شهر خبر

کشته شدن ۶۵ کارمند رسانه‌ای و فعال حقوق بشر در افغانستان طی ۲ سال


کشته شدن 65 کارمند رسانه‌ای و فعال حقوق بشر در افغانستان طی 2 سال

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که در ۲ سال گذشته حملات هدفمند در افغانستان افزایش یافته و ۳۳ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای و نیز ۳۲ فعال حقوق بشر کشته شدند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) اعلام کرد که طی 2 سال گذشته میلادی  33 خبرنگار و کارمند رسانه‌ای و نیز 32 فعال حقوق بشر در افغانستان کشته شدند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

گزارش با اشاره به افزایش حملات هدفمند علیه خبرنگاران، کارمندان رسانه‌ای و فعالان حقوق بشر می‌افزاید که این روند همراه با عدم پذیرفتن مسئولیت این حملات، باعث ایجاد فضای ترس در بین مردم شده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

براساس این گزارش، حملات برنامه‌ریزی شده و هدفمند که کسی مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرد طی دو سال اخیر افزایش یافته و پیش از این تلفات خبرنگاران معمولاً به دلیل نزدیک بودن افراد به محل حملات و انفجارها صورت می‌گرفت.

کشور افغانستان , سازمان ملل متحد ,

این گزارش تاکید می‌کند که همه طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان نقش مهمی در جلوگیری از چنین کشتارها و ارعاب و همچنین در ارتقای پاسخگویی و جلوگیری از عدم مجازات را دارند؛ یوناما همچنین خواستار انجام تحقیقات مستقل، بی طرف، سریع، دقیق، معتبر و شفاف درباره این قتل‌ها است.

نمایندگی سازمان ملل در افغانستان همچنین از دولت این کشور می‌خواهد تا با انجام تحقیقات مستقل، بی‌طرفانه، سریع، جامع، موثر، معتبر و شفاف به «فرهنگ معافیت» درباره این قتل‌ها پایان دهد.

پیش از این نیز کمیسیون حقوق بشر افغانستان در گزارشی درباره تلفات غیرنظامیان افغان در سال گذشته میلادی بر اثر درگیری‌ها و رویدادهای امنیتی در این کشور 2 هزار و 958 غیرنظامی افغان کشته و 5 هزار و 542 تن دیگر زخمی شدند.

کشور افغانستان , سازمان ملل متحد ,

در این گزارش همچنین آمده است که تلفات غیرنظامیان در حملاتی که عامل آن مشخص نیست و هیچ گروهی نیز مسئولیت آن را به عهده نگرفته، 117 درصد افزایش یافته است.

براساس گزارش کمیسیون حقوق بشر افغانستان، تلفات غیرنظامیان ناشی از ترور و قتل‌های هدفمند در سال 2020 در مقایسه با سال گذشته افزایش 169 درصدی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/.