شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#روسیه#قانون اساسی

گفت‌وگوی تلفنی لاوروف و وزیر خارجه سوریه درباره نتیجه نشست سوچی


گفت‌وگوی تلفنی لاوروف و وزیر خارجه سوریه درباره نتیجه نشست سوچی

وزرای امور خارجه روسیه و سوریه، مسائل مربوط به این کشور عربی، از جمله نتیجه نشست بین‌المللی در "قالب آستانه" در سوچی و روند حل و فصل سیاسی و فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه را بررسی کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه و "فیصل المقداد" همتای سوری وی روز چهارشنبه در مکالمه‌ای تلفنی، نتایج نشست بین‌المللی درباره سوریه در "قالب آستانه" را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

در بیانیه‌ای که از سوی وزارت خارجه روسیه منتشر شده، آمده است: «وزرای خارجه دو کشور در این گفت‌وگوی تلفنی به تبادل نظر درباره روند توسعه اوضاع در سوریه و پیرامون آن پرداختند. توجه اصلی مذاکرات به روی نتیجه  نشست بین‌المللی درباره سوریه معطوف بود که در "قالب آستانه"روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (16 و 17 فوریه) برگزار شد و طی آن وظایف پیش روی طرفین برای پیشبرد روند حل و فصل سیاسی اوضاع در این کشور، بر اساس قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت سازمان ملل، از جمله از طریق فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

طبق این اطلاعات، لاوروف مواضع غیر قابل تغییر مسکو در این زمینه و حمایت از "احترام بدون قید و شرط از استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و حق قانونی مردم این کشور برای تعیین مستقل آینده کشورشان" را مورد تأیید قرار داد. علاوه بر این، لاوروف و المقداد استفاده از تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه علیه دمشق و برخوردهای سیاسی با موضوع ارائه کمکهای انسان دوستانه به سوریه و همچنین ادامه حضور نظامی غیرقانونی خارجی در خاک این کشور را محکوم کردند.

وزارت خارجه روسیه در پایان افزود، دو مقام بلندپایه دیپلماتیک همچنین تمایل مسکو و دمشق برای ادامه تقویت همکاری‌های دوجانبه، از جمله در خصوص بازسازی زیرساختارهای اجتماعی و اقتصادی سوریه، بازگشت پناهجویان سوری و آوارگان داخلیآوارگان به خانه‌های خود و همچنین مبارزه با تروریسم و گسترش ویروس کرونا در این کشور را مورد تأکید قرار دادند.

وزرای خارجه روسیه و سوریه، در این مکالمه برخی مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی را نیز بررسی کرده و سیاست دو کشور درباره آنها را هماهنگ کردند.

نخستین دیدار وزیر خارجه روسیه و نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه

علاوه بر این، "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که سرگئی لاوروف امروز (پنج‌شنبه) با "گیر پدرسن" نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه که به منظور شرکت در نشست بین‌المللی درباره سوریه به روسیه سفر کرده، دیدار و مذاکره خواهد کرد. این نخستین دیدار دو مقام در سال جاری میلادی است. لاوروف و پدرسون، آخرین بار در ماه نوامبر سال 2020 (اواخر پاییز گذشته) در مسکو با یکدیگر ملاقات کرده بودند.

به گفته زاخارووا، در جریان این دیدار مسائل مربوط به حل و فصل سیاسی اوضاع در سوریه، از جمله فعالیت کمیته قانون اساسی این کشور در ژنو و همچنین نتیجه نشست بین‌المللی سوچی درباره سوریه مورد بررسی طرفین قرار خواهد گرفت. این مذاکرات در پشت درهای بسته انجام می‌شود و کنفرانس مطبوعاتی در پایان آن برنامه ریزی نشده است.  

انتهای پیام/