شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انگلیسی#کرونا

قرنطینه اجباری مبتلایان به کرونای انگلیسی | تست سریع کرونا به مطب پزشکان می‌آید

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: به زودی تست سریع کرونا در مطب پزشکان از افراد مشکوک گرفته می‌شود.

علیرضا رئیسی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره شیوع کرونای انگلیسی در ایران و جهان گفت: بعد از یک سال از شیوع کرونا در جهان انتظار آن را داشتیم که ویروس جهش‌هایی پیدا کند و تاکنون نیز شاهد جهش‌هایی در ویروس کرونا بودیم، اما نکته مهم این است که جهش ویروس در کدام بخش ویروس رخ می‌دهد.

وی افزود: جهش‌هایی که در ویروس کرونا در انگلیس رخ داد، باعث شد که میزان سرایت و کشندگی ویروس بالا برود، همچنین در آفریقای جنوبی و ژاپن نیز شاهد جهش ویروس کرونا بودیم.

تمهیدات وزارت بهداشت برای پیشگیری از شیوع کرونای انگلیسی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به تمهیدات وزارت بهداشت برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونای انگلیسی به صورت گسترده در کشور توضیح داد: ما فرض را بر این می‌گذاریم که ویروس وارد کشور شده است و اکنون هم مواردی را در برخی استان‌ها مشاهده کرده‌ایم و در این زمینه اقدامات لازم صورت گرفته است.

به گفته وی، حفاظت از مرزها یکی از اقدامات اساسی برای پیشگیری از شیوع کرونای انگلیسی در کشور است و به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی برای رصد و پیشگیری از ورود افراد آلوده توصیه‌های لازم را کرده‌ایم و دستورالعمل‌های بهداشتی برای حفاظت از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی ابلاغ شده است.

شرط ورود مسافران خارجی به کشور

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بر این اساس فردی که به کشور وارد می‌شود باید تست منفی کرونا داشته باشد همچنین اگر فرد از کشور اروپایی به ایران سفر کند در هنگام ورود به کشور در مبادی مرزی تست از او گرفته و توصیه می‌شود حتی اگر فرد تست منفی کرونا دارد، ۱۴ روز در منزل قرنطینه شود.

رییسی ادامه داد: اقدام بعدی که برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونای انگلیسی در کشور صورت خواهد گرفت آن است که وقتی فرد کرونا مثبت را شناسایی می‌کنیم، باید تمام اقدامات به طور کامل برای او انجام شود و فرقی نمی‌کند که فرد به ویروس کرونای قبلی یا کرونای جهش‌یافته مبتلاست.

وی افزود: شناسایی زودرس بیماران مبتلا به کرونا، تست همه اطرافیان و از همه مهم‌تر اطمینان از ایزوله فرد مبتلا به عنوان سه اقدام اصلی مدنظر قرار دارد و حتی اگر فرد به ویروس کرونای انگلیسی مبتلا باشد باید این سه اقدام به دقت انجام شود و ما در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کردیم تا تیم‌های طرح شهید سلیمانی برای بیماریابی فعال‌تر شوند و تست‌های سریع به میزان کافی در اختیار قرار خواهد گرفت.

تست سریع کرونا در مطب پزشکان گرفته می‌شود

رییسی از تست سریع کرونا در مطب‌های پزشکان خبر داد و گفت: از طرفی برای شناسایی زودهنگام مبتلایان و قطع زنجیره انتقال بخش خصوصی و مطب‌ها هم به چرخه شناسایی بیماران مبتلا به کرونا خواهند پیوست و پزشکان در مطب‌های خصوصی هم می‌توانند بیماریابی را انجام دهند و تست‌های سریع کرونا در اختیار آنها قرار خواهد گرفت تا از فرد مشکوک تست گرفته و ضمن اقدام درمانی لازم از طریق پزشک با ثبت اطلاعات بیمار در سامانه الکترونیکی فرد به مراقبان سلامت متصل شود و تیم‌ها در ذیل طرح شهید سلیمانی از اطرافیان بیمار تست خواهند گرفت و فرد درصد و پیگیری خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا توضیح داد: هر فرد کرونا مثبت باید در قرنطینه بماند اما ما این قید را گذاشتیم که اگر فردی به کرونای انگلیسی مبتلا شده بود، حتما باید فرد به قرنطینه اجباری که وزارت بهداشت تعیین می‌کند، برود و مدت بیماری خود را در آن محل خاص سپری کند زیرا در این صورت کنترل بیماری راحت‌تر خواهد بود.

تست ١٨٧ نفر از اطرافیان فرد مبتلا به کرونای انگلیسی

رییسی از اقدامات صورت گرفته در قزوین که نخستین فوتی کرونای انگلیسی در آن منطقه ثبت شد، گفت: ١٨٧ نفر از افراد مرتبط با فرد فوت شده بر اثر ابتلا به کرونای انگلیسی در قزوین تست شدند و چند نفری که تست کرونای مثبت داشتند مورد بررسی قرار خواهند گرفت و نتیجه توالی ژنتیکی تست کرونای آنها (NGS) امروز دوشنبه مشخص خواهد شد.

روستای فرد مبتلا به کرونای جهش‌یافته قرنطینه شده است

وی بیان کرد: قرنطینه روستای فرد مبتلا به کرونای انگلیسی صورت گرفته است و اقدامات درمانی اهالی این روستا در همان آبیک انجام خواهد شد تا خطر شیوع بیماری را کاهش دهیم و همکاران ما در حوزه بهداشت به این روستا سفر کردند و تست کرونا در محل از این ۱۸۷ نفر گرفته شد تا کسی از روستا خارج نشود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: باید توجه داشت که ویروس کرونای انگلیسی در منطقه گردش پیدا کرده است و باید مراقبت‌های بیشتر صورت گیرد و تست ۴ نفر از خانواده فرد مبتلا به کرونای انگلیسی مثبت بوده است و نتیجه تست آنها امروز دوشنبه انجام می‌شود.
 

کد خبر 585050

برچسب‌ها