شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سازمان ملل#عربستان

عربستان| درخواست برای اعزام تیم تحقیقاتی سازمان ملل به زندان‌های سعودی


عربستان| درخواست برای اعزام تیم تحقیقاتی سازمان ملل به زندان‌های سعودی

یک سازمان حقوق بشری با تاکید بر تشدید سرکوبگری‌ها در زندان‌های عربستان از سازمان‌ ملل متحد خواستار اعزام تیم تحقیقاتی به این زندان‌ها شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از سعودی لیکس، یک سازمان حقوق بشری از سازمان ملل متحد خواستار اعزام یک هیئت تحقیقات فوری به زندان‌های عربستان شده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

سازمان حقوق بشری بین‌المللی «اسکای لاین» خواستار اقدام بین‌المللی جدیدی برای اعمال فشار بر عربستان شد تا از سیاست بازداشت خودسرانه زندانیان در عربستان جلوگیری شود.

این سازمان بین‌المللی اعلام کرد که با توجه به ادامه سیاست‌های سرکوبگرانه مقامات سعودی شرایط حقوق بشری در زندان‌های عربستان بسیار نامناسب است.

این سازمان مذکور، سازمان‌های مختلف بین‌المللی را به انجام مسئولیت‌های قانونی و اخلاقی خود در قبال صدها زندانی در زندان‌های آل سعود فراخواند.

سازمان ملل و کمیته‌های آن خواستار اعزام یک هیئت تحقیقاتی بین‌المللی برای بازدید از زندان‌های آل سعود و بررسی وضعیت حقوق بشر در عربستان شدند.

این سازمان نگرانی خود را در مورد تشدید سرکوبگری‌ها و دستگیری‌های خودسرانه سرویس‌های امنیتی سعودی ابراز داشتند که آخرین آنها « عایشه المهاجری» مبلغ مشهور سعودی در منطقه مکه است که وی 65 سال سن دارد.

روز گذشته حساب کاربری بازداشت‌شدگان آزادی بیان اعلام کرد: خبر بازداشت عائشه المهاجری با یورش حدود 20 نیروی امنیتی به منزلش در شهر مکه به دست ما رسید و او در حال حاضر در زندان ذهبان (در استان جده) به سر می‌برد و ما اطلاع یافتیم علت بازداشت او فعالیت‌های تبلیغاتی‌اش و برگزاری دوره‌های حفظ قرآن در منزل است.

همچنین این انجمن حقوقی توییت کرد: مطلع شدیم در همان روزی که به منزل المهاجری یورش برده شد، دو زن دیگر از جمله یک خانم 80 ساله همراه با او بازداشت شدند، خانواده دیگر چهره بازداشت شده نیز از ارائه هرگونه اطلاعاتی درباره او خودداری کرده‌اند.

«اسامه سهلی»، نویسنده در روزنامه «البلاد»که از ژانویه 2019 به دلیل انتشار توییت‌هایی در بازداشت به سر می‌برد، به اتهام‌های دروغینی از جمله حمایت از «تروریسم» و تلاش برای بر هم زدن امنیت عربستان به هشت سال حبس محکوم شد.

مسؤولان ریاض تا این لحظه درباره این بازداشت و حکم اظهارنظری نداشته‌اند، آنها معمولا تعداد زندانیان آزادی بیان و حامیان حقوق بشر در این کشور را اعلام نمی‌کنند و به نهادهای حقوقی نیز اجازه نظارت بر شرایط زندانی‌ها را نمی‌دهند.

در همین راستا سازمان حقوق بشری اسکای لاین تاکید کرد که بر اساس بررسی انجام شده توسط تیم فنی این سازمان در خصوص حساب کاربری اسامه سهلی و توییت‌های آن هیچ گونه تخلف قانونی یا تحریکات علیه مقامات سعودی در انتشارات روزنامه‌نگار سعودی نشان داده نشده و محتوایی که در توییت وی منتشر شده در چارچوب بیان عقایدش می باشد.

این سازمان خاطرنشان کرد که از جمله توییت‌هایی که اسامه السهلی در حساب توئیتر خود منتشر کرده است :آیا در وزارت دارایی عربستان و مسئولان بانک اعتباری عربستان هیچ فرد عاقلی وجود دارد؟

این سازمان بین‌المللی اظهار داشت که مقامات سعودی سیاست ارعاب و دستگیری را برای هر کسی که نظر خود را در شبکه های اجتماعی منتشر می‌کند ، دنبال می‌کنند.

مقامات سعودی ده‌ها نفر از جمله مدافعان ، فعالان و روزنامه نگاران را به دلیل نوشتن نشریاتی که در آنها سعی در انتقاد از شرایط زندگی و سیاسی کشور داشتند را دستگیر کردند.

سازمان بین‌المللی به دلیل محدودیتی که مقامات سعودی در رسیدگی به پرونده بازداشت شدگان سیاسی اتخاذ کرده‌اند ، ارقام دقیقی در مورد تعداد این افراد ندارد.

سرکوب‌گری مقامات سعودی تنها منحصر به اقشار مدافعان، فعالان و روزنامه نگاران محدود نشد؛ بلکه آن‌ها ورزشکاران را نیز که به انتقاد از کشور می‌پردازند دستگیر کرده‌اند.

«فهد الحریفی» بازیکن سابق تیم ملی فوتبال عربستان و باشگاه النصر، به دستور دادستانی عمومی عربستان دستگیر شد. وی در پست توئیتر خود از وضعیت کشور و اعمال محدودیت‌های بی مورد دولت در شهرها انتقاد کرده بود. او نوشته بود که لیگ فوتبال عربستان نباید به خاطر کرونا تعطیل شود.

این مقامات همچنین «رغیان الورده» شاعر سالخورده در سال 2019 را به دلیل وبلاگی شاعرانه که وی از سازمان سرگرمی عمومی انتقاد می‌کرد، دستگیر کردند.

همچنین «سلمان العوده» مبلغ سعودی در سال 2017 به دلیل انتشار توییتی در مورد بحران خلیج فارس دستگیر شدند.

سازمان اسکای لاین بین‌المللی تأکید کرد که دستگیری‌های مکرر توسط مقامات سعودی با قوانین موجود در عربستان مغایرت دارد به ویژه متن ماده 8 قانون انتشارات که تأکید می‌کند «آزادی بیان با استفاده از ابزارهای مختلف انتشار در محدوده مقررات قانونی و نظارتی» تضمین می‌شود.

همچنین ماده دوم آیین نامه انتشارات الکترونیکی صادر شده توسط وزارت اطلاعات عربستان سعودی ، در مورد «حمایت از فرهنگ گفتگو و تنوع ، تداوم فرهنگ حقوق بشر ؛ مطابق مفاد سیستم در آزادی بیان» برای همه تضمین شده که دستگیری‌ها و سرکوب‌گری‌ها این ماده قانون را نقض می‌کند.

سازمان اسکای لاین از مقامات آل سعود خواست تا فوراً سیاست بازداشت خودسرانه را متوقف کرده و همه زندانیان سیاسی و عقیدتی را بدون هیچ گونه شرطی آزاد کنند.

وی در پایان تاکید کرد که تخلفات انجام شده علیه افراد در بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها را بررسی کنید و مقامات سعودی را تحت فشار قرار دهید تا پرونده بازداشت شدگان سیاسی در عربستان پایان یابد.

انتهای پیام/