شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#هزار میلیارد تومان

توضیحات دولت درخصوص محورهای سه گانه اصلاحات لایحه بودجه/ مالیاتها ۲۵ هزار میلیارد تومان زیاد شد


توضیحات دولت درخصوص محورهای سه گانه اصلاحات لایحه بودجه/ مالیاتها 25 هزار میلیارد تومان زیاد شد

براساس توضیحات ابتدای لایحه اصلاحی دولت، اصلاحات مربوط به لایحه دولت در سه محور(اعمال تدابیر مقام معظم رهبری، کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدهای مالیاتی) انجام شده است که در نتیجه کسری تراز عملیاتی بودجه به میزان ۳۴ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، باتوجه به رد کلیات لایحه بودجه در صحن مجلس شورای اسلامی و بازگشت آن به دولت جهت اصلاح، امروز لایحه اصلاحی تقدیم مجلس شده است. در مقدمه این لایحه آمده: نظر به اهمیت بودجه در سامان امور کل کشور دولت در کمترین مدت ممکن نسبت به تهیه و تدوین اصلاحات لازم اقدام و در جلسه مورخ 26 بهمن‌ماه سال جاری هیئت وزیران آن را تصویب نمود.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

در این اصلاحات تلاش شد که به صورت حداکثری و در حدود مقدورات نظرات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی لحاظ گردد که مهمترین موارد اصلاحی به شرح زیر است:

اعمال تدابیر مقام معظم رهبری در بودجه

در سالهای قبل مصارف جدول تبصره 4 از طریق منابع صندوق توسعه ملی تأمین می‌شد. لیکن حسب تدابیر معظم‌له در سال‌جاری این منابع از محل بودجه  عمومی تامین گردید در این اقدام به گونه ای انجام شد که سقف هزینه‌های بودجه افزایش نیابد.

اعمال سهم 38 درصدی صندوق توسعه ملی از مازاد یک میلیون بشکه صادرات نفت و میعانات گازی مطابق دستور معظم‌له. این تدبیر مقام معظم رهبری در اصلاحیه بودجه انعکاس یافته به نحوی که میزان وابستگی بودجه به صندوق توسعه ملی 40 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. براساس تدابیر معظم‌له با پرداخت اقساط وام‌های صندوق توسعه ملی به دولت که در سال 1400 سررسید می‌شود نیز در مصارف بودجه عمومی پیش‌بینی شده است.

کاهش هزینه‌ها

تلاش شد هزینه‌ها در اصلاحیه بودجه کاهش یابد. حدود 40 هزار میلیارد تومان مصارف کاهش یافت و در هزینه‌ها صرفه‌جویی گردید.

افزایش درآمدهای مالیاتی

در اصلاحات به عمل آمده میزان درآمدهای مالیاتی 25 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است به طوری که از 225 هزار میلیارد تومان لایحه به 250 هزار میلیارد تومان رسیده است کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدهای مالیاتی باعث بهبود کسری تراز عملیاتی بودجه به میزان 34 هزار میلیارد تومان شده است.

انتهای پیام/