شهرخبر

اقتصاد مقاومتی به معنای تعامل گسترده و سازنده با همه جهان است


اقتصاد مقاومتی به معنای تعامل گسترده و سازنده با همه جهان است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که اقتصاد مقاومتی به معنای تعامل گسترده و سازنده با همه جهان است گفت: صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان بیش از کل صادرات به اروپاست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: اگر بتوان یک راهبرد درست را انتخاب کرد، می‌توان مشکلات کلان کشور را حل کرد.

جلیی ادامه داد: نکته مهم این است که بعضا در هنگام مطرح کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفته می‌شود که بدون داشتن روابط گسترده با کشورها امکان رشد اقتصادی وجود ندارد. اما تعامل گسترده و سازنده از الزامات مهم اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: شناخت اشتراکات با سایر  کشورها بسیار مهم بوده و می‌توان این اشتراکات را به فرصت‌ تبدیل کرد. یکی از اهرم هایی که دشمن از آن استفاده میکند این است که به موازات تحریم‌ها بسترهای اقتصادی با کشورهای منطقه را که ایران امکان حضور پر رنگ در آن دارد را از بین می برد.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام عنوان کرد: اگر گفته می‌ شود که ایران مزیت های نسبی اقتصادی در حوزه انرژی، منابع اولیه، نیروی انسانی و دانش فنی دارد اگر به سمت بالفعل شدن نرویم کشورهای دیگر از این فرصت استفاده خواهند کرد. ضمن اینکه اگر کشور از این ظرفیت ها استفاده نکند شاید امکان تحمل این فشارها وجود نداشته باشد.

ترانزیت ظرفیت مغفول ایران در تجارت منطقه‌ای

جلیلی گفت: به عنوان نمونه در بحث حمل و نقل پتانسیل های ترانزیت زیادی وجود دارد. کریدورهای شمال – جنوب، شرق- غرب و جنوب شرقی 3 کریدور مهم کشور بوده که طبق محاسبات کارشناسان ظرفیت ترانزیت 50 میلیون تنی به ارزش 4 میلیار دلار و  حداکثر تا 3 برابر این ظرفیت به ارزش 12 میلیارد دلار صادرات را دارد. کشورهای رقیب با مسیرهای ریلی چین، تاشکند اکراین و لهستان در حال از بین بردن این فرصت هستند.

وی افزود: خط لوله های انتقال انرژی هم راهکار دیگری است برای استفاده از فرصت های راهبردی کشور. در ای حوزه علیرغم داشتن دومین ذخایر گاز طبیعی جهان هجدهم هستیم. خطوط لوله‌هایی از جمله تایپی،  آناتولی بحث فرصت صادرات گاز ایران را از بین می برند.

صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان جنگ زده بیش از کل صادرات به اروپاست

وی افزود فرصت صادرات برق ایران به کشورهای منطقه از جمله افغانستان و عراق  بسیار مهم بوده که به آن بی توجهی می شود. در حال حاضر مجموعه‌ای از تلاش‌ها برای از بین بردن این فرصت از سوی آمریکا و عربستان سعودی در حال انجام است. این بحث در زمینه سایر کالاها از جمله مواد پتروشیمی نیز وجود دارد. ارزش بازار محصولات پایین دستی پتروشیمی 130 میلیارد دلار است.

وی افزود : اگر فرصت‌های تجارت منطقه ای به خوبی شناسایی شود می‌توان تحریم های نفتی را که ناشی از خام فروشی است بی اثر کرد. کمان اینکه در حال حاضر صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان جنگ زده بیش از کل صادرات به اروپاست. در واقع جهش تولید زمانی اتفاق خواهد افتاد که جهش صادرات نیز صورت گیرد.

انتهای پیام/