شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#روسیه#رزمایش#خبرنگاران

نیروی دریایی سپاه و ارتش، مقامات نظامی روسیه را توجیه کردند /کدام عملیات‌ها در رزمایش مرکب دریایی ایران و روسیه انجام شد؟

نیروی دریایی سپاه و ارتش، مقامات نظامی روسیه را توجیه کردند /کدام عملیات‌ها در رزمایش مرکب دریایی ایران و روسیه انجام شد؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: از دور روز قبل ایران و روسیه رزمایش مرکب دریایی ۲۰۲۱ در منطقه شمال اقیانوس هند را برگزار کردند.

 رزمایش مرکب دریایی ایران و روسیه ۲۰۲۱ با نام کمربند امنیت دریایی از روز سه شنبه ۲۸ بهمن ماه با استقبال ایران از ناوگروه روسی شامل فریگیت Stoiky و ناو سوخت رسان Kola توسط دو فروند شناور از نیروی دریایی سپاه پاسداران و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

فرماندهان نیروی دریایی روسیه توجیه شدند

امیر دریادار دوم غلامرضا طحانی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهپری اسلامی ایران و سخنگوی رزمایش در نشست توجیهی رزمایش مرکب دریایی ایران و روسیه ۲۰۲۱ که با حضور فرماندهان یگان‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی روسیه  برگزار شد، اظهار کرد: معتقدیم دریا عامل پیوند ملت هاست و تاکید داریم که منطقه شمال اقیانوس هند یکی از امن‌ترین مناطق دریایی است. شمال اقیانوس هند یکی از مهم‌ترین و راهبردی ترین آب‌راه‌های جهان بوده و نقش مهمی در تجارت و حمل و نقل دریایی در سطح جهان دارد.

سخنگوی رزمایش مرکب دریایی ایران و روسیه تامین امنیت خطوط دریایی در شمال اقیانوس هند را یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این رزمایش مرکب اعلام کرد و افزود: برقراری امنیت خطوط کشتیرانی در این منطقه، به ویژه در محدوده تنگه هرمز، تنگه مالاگا و تنگه باب‌المندب، ضامن حفظ منافع اقتصادی در صحنه جهانی است که همکاری و همگرایی نیروهای دریایی مختلف را می‌طلبد. کشورهای بسیاری در منطقه دریای عمان و اقیانوس هند که از مناطق کلیدی تجارت جهانی محسوب می‌شود، تردد دارند و به همین جهت حفظ امنیت دریایی در آن بسیار مهم و حیاتی است.

نیروی دریایی سپاه و ارتش، مقامات نظامی روسیه را توجیه کردند /کدام عملیات‌ها در رزمایش مرکب دریایی ایران و روسیه انجام شد؟

وی با بیان اینکه بالا بردن آمادگی رزمی، دستیابی به امنیت جمعی و تبادل تجربه در حوزه مقابله با تروریسم و دزدی دریایی از اهداف مهم این رزمایش است، گفت: امیدواریم به نحو مطلوب و شایسته بتوانیم مراحل مختلف طرح‌ریزی و اجرای این رزمایش مرکب دریایی را انجام دهیم. تمرین تبادل اطلاعاتی و امنیتی در دریا و نجات کشتی ربوده شده از مهم‌ترین عملیات‌های انجام شده در این رزمایش بود.

هند سومین بازیگر رزمایش مرکب دریایی ایران و روسیه

امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  با تأکید بر اینکه این رزمایش در منطقه شمال اقیانوس هند با هدف دستیابی به امنیت جمعی و تمرین مشارکتی کار خود را آغاز کرد، گفت: در سال گذشته حضور نیروی دریایی چین که نیروی پر قدرتی است را در کنار نیروهای دریایی پرقدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران داشتیم. امسال با توجه به اینکه رزمایش با سال نو چین همزمان شده است، چینی‌ها اعلام کردند بعد از سال نوی چینی به رزمایش اضافه خواهند شد. در این نوبت که از سه شنبه ۲۸ بهمن آغاز شد، نیروی دریایی روسیه به محل رزمایش ملحق شده بود و نیروی دریایی هند هم در رزمایش مرکب امنیت دریایی حضور پیدا کرد.

امیر دریادار دوم «غلامرضا طحانی» سخنگوی رزمایش مرکب دریایی ایران و روسیه گفت: درخواست نیروی دریایی هندوستان برای شرکت در این رزمایش از طریق سلسله مراتب به مجموعه ما ابلاغ شد و بنابر تصمیمات ابلاغی از سوی سلسله مراتب بر ما تکلیف شد که از این ناوگروه هندوستانی استقبال کرده و با آن‌ها در فعالیت‌های عملیاتی و سریال‌های دریایی حضور داشته باشیم و بخشی از وظایف عملیاتی در دریا را به صورت مشارکتی با این واحد هندی انجام دهیم.

سخنگوی رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند با بیان اینکه ناوشکنی که از نیروی دریایی هندوستان به رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند، ملحق شده ناو هندی میسور با شماره بدنه دلتا ۶۰ است، افزود: شاید این سوال برای عده‌ای پیش بیاید، چگونه است که وسط یک رزمایش یک ناو گروه از کشور دیگر بتواند به این رزمایش اضافه شود، در تمام دنیا رزمایش‌هایی که به گونه No Contact یا Zero Touch برگزار می‌شود به دلیل شرایط عملیات خاصی که در محیط رزمایش وجود دارد شیوه‌نامه‌های خود را دارد و رزمایشی که ما با روسیه در حال انجام آن هستیم آن قدر انعطاف‌پذیری دارد که نه تنها یک کشور، بلکه چند کشور دیگر نیز اگر در ادامه کار بخواهند به این رزمایش بپیوندند، آن‌ها را نیز به مشارکت بگیریم.

عملیات تیراندازی شبانه به اهداف هوایی در رزمایش مرکب امنیت دریایی

در نخستین روز از رزمایش مرکب امنیت دریایی در شمال اقیانوس هند، سه شنبه شب عملیات تیراندازی شبانه به اهداف هوایی که از مهم‌ترین تمرینات دریایی به شمار می‌رود با موفقیت انجام شد. عملیات تیراندازی شبانه به اهداف هوایی مستلزم هماهنگی و دستورات جز به جز است و با توجه به تنوع پهپادها و ریزپرنده‌ها، سناریوی این تمرین طراحی و بر پایه یک زبان تاکتیکی مشترک بین نیروهای دریایی ایران متشکل از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران و همچنین نیروی دریایی روسیه با موفقیت اجرا شد.

تیراندازی روزانه ناوهای ایران و روسیه به سوی اهداف دریایی

در دومین روز از برگزاری رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند، یگان‌های شناور ایرانی و روسی که از صبح چهارشنبه ۲۹ بهمن با عزیمت به محل اجرای مأموریت در شمال اقیانوس هند حرکت کردند، اولین مرحله از تمرینات این رزمایش را به اجرا گذاشتند. در این مرحله از رزمایش، یگان‌های شناور ایران و روسیه به سر فرماندهی ناوشکن تمام ایرانی جماران و با استفاده از سلاح‌های مختلف به سوی اهداف سطحی از پیش تعیین شده در دریا تیراندازی کردند.

نیروی دریایی سپاه و ارتش، مقامات نظامی روسیه را توجیه کردند /کدام عملیات‌ها در رزمایش مرکب دریایی ایران و روسیه انجام شد؟

اجرای عملیات آزادسازی دو فروند کشتی تجاری توسط تکاوران ایرانی و روسی

دومین روز از رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند بر اساس سناریوی از پیش تعیین شده، عملیات آزادسازی دو فروند کشتی تجاری که در حال دریانوردی در آب‌های بین المللی توسط دزدان دریایی ربوده شده بودند، توسط یگان‌های سطحی و پروازی انجام شد.

در این مرحله پس از ارسال پیام اضطراری کشتی‌های تجاری به مرکز MRCC چابهار، ابتدا منطقه عملیات توسط یک فروند بالگرد SH۳D نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مورد شناسایی و جست‌وجو قرار گرفت و سپس ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «جماران» به‌عنوان یگان سر فرماندهی رزمایش، شناورهای رزمی مستقر در منطقه را برای انجام عملیات آزادسازی به دو گروه متشکل از یگان‌های ایران و روسیه تقسیم کرد. در ادامه، نیروهای عملیات ویژه نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران و روسیه با فرود آمدن از هوا و همچنین نفوذ همزمان از سطح بر روی عرشه کشتی ربوده شده مستقر شدند و دزدان دریایی را دستگیر و سناریوی عملیات آزادسازی کشتی را اجرا کردند.

این سناریوها شامل دستگیری دزدان دریایی، مبارزه با حریق ایجاد شده در کشتی که توسط دزدان دریایی برای به تأخیر انداختن عملیات نجات ایجاد شده بود و همچنین مداوای زخمیان و مصدومین حادثه و در نهایت اجرای عملیات یدک شناور تجاری به لنگرگاه امن با موفقیت انجام شد.

عملیات اطفای حریق در رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند

شناورهای حاضر در رزمایش مرکب ایران و روسیه با آرایش تدافعی به سوی یکی از کشتی های حاضر که دچار آتش سوزی شده بود رفتند و عملیات اطفای حریق آن را انجام دادند.

نیروی دریایی سپاه و ارتش، مقامات نظامی روسیه را توجیه کردند /کدام عملیات‌ها در رزمایش مرکب دریایی ایران و روسیه انجام شد؟

رزمایش مرکب دریایی ایران و روسیه چه پیامی دارد؟

امیر دریادار دوم غلامرضا طحانی سخنگوی رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند با اشاره به هدف برگزاری این رزمایش گفت: امنیت، تعطیل بردار نیست و تمرینات در جهت ارتقای امنیت نیز تعطیل بردار نیست. با وجود شرایطی که ویروس کرونا بر دنیا تحمیل کرده ما تمرینات را تعطیل نکردیم و با رعایت همه شرایط بهداشتی سناریوهای از پیش تعیین شده رزمایش را با ایمنی کامل در دریا انجام دادیم. منطقه شمال اقیانوس، منطقه عاری از تهدید است و ما در این منطقه که امنیت در آن برقرار است این تمرینات را انجام دادیم که برای مناطق ناامن مهارت‌آموزی کارکنان نیروهای دریایی به حداکثر برسد.

وی با اشاره به پیام‌های رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند گفت: مهم‌ترین پیام این رزمایش صلح و دوستی برای کشورهای همسایه و کشورهای منطقه است و اینکه جمهوری اسلامی ایران در حالی که در آستانه چهل و سومین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی است، با وجود تحریم‌های ظالمانه به حدی از بلوغ فناوری تجهیزاتی و علمی در صحنه دریا و دریانوردی رسیده که برای دومین بار میزبان قدرت‌های جهانی برای برگزاری رزمایش مرکب می‌شود.

پایان رزمایش رزمایش مرکب دریایی ایران و روسیه با رژه یگان‌های حاضر از مقابل ناوشکن جماران

امیر دریادار دوم «غلامرضا طحانی» سخنگوی رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند گفت: رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند عصر چهارشنبه با برگزاری رژه یگان‌های شرکت کننده از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «جماران» در منطقه شمال اقیانوس هند پایان یافت.

نیروی دریایی سپاه و ارتش، مقامات نظامی روسیه را توجیه کردند /کدام عملیات‌ها در رزمایش مرکب دریایی ایران و روسیه انجام شد؟

دریادار دوم طحانی افزود: در رژه پایانی، شناورهای ایرانی متشکل از ناوشکن بومی جماران، ناوشکن نقدی، ناو موشک انداز فلاخن و ناو موشک انداز گردونه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و شناورهای شهید ناظری، شهید محمودی و شناور کلاس تندر نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین فریگیت Stoiky و ناو لجستیکی KoLa نیروی دریایی روسیه حضور داشتند.

سخنگوی رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند اظهار کرد: این رزمایش از سه شنبه ۲۸ بهمن ماه آغاز و در طول دو روز تمرینات متنوع در دریا شامل تمرین انواع صورت‌بندی‌های آفندی، تیراندازی شبانه و روزانه علیه اهداف مشخص، عملیات بالگرد و پهپاد و اجرای عملیات نفوذ از سطح و نفوذ از هوا به منظور رهایی کشتی‌های مورد تعرض قرار گرفته و همچنین امداد و نجات مصدومین، اطفای حریق کشتی آسیب دیده و عملیات یدک کشتی به بندرگاه و در نهایت رژه دریایی با موفقیت انجام شد.

27215

کد خبر 1487592