شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اقتصاد مقاومتی#مجلس#معاون اول

عباسی در گفتگو با مهر:

نقش جهانگیری در قرارگاه اقتصاد مقاومتی «مبهم» است

نقش جهانگیری در قرارگاه اقتصاد مقاومتی «مبهم» است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: نقش معاون اول رئیس‌جمهور به عنوان رئیس قرارگاه اقتصاد مقاومتی کشور با اختیارات کامل را مبهم است.

علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاروزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان نقشه راه کشور در روز ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ گفت: سیاست‌هایی که برخاسته از الگوی علمی و بومی کشور بود و می‌توانست به فائق شدن بر همه مشکلات اقتصادی پیش‌روی کشور تبدیل شود و نسبت به تکانه‌های بین‌المللی، کشور را واکسینه کند ولی متأسفانه سیاست‌های غلط اقتصادی دولت، وضع معیشتی مردم و بازارهای اقتصادی موجود از قبیل مسکن، خودرو، ارز، بورس و … را با نوسانات شدیدی روبرو کرده است.

وی نقش معاون اول رئیس‌جمهور به عنوان رئیس قرارگاه اقتصاد مقاومتی کشور با اختیارات کامل را مبهم دانست و افزود: آقای جهانگیری فعالیت‌های اجرایی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را از بدو تولد تا کنون جهت تنویر افکار عمومی بیان کنند تا معلوم شود عامل شکست دولت در اجرای این سیاست‌ها کیست؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه ظرفیت کشاورزی کشور به گونه‌ای است که اگر درست بهره‌برداری شود توانایی این را دارد که ۳۰۰ میلیون نفر را غذا دهد، اظهار کرد: شخصی که ۱۳ سال سکاندار کشاورزی کشور است با بی‌توجهی به ظرفیت‌های کشاورزی کشور می‌گوید: «ظرفیت کشاورزی ما برای ۳۵ میلیون نفر است و الان که ۸۰ میلیون نفر جمعیت داریم باید حدود ۵۰ میلیون نفر از کشور کوچ کنند»؛ آیا واقعاً نمی‌دانند که ما یک کشور چهار فصل داریم؟

عباسی با مقایسه هلند و ایران در بخش کشاورزی افزود: هلند «یک‌چهلم» مساحت ایران و «یک اقلیم» دارد؛ ایران ۴۰ برابر هلند مساحت و ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم دارد. در ۲۰۱۹ صادرات کشاورزی هلند ۱۰۳ و ایران ۵ میلیارد دلار بوده است؛ یعنی ۲۰ برابر!

وی با بیان این مطلب که بخش کشاورزی ایران در بسیاری از ظرفیت‌های لازم در دنیا سرآمد است، تصریح کرد: تنها مشکل این بخش فقدان یک نگاه مدیریتی و رهبری درست به این بخش برای به فعلیت رساندن این ظرفیت‌هاست، چیزی که این دولت فاقد آن بوده و شاهد تورم شدید در قیمت محصولات کشاورزی هستیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان البرز علاوه بر اینکه استان را به دلیل ظرفیت‌های بی‌نظیر به مثابه ایران کوچک در بخش اقتصاد مقاومتی برشمرد، خاطرنشان کرد: در بخش‌های کشاورزی و صنعتی در استان البرز ظرفیت‌های بی‌نظیری وجود دارد مِن‌جمله استان البرز یکی از هسته‌های تولید محصولات ارگانیک کشاورزی و زراعی است. در حال حاضر استان با صادرات درصد قابل توجهی سبزی، صیفی و میوه کشور یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در کشور محسوب می‌شود. از لحاظ توان علمی و وجود مراکز تحقیقاتی و پژوهشی می‌توان استان را قطب علم و فناوری کشور قلمداد کرد.

وی افزود: وجود حدود ۱۳ درصد از صنایع کشور در این استان «صنایع غذایی و صنایع هایتک و دانش‌بنیان و …»، هاب دارویی کشور، کریدور ارتباطی شمال به جنوب و غرب به مرکز و جنوب کشور و همچنین ظرفیت فوق‌العاده منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام این امکان را برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاران فراهم کرده است.

عباسی با بیان اینکه در ابتدا می‌گفتند اقتصاد مقاومتی یعنی حصار کشیدن دور خود و به نوعی خود را محاصره کردن، افزود: مقام معظم رهبری بعد از ابلاغ سیاست‌ها، برونگرا بودن این نسخه شفابخش اقتصاد کشور را توضیح داد و اشاره کردند دنیا فقط محدود به چند کشور خاص نیست.

وی با اشاره به ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام البرز گفت: یکی از مشکلات این منطقه موضوع یارانه سوخت به پروازهای کارگو باری خارجی است که تلاش می‌کنیم تا این مساله برطرف شود و ظرفیت‌های پیام به گونه‌ای است که می‌تواند گذرگاه صادراتی کشور باشد و نقش تکمیلی را برای صنایع و کشاورزی استان ایفا نماید.

کد خبر 5149241