علیرضا خجسته پور، قائم‌مقام جامعه اسلامی مهندسین، از نشست مشترک اعضای شورای مرکزی و دبیران استانی این تشکل به ریاست محمدرضا باهنر خبر داد. 

طبق اعلام خجسته پور، باهنر در این نشست، توضیحاتی درباره شورای وحدت ارائه کرد و به طور رسا اعلام کرد که موضع جام در خصوص شورای وحدت و شورای ائتلاف این است که ما با شورای وحدت بدون رقابت فرسایشی با شورای ائتلاف و باقی جریانات اصولگرایی کار می‌کنیم.

روایت قائم‌مقام جامعه اسلامی مهندسین را از سخنان محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز در نشست مشترک اعضای شورای مرکزی و دبیران استانی جامعه اسلامی مهندسین در ذیل بخوانید:

باهنر درباره علت تشکیل شورای وحدت گفت: در هر انتخاباتی بیش از ۷۰ درصد انرژی ما صرف وحدت درون تشکیلاتی می شود و باقی انرژی برای رقابت با رقیب می ماند و هر دفعه هم در آستانه انتخابات ها یک سری ساختار ائتلافی ژله‌ای تشکیل می‌شود.

وی افزود: در غیبت ۳-۴حزب فراگیر در کشور برای آینده مردم سالاری دینی کشور نگرانم و البته تک حزبی را هم قبول ندارم.

دبیرکل جام ادامه داد: جامعه روحانیت مبارز به عنوان یک تشکل ریشه‌دار روحانی در تاریخ سیاسی کشور و انقلاب اسلامی برای پر کردن این خلا آمده و اعلام کرده که نه سهمیه ای می خواهیم و نه می خواهیم کاندیدایی ایجاد کنیم، بلکه می‌خواهیم بستری ایجاد کنیم که نحله‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و مذهبی به‌صورت یک ساختار ثابت و نه ژله ای برای هر انتخابات باقی بمانند.

باهنر با اشاره به عملکرد دولت‌ها در حوزه حکمرانی در کشور گفت: ما باید به جایی برسیم که اگر قرار است اصلاحاتی در قانون اساسی یا هر رویکردی صورت گیرد بالید نظام بتواند خودش را اصلاح کند و ما نباید اجازه دهیم به دلایل مختلفی سرمایه اجتماعی‌مان پایین بیاید.

وی با اشاره به چرخش نخبگان و دولت جوان گفت: دولت باید جوان، پویا، خوش فکر و ریسک پذیر باشد و ما وقتی دولت جوان را معنا می‌کنیم منظورمان این نیست که یکم رئیس جمهور ۳۰ساله دولت را تحویل بگیرد بلکه این ویژگی ها را داشته باشد. نباید نسل اول انقلاب به این پست‌ها آنقدر بچسبد که ملک الموت ما را از صندلی‌هایمان جدا کند.

باهنر با اشاره به موضوع مشارکت پرشور در انتخابات، بیان داشت: برخی از دوستان در هر دو جناح اصولگرا نسبت به مشارکت حداکثری توجه نمی‌کنند.

کنایه باهنر به نسل اولی‌های انقلاب: به پست‌هایتان نچسبید

پورمحمدی: آیت‌الله رئیسی توانایی ایجاد وحدت در نیروهای انقلاب دارند

همچنین حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز در این نشست با بیان اینکه نظلام جمهوری اسلامی از حیث مبنایی و فکری یک نظام ممتاز در بین نظامات رایج دنیا در عصر معاصر هست، گفت: استراتژی ها و مبنای ایدئولوژی ما درست است ولی در تاکتیک‌ها برای رسیدن به اهدافمان اشتباه می‌کنیم.

وی افزود: علیرغم اینکه سالهاست سیستم‌های نظارت و گزینش داریم ولی ایراداتی به وجود می آید چون تاکتیک‌های ما بعضا اشتباه است و بعضی وقت‌ها تاکتیک های پرهزینه انتخاب می‌کنیم.

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: باید برای یک حکمرانی تعالی مدلسازی کنیم و این قبض و بسط‌های شدید که داریم، متناسب با یک نظام مردم سالاری دینی نیست و برای رسیدن به روش مطلوب در اسلام باید به عقلانیت و اخلاقیات بها بدهیم.

پورمحمدی با اشاره به اینکه جامعه روحانیت مبارز به دنبال ایجاد یک مدل مطلوب و جلوگیری از آشفتگی سیاسی در ساحت رقابت های سیاسی هست، اظهار داشت: بعضا به ما «پدرخوانده» یا «پدرسالار» می‌گویند ولی ما این را دون شان جامعه اسلامی می‌دانیم که نگاه قیم مآبانه و پدرسالارانه به جامعه داشته باشیم.

وی افزود: ما نه با نگاه امنیتی و نه با مدل‌های لیبرالی و غربگرایانه و نه با مدل‌های پدرسالاری و نه با تعاریف نظامی نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم و احتیاج به مدلی بر مبنای عقلانیت داریم و ما این مدل و مبنا را باید در کشور پیش ببریم.

پورمحمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قصد کاندیداتوری دارید اظهار داشت: تا الان تصمیمی مبنی بر کاندیداتوی نداشتم و الان هم قصدی برای کاندیداتوری ندارم.

وی در پاسخ به پرسشی بر این مبنا که آیا کاندیدای خاصی مد نظر دارید، اظهار داشت: اولا بنده پیش قدم طرح آقای رئیسی در جلسه جامعه روحانیت در سال 96 بودم؛ ضمن اینکه الان بحث مصداقی در شورای وحدت نشده ولی چون آیت‌الله رئیسی توانایی ایجاد وحدت در نیروهای انقلاب دارند و سابقه ایشان در نظام جمهوری اسلامی و خدمات ارزنده ای که در این مدت در قوه قضائیه داشته‌اند و رضایت نسبی که در این حوزه به وجود آوردند، اگر ایشان بیایند مورد حمایت ما هم هستند.

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز درباره ساختار شورای وحدت خاطرنشان کرد: تا الان 46 حزب ملی و گروه استانی امضا داده‌اند که در شورای وحدت حضور پیدا می‌کنند و ما نمایندگان احزاب را بصورت بلوکی خواهیم داشت و 16 کارگروه را در شورای وحدت تعریف کرده‌اند و هرکدام از این احزاب در این 16 کارگروه نماینده دارند.