شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مونیخ#ایران#کرونا

اجلاس امنیتی مونیخ زیر سایه کرونا

ویژگی های متفاوت کنفرانس امنیتی مونیخ امسال | از جالی خالی ظریف تا حضور یک زن ایرانی

نشست کنفرانس امنیتی مونیخ که هر سال در بهمن ماه برگزار می شد امسال متاثر از بحران کرونا با تاخیر برگزار می شود،‌نشستی که 70 سال قدمت دارد و هر سال در هتل تاریخی بایریشه هوف شهر مونیخ برگزار می شد و معمولا یک سخنران هم از ایران داشت در حالی که امسال فقط مجری برنامه یک ایرانی دو رگه است!

بايدن

به گزارش همشهری آنلاین،‌ از دیگر تفاوت های اجلاس امسال مونیخ غیر حضوری بودن آن است یعنی برخلاف هر سال سخنرانان از طریق ویدئو کنفرانس در آن شرکت می کنند.

از سوی دیگر برای نخستین بار در 70 سال گذشته ، یک رئیس جمهور آمریکا قرار است شخصا در اجلاس سخنرانی کند، گفته شده بایدن میخواهد در این اجلاس درباره پیوستن آمریکا به برجام سخن بگوید.

برگزار کنندگان اجلاس امنیتی مونیخ گفته اند که علاوه بر بن بست برجام، کرونا، معضلات روند صلح در افغانستان، وضعیت مناسبات دو سوی اقیانوس و نوع و انسجام رویکردهای غرب در برابر چین و روسیه از دیگر محورهای نشست امسال است.

پیشینه کنفرانس به سال ۱۹۶۲ برمی‌گردد. در این سال، یکی از افسران آلمانی به نام «اوالد فون کلایست» که در اواخر زمامداری هیتلر در کودتای نافرجام علیه او شرکت داشت، مبتکر گردهمایی مونیخ شد تا محلی باشد برای بحث درباره بحران های جهانی.

از ایران یک سال علی لاریجانی رئیس وقت مجلس به کنفرانس امنیتی مونیخ دعوت شد اما سال های بعد محمدجواد ظریف وزیر خارجه پایه ثابت نشست های مونیخ بود حتی سال گذشته که امریکا ظریف را تحت تحریم قرار داد و به او ویزای آمریکا را برای یک نشست سازمان ملل ندادف ظریف در اجلاس امنیتی مونیخ سخنرانی کرد، با این حال در فهرست سخنرانان امسال نام هیچ ایرانی به چشم نمی خورد هرچند هدایت و مدیریت پانل‌های بحث در کنفرانس امسال را ناتالی امیری، خبرنگار ایرانی-آلمانی به عهده دارد .

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، بیل گیتس رئیس مایکروسافت، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، جو بایدن رئیس جمهور امریکا ،آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، رئیس شورای اروپا، دبیرکل ناتو، جان کری وزیر خارجه اسبق امریکا و بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس مشهور ترین سخنرانان اجلاس امسال هستند.

با بررسی لیست سخنرانان امسال اجلاس امنیتی مونیخ که مقامات منطقه ای و بین المللی همیشگی در آن غایب هستند اجلاس امسال را می توان اجلاسی برای احیای روابط پیشین آمریکا و اروپا پس از یک افول 4 ساله در دوران ترامپ قلمداد کرد.

کد خبر 586011