شهر خبر

ترامپ گزینه اصلی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است

اگر انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا همین امروز برگزار شود، دانلد ترامپ با اختلاف معنادار رقابت را از هم‌حزبی‌های خود می‌برد و گزینه اصلی جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۴ می‌شود.

ترامپ و كاخ كنگره

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، جایگاه تقویت‌شده رئیس جمهوری پیشین آمریکا نزد مردم پیام آشکار تازه‌ترین یافته‌های نظرسنجی مشترک پولیتیکو-مورنینگ کانسالت سه روز پس از تبرئه او در دومین استیضاح است که نشان می‌دهد محاکمه شدن در سنا به اتهام دامن زدن به خشونت و ترغیب کردن هواداران به حمله به کنگره نه تنها به جایگاه ترامپ خدشه وارد نکرده بلکه آن را تقویت هم کرده است.

۵۹ درصد از رای‌دهندگان جمهوریخواه در این نظرسنجی گفته‌اند خواستار ایفای نقش جدی و اساسی ترامپ در این حزب هستند؛ ۱۸ درصد بیش از نظرسنجی مشابه که پس از حمله روز ششم ژانویه هواداران ترامپ به کاخ کنگره انجام شده بود. ۵۴ درصد هم گفته‌اند در انتخابات مقدماتی برای برگزیدن نامزد اصلی حزب جمهوریخواه در رقابت انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ به ترامپ رای می‌دهند.

این در حالی است که در روزهای پس از شورش کنگره ده‌ها هزار نفر از جمهوریخواهان از این حزب کناره‌گیری و بیشتر مردم آمریکا اعلام کردند دوست دارند رئیس جمهوری پیشین به دلیل نقشی که در این بی‌آبرویی ایفا کرده برای همیشه از صحنه سیاست ایالات متحده محو شود. رای‌دهنده‌های جمهوریخواه در حالی هنوز به انتخاب دوباره ترامپ امیدوارند که او در انتخابات سه سال دیگر ۷۸ ساله می‌شود.

پس از رای ۵۷ به ۴۳ مجلس سنا در پایان محاکمه استیضاح، رئیس جمهوری پیشین آمریکا می‌تواند دوباره در صحنه سیاست حضور داشته باشد و اگر بخواهد، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ هم بشود. با این حال، برخی نمایندگان دموکرات از جمله بنی تامپسن بر اساس بندهای قانون اساسی از ترامپ و وکیلش روی جولیانی به اتهام جلوگیری از فعالیت کنگره آمریکا شکایت کرده و خواستار تعقیب قضایی او شده‌اند.

هواداران ترامپ در وست پالم بیچ همچنان از همسایه و همشهری خود استقبال می‌کنند

در نظرسنجی مشترک پولیتیکو-مورنینگ کانسالت از رای‌دهنده‌های جمهوریخواه، مایک پنس (معاون رئیس جمهوری در دوران ترامپ) با ۱۲ درصد در رده دوم چهره‌های محبوب حزب جمهوریخواه در انتخابات ۲۰۲۴ ایستاده و دانلد ترامپ جونیر، پسر ارشد ترامپ هم با شش درصد مشترک با نیکی هیلی سوم است. نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل در هفته‌های اخیر تلاش کرده خود را کاملا از ترامپ و سیاست‌هایش جدا کند.

میت رامنی، تد کروز و جاش هاولی (چهره‌های سرشناس حزب جمهوریخواه) هم در این نظرسنجی چهار و سه درصد رای آورده‌اند. این در حالی است که سناتورهای هم‌حزبی همچنان می‌کوشند راه ورود دوباره ترامپ را به دنیای سیاست ببندند؛ از جمله میچ مکانل، رهبر اقلیت سنا که روز دوشنبه در یادداشت خود در وال استریت جورنال نوشت: «محاکمه و نتیجه آن بر اساس قانون اساسی بود اما ترامپ تبرئه نشد.»

کد خبر 585559

برچسب‌ها