شهر خبر

کشورهای عضو گروه چهارگانه خواستار بازگشت دموکراسی به میانمار شدند

کشورهای عضو گروه چهارگانه خواستار بازگشت دموکراسی به میانمار شدند

وزرای خارجه کشورهای موسوم به «گروه چهارگانه» بر لزوم اعاده فوری دموکراسی در میانمار تأکید و با تلاش‌ها برای برهم زنی وضع موجود به شدت مخالفت کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزیر امور خارجه ژاپن روز پنج شنبه اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای عضو گروه چهارگانه (ایالات متحده، استرالیا، هند و ژاپن) ضمن توافق بر لزوم اعاده فوری دموکراسی در کشور میانمار با تلاش‌ها برای برهم زدن وضع موجود با بکارگیری قوه قهریه شدیداً مخالفت کردند.

«توشیمیتسو موتگی» وزیر خارجه ژاپن به خبرنگاران گفت: «همه ما بر لزوم اعاده سریع نظام دموکراتیک (در میانمار) توافق کرده ایم» و قویاً با تمام تلاش‌های یکجانبه برای تغییر وضع موجود از طریق قوه قهریه مخالفت کردیم».

موتگی در ادامه افزود: «من تأکید کردم که چالشها علیه نظم بین المللی موجود در حوزه‌های گوناگون ادامه دارد و نقشی که ما، کشورهای برخوردار از ارزشهای اساسی و عمیقاً متعهد به تحکیم نظم بین المللی آزاد و مستقل بر پایه حاکمیت قانون، بازی می‌کنیم در حال بزرگ‌تر شدن است».

وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور و همتایانش از کشورهای هند، ژاپن و استرالیا روز پنج شنبه برای نخستین بار از آغاز به کار دولت «جو بایدن» یک نشست مجازی برگزار کردند و در آن پیرامون وضعیت در میانمار، کووید -۱۹، اقلیم، و پیرامون موضوعات منطقه‌ای و دریانوردی منطقه ایندوپاسیفیک گفتگو و رایزنی کردند.

کد خبر 5150627