شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#روسیه#دمشق#پوتین

هشدار روسیه نسبت به ادامه حملات اسرائیل به خاک سوریه


هشدار روسیه نسبت به ادامه حملات اسرائیل به خاک سوریه

نماینده ویژه پوتین در امور سوریه ادامه حملات اسرائیلی‌ها به سوریه را قاطعانه محکوم کرده، بر لزوم مذاکرات دمشق و کردهای سوری برای حل مشکلات اصرار و نسبت به اقدامات تحریک آمیز مجدد تروریست‌ها هشدار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "الکساندر لاورنتیف" نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه، شب گذشته (چهارشنبه) در پایان پانزدهمین نشست بین‌المللی درباره سوریه در "قالب آستانه" اعلام کرد که مقامات مسکو حملات اسرائیلی‌ها به خاک سوریه را اقدامی مخرب و غیر قابل قبول تلقی کرده و مواضع قاطع خود در این باره را در رایزنی ها با مقامات اسرائیلی مطرح می‌کنند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

لاورنتیف یادآور شد: «مواضع روسیه به این صورت است که این حملات باید قطع شوند. آنها مخرب هستند و ما امیدواریم که در هر صورت طرف اسرائیلی نگرانی‌های ما در این رابطه، به‌خصوص نگرانی از امکان تشدید وخامت اوضاع در خاک سوریه را مورد توجه قرار دهد.»

در این رابطه، این دیپلمات روس تأکید کرد: «دیر یا زود صبر ما و از جمله صبر دولت سوریه لبریز خواهد شد و ممکن است به حملات تلافی جویانه منجر شود که مسلماً می تواند به وخامت اوضاع بیانجامد. هیچکس خواستار چنین چیزی نیست و به همین دلیل ما در تماس‌ها با همتایان اسرائیلی دقیقاً بر غیرقابل قبول بودن اقدامات تهاجمی به خاک کشور مستقل سوریه تأکید می کنیم.»

به گفته نماینده ویژه پوتین در امور سوریه، مواضع فدارسیون روسیه و شرکای این کشور در قالب مذاکرات آستانه، یعنی ایران و ترکیه، در این خصوص بر یکدیگر مطابقت دارد و در بیانیه مشترک پایانی نشست کنونی در سوچی نیز ادامه حملات نظامی اسرائیل به خاک سوریه و نقض اصول شناخته شده بین المللی و حقوق انسانی و آسیب رسیدن به تمامی ارضی سوریه و کشورهای همسایه و همچنین عواقب منفی این اقدام که امنیت و ثبات در کل منطقه را به خطر می‌اندازد و البته لزوم توقف فوری این حملات، محکوم شده است.

روسیه تشکیل دولت مستقل کردها در خاک سوریه را غیرقابل قبول می‌داند

الکساندر لاورنتیف همچنین اعلام کرد که روسیه، دولت سوریه و کردهای سوری را به مذاکرات پرمحتوا تشویق می‌کند تا در سایه آن، طرفین بتوانند به حل و فصلی قابل قبول برای هر دو طرف به منظور رفع مشکلات کنونی در این کشور، از جمله نابودی کامل گروه‌های تروریستی و تقویت ثبات در سوریه دست یابند. به گفته وی، دقیقاً به همین دلیل ما مقامات دمشق و کردهای سوری را به سمت یافتن راه حل مشترک برای نگرانی‌های متقابل سوق می‌دهیم.

این مقام روس با اشاره به اینکه کردها، بخش غیر قابل تفکیک ملت سوریه هستند، تأکید کرد: «به همین دلیل نمی‌توان به هیچ وجه از تشکیل دولت مستقل کرد، یا دیگر اقوام ملی سوریه، صحبتی به میان آورد و چنین مسئله‌ای‌ بطور کلی غیرقابل قبول است.»

لاورنتیف همچنین یادآور شد که روسیه اطلاعاتی از فراهم سازی شرایط برای اقدامات تحریک آمیز گروه‌های مسلح تروریستی با استفاده از مواد شیمیایی در خاک سوریه در اختیار دارد.

وی ادامه داد، روسیه آماده بودن شرایط برای برقراری آرامش در منطقه کاهش تنش ادلب را مشاهده می‌کند، البته این هدف تا حدود زیادی به اقدامات مخالفان میانه‌رو در سوریه بستگی دارد. به عقیده این مقام، آنها جمع بزرگی از نیروها را شامل می‌شوند که امکان تأمین ثبات در منطقه ادلب را داشته و می‌توانند گروه‌های مسلح تروریستی را در آنجا، هرچند نه نابود، بلکه مهار کنند و این مسئله کمک زیادی به ایجاد ثبات و امنیت در منطقه کاهش تنش ادلب خواهد کرد.

انتهای پیام/