا در صورت امکان بنیاد رازی زیر نظر یکی از ارگان ها تشکیل شود و بودجه درخوری به آن اختصاص یابد و بگونه ای آرامگاه رازی ساخته شود که مردم منطقه به طور مستقیم یا بصورت ضمنی از آن نفع ببرند. او همچنین بر لزوم ایجاد یک دبیرخانه مستقل مرتبط با این موضوع تاکید کرد.

برای شناساندن جایگاه رازی در شهر ری فرصت سوزی نکنید

مهدی دانشیار، مدیر پژوهش مرکز نجوم آستان حضرت عبدالعظیم به برگزاری کنگره رازی در سال 1121 در کنگره رازی اشاره کرد که به بهانه و گله از تغییر نام خیابان زکریای رازی در شهرری در آستان مقدس با موافقت تولیت آستان برگزار و قطع نامه ای در آن صادر شد که در آن به جای اسم خیابان تغییر یافته مکان دیگری را به نام رازی نامگذاری کنند و اقدام به کشف قبر محمد بن زکریای رازی کنند.

او با استناد به مدارکی که در آن کنگره ارائه شد که در نهایت به نظر مرحوم حسین کریمان مهر تاییدی زد که در منطقه امامزاده شعیب زکریای رازی مدفون است، ادامه داد: علاوه بر این که این مساله مورد تایید بزرگانی چون مهدی محقق و پرویز اذکایی رازی پژوهان کشور قرار گرفت، استناد به همین مدارک با توجه به تغییراتی که در قبرستان امامزاده شعیب ایجاد شده و در عملیات همسان سازی همه سنگ قبرهای باستانی تخریب و منهدم شده امکان تفحص وجود ندارد، می تواند کافی و وافی باشد و در امر احیای آرامگاه رازی تسریع شده و از فرصت سوزی جلوگیری شود.

نوروز تقی پور، رئیس جدید میراث فرهنگی شهرری نیز با بیان اینکه باید مطالعات میدانی برای تقویت این نظریه بیشتر انجام شود، اظهار کرد: با توجه به مستندات جمع بندی شده، یک متولی برای آن کار مشخص شود و از میراث فرهنگی استعلام شود.

همچنین غفاری، مدیر موسسه مطالعاتی راگا با بیان اینکه باید زمان بندی مناسب انجام شود و اجازه داده نشود که بحث قبر رازی هم به حاشیه برود، گفت: در سایر کشورها مانند مالزی بدنبال بهانه برای جذب توریست هستند و تلاش می کنند تا به گذشته خود برگردند، اما متاسفانه ما در حال از بین بردن میراث خود تبر به ریشه فرهنگی خودمان می زنیم، مانند اقداماتی که برای همسان سازی بقاع متبرکه در جریان است از آستان حضرت عبدالعظیم تا امامزاده شعیب که با از بین بردن سنگ قبرهای کهن یا جایگزین کردن کاشی های دست ساز بدون توجه به پیامدهای فرهنگی آن بیشترین ضربه را به میراث تاریخی می زند.

از برگزاری مسابقه برای طرح آرامگاه رازی تا نامگذاری بوستانی به نام رازی در امامزاده شعیب

علیرضا صادقی، بخشدار قلعه نو با اشاره به رقابتی که در کشورهای همجوار ایران برای ثبت و ضبط مفاخر کشورمان به نفع خود در یونسکو وجود دارد، ادامه داد: این در حالی است که متاسفانه ما در کشور فرصت سوزی کنیم که باید قبل از اینکه متضرر پیامدهای آن باشیم باید با همیاری همه مراکز فرهنگی که به نوعی با محمد بن زکریای رازی ارتباط دارند زمینه را برای ایجاد آرامگاهی مناسب در زاویه مرقد امامزاده شعیب فراهم کنیم.

او انجام این کار را باعث ارتقای سطح فرهنگی منطقه دانست و افزود: با ایجاد بنیادی به نام محمد بن زکریای رازی زمینه تحقیق همه جانبه در این زمینه می تواند فراهم می شود.

وی همچنین با تاکید بر این که مدارک بدست آمده از منطقه آرامگاه رازی مطرح شده اند، بنابراین کسانی که با این فرضیه مخالف هستند نیز می توانند اسناد و مدارک خود را ارائه دهند ، ادامه داد: در مرحله نخست طرح آرامگاه رازی را در سطح ملی در یک مسابقه مسالمت آمیز با جایزه ای درخور مطرح می کنیم تا بتوانیم بهترین طرح را انتخاب کنیم و یادمانی درخور این شخصیت در فیروزآباد بوجود آوریم.

او با بیان اینکه منطقه ای در پشت امامزاده شعیب برای این پروژه در دستور کار قرار گرفته است تا بشود به عنوان بوستانی در خور شان محمد بن زکریای رازی از آن استفاده کرد، ادامه داد: بجاست که اسم فیروزآباد پسوندی به نام رازی را در پشت خود داشته باشد و به عنوان فیروزآباد رازی شناخته شود تا مشخص شود که مدفن بزرگی از بزرگان ایران زمین را در خود دارد.

وی با تاکید بر اینکه نیاز است تا دبیرخانه پیگیری آرامگاه رازی در جایی غیردولتی ایجاد شود تا درگیر دچار هیجانات سیاسی نباشد، ادامه داد: نیاز است تا استقلال ری از تهران که از جمله مطالبات مردم شهرری است نیز پیگیری شود.

پیشنهاداتی که درباره زکریای رازی و شهر ری مطرح شدند