شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آیت الله

اراکی: هنوز نظام را مبتنی بر محتوای اسلام پیاده نکردیم


اراکی: هنوز نظام را مبتنی بر محتوای اسلام پیاده نکردیم

آیت الله اراکی ضمن بیان ایده‌های نظام اسلامی ما برگرفته از مکاتب غرب است، گفت: متأسفانه ما هنوز نتوانستیم نظام را مبتنی بر محتوای اسلام ناب پیاده کنیم

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نشست رونمایی از کتاب «نظریه کاربردی دولت اسلامی» نوشته آیت الله محسن اراکی عصر روز چهارشنبه در مجتمع فرهنگی آدینه تهران برگزار شد.

آیت الله اراکی در این مراسم با اشاره به اینکه از این دولت انتظار می‌رود در تراز دهۀ پنجم انقلاب و تراز گام دوم انقلاب باشد، گفت: یکی از نقدهایی که بر دولت‌های پیشین وارد است، این است که در دولت‌های پیشین هرچند بنیاد نظام اسلامی، حاکمیت اسلامی، ساختارها و چارچوب‌های اسلامی است، اما محتوایی که در این چهل ساله در دولت‌های گوناگون به اجرا گذاشته شد، برگرفته از مکتب‌های بیگانه بود؛ یعنی در سطح مدیریت سیاسی، مدیریت اقتصادی و مدیریت فرهنگی، ایده‌ها از آن سوی آب گرفته می‌شد، منتها با پوششی از انطباق با اسلام یا پوششی در عدم مغایرت با مبانی اسلامی که متأسفانه به عنوان یک برنامه اسلامی اجرا می‌شد؛ با این وجود در طول این چهل ساله انقلاب اسلامی، با همه فراز و نشیب‌هایی که دولت‌ها داشتند، همیشه در حال پیشرفت بوده است.

وی با بیان ما اگر انتقادی به دولت‌های پیشین داریم، به این معنا نیست که دولت‌های پیشین در تحقق مسیر پیشرفت کاری صورت نداده‌اند، افزود: تمام دولت‌ها به شکلی در مسیر پیشرفت قدم برداشته‌اند؛ به هرحال چارچوب نظام، چارچوب جهت‌داری بوده و به سمت پیشرفت هدایت می‌کرده است، لکن حرف ما ین است: آن پیشرفتی که از یک نظام اسلامی انتظار می‌رود به دست نیامده است. بسیاری از اهداف بلند انقلاب اسلامی که امام بزرگوار ما و مقام معظم رهبری نسبت به آن تأکید کرده بودند، تحقق نیافت. پس اگر ما می‌گوییم نقد داریم، به این معنا نیست آن چیزی که انجام گرفته است کم بود. دستاوردها بسیار زیاد است و در کل، نظام اسلامی به سمت پیشرفت حرکت می‌کند، اما آن مقداری که امروز تحقق یافته، با آن چیزی که مطلوب بوده و آنچه باید می‌بود بسیار فاصله دارد. 

آیت الله اراکی افزود: راز این فاصله‌ها هم این است که متأسفانه ما هنوز نتوانستیم نظام را مبتنی بر محتوای اسلام ناب پیاده کنیم؛ یعنی در عرصه اقتصاد، بانک ما مبتنی بر عدم مغایرت است. نظام اقتصادی مبتنی بر عدم مغایرت است. نظام فرهنگی ما مبتنی بر عدم مغایرت است. نظام‌های دیگر ما نیز چنین است. ما به نظام اقتصادی، سیاسی و فرهنگیِ برخاسته از متن اسلام نیاز داریم. اگر در دهه‌های پیشین به دلیل گرفتاری‌هایی که برای رهبران و مدیران کلان نظام پیش آمده بود، فرصت تحقق این آرزو و ایده پیش نیامده بود، امروز دیگر عذری وجود ندارد و قطعاً باید این آرمان و هدف بزرگ جامه عمل بپوشد.

وی در توضیح کتاب «نظریه کاربردی دولت اسلامی» گفت: کتابی که امروز رونمایی می‌شود، 6 جلد از کتاب فقه نظام سیاسی اسلام و به علاوه، از کتابی که به عنوان نظریه دولت اسلامی تدوین شده است. نظریه دولت اسلامی یا نظریه کاربردی دولت اسلامی هم برگرفته از همین تفکر اسلام ناب در مسیر مدیریت است. این کتاب با استفاده از تجربیاتی که  دوستان داشته‌اند و با استفاده از منبع فقهی و منابع دینی، جمع‌آوری شده است. طی 16 جلسه‌ای که داشتیم، گفت‌وگوهایی در رابطه با نظریه دولت اسلام صورت گرفت.

انتهای‌پیام/