شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#شفافیت

قاضی‌زاده هاشمی: تمام ساختارها باید شفاف شود/ مردم باید از امور کشور مطلع باشند


قاضی‌زاده هاشمی: تمام ساختارها باید شفاف شود/ مردم باید از امور کشور مطلع باشند

نایب‌رئیس مجلس گفت: اینکه در مجلس به دنبال مفهوم شفافیت هستیم این نیست که به دنبال شفاف کردن رای نمایندگان باشیم این یک موضوع کلان تراست و تمام ساختارها باید شفاف شود، شفافیت یک انقلاب رویکردی است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان تحول حکمرانی در گام دوم انقلاب گفت: در سال‌های اولیه گام دوم انقلاب اسلامی هستیم و سوال بزرگ این است که این مسیر را چگونه باید ادامه دهیم تا به نقطه آرمانی برسیم.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی با بیان اینکه در بیانیه گام دوم مخاطب جوانان هستند و  به صورت مستقیم مورد خطاب قرار، گرفته‌اند و بر گردن آنها وظیفه ای گذاشته شده است،  ادامه داد: روح بیانیه گام دوم یعنی تغییر ،وقتی یک موضوعی مرحله بندی می شود به این معناست که اهداف نقطه گذاری و زمان بندی شده است و برای رسیدن به اهداف باید برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طراحی شود و بر اساس آنها گام ها برداشته شود البته در این میان مسیرها متفاوت است که باید آنها را امتحان کرد تا به نقطه آرمانی رسید .

نماینده مشهد در مجلس با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران بر اساس یک هدف روشن شکل گرفته است، اضافه کرد: احیای اسلام یکی از اهداف بزرگ انقلاب اسلامی است، اسلام توانایی اداره زندگی شهروندان یک جامعه برای رسیدن به کمال و  رشد را دارد.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اسلام برای زندگی دنیایی و  اخروی برنامه دارد،اظهار داشت: رهبر انقلاب در چند سال گذشته تئوری پیچ تاریخی را مطرح کردند و برای رسیدن به نقطه آرمانی باید از گام دوم انقلاب کمک گرفت, البته برای رسیدن به هدف باید مسیر را تغییر داد وگرنه هدف محقق نخواهد شد، بیانیه گام دوم تکمیل کننده این نظریه است یعنی اینکه مسیری را انتخاب کنیم که به هدف برسیم.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: در دهه 70 که اصلاح‌طلبان با شعارهای تند لیبرال دموکراسی وارد صحنه شده بودند رهبر انقلاب تئوری دولت اسلامی را مطرح کردند و حتی فردی به نام احمدی نژاد با این شعار وارد انتخابات شد و پیروز شد.

وی با بیان اینکه در گام دوم رهبر انقلاب برای تغییر روش ها مسئولیت ها را به جوانان سپردند، گفت: این به آن دلیل است که جوانان شجاع،صاحب علم هستند و به این دلیل این مسئولیت به آنها سپرده شد که جوانان آگاه به وضعیت زمانه و خصوصیات جوانی دارند.

نماینده مشهد در مجلس درباره اینکه نوع تحول در گام دوم انقلاب باید چگونه باشد، خاطرنشان کرد: نوع تغییر باید بر اساس رابطه عمیق امام و امت باشد، البته تشکیل یک جامعه اسلامی باید خواست مردم باشد و مردم امام را بشناسند و دور او جمع شوند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ادامه مسیر انقلاب اسلامی به نقطه‌ای رسیده‌ایم که در قرن آینده قرن تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و برقراری حکومت مستضعفان است، ادامه داد : قرن آینده،قرن رسیدن به اهداف و شکل‌گیری تمدن اسلامی ایرانی خواهد بود که پرچمدار آن یعنی رهبر انقلاب اعلام کرده باید کارکردها را اصلاح کنیم که این اصلاح مسیر باید با اعتماد به مردم و نهاد سازی برای مردم انجام شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید وضعیت کشور را از نظر دولت سازی نیز اصلاح کنیم، افزود: الان دولتی را درست کرده ایم که رانتی _غارتی است که امتیازات خاصی را دارد و تبعیضات فراوانی را شکل داده است و افرادی که وابستگی به این دولت دارند می توانند از آنها استفاده کنند در این چنین وضعیتی یاس اجتماعی شکل می گیرد.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد :با این نظام مالیاتی بیمه‌ای و بانکی نمی‌توان ساختارها اصلاح کنیم ما الان از تولیدکننده مالیات دریافت می‌کنیم اما از افرادی که اطلاعات نداریم مالیات دریافت نمی‌شود اینکه در مجلس به دنبال مفهوم شفافیت هستیم  این نیست که به دنبال شفاف کردن رای نمایندگان باشیم این یک موضوع کلان تراست و تمام ساختارها باید شفاف شود، شفافیت یک انقلاب رویکردی است.

وی ادامه داد: انقلاب رویکردی یعنی مقابله با رانت و تبعیض و ایجاد جامعه رقابتی سالم و برقراری عدالت، جامعه ای که در آن عدالت نباشد اسلامی نیست.

نماینده مشهد در مجلس با بیان اینکه باید در بیانیه گام دوم پنج رکن مستقر شود،اضافه کرد: این پنج رکن استقرار نظام شفافیت ایجاد گفتگو در جامعه،ایجاد رقابت، عدالت و پاسخگویی است باید برای استقرار این پنج رکن نحوه اداره کشور تغییر کند.

قاضی زاده هاشمی درباره نقش مردم در حکمرانی گام دوم گفت: بعد از انقلاب یکی از مشکلات پیش آمد این بود که نهادهای مردمی ماهیت خود را از دست دادند و تنها بسیج بود که باقی مانده است در حال حاضر دو نظریه درباره نقش مردم در حکمرانی وجود دارد.

وی نظریه اول را مردم صغیر دانست و اضافه کرد: در این نظریه اصل بر این است که مردم دانش و تخصص سیاسی ندارند و باید برای آنها قیم انتخاب کرد که وضعیت ما در 40 سال گذشته این   گونه بوده است یعنی کشور را به اصلاح‌طلبان و اصولگرایان سپرده و اختیارات به آنها داده‌ایم که آنها کارها را پیش ببرند اما
نظریه دوم مردم رشید است که مسئولان وکیل مردم هستند و باید به مردم پاسخگو باشند.

نایب رئیس مجلس درباره بحث شفافیت نیز اظهار داشت: شفافیت یک کلام دینی است مردم باید از همه امور به جز مسائل امنیتی مطلع باشند البته باید با مردم گفتگو کرد و این مسائل را به آنها گفت شفافیت پاسخگویی می آورد و یک نماینده مجلس یا یک مسئول باید برای رای خود و یا کار خود دلیل بیاورد که در این راه باید مشورت کند و مطالعه کند.

انتهای پیام/