شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قانون اساسی

ایده‌ای غیر از مشارکت حداکثری در ۱۴۰۰ قابل توجیه نیست /ملزومات مشارکت حداکثری از نظر اصولگرایان

ترقی: شاید برخی طیف‌ها با مشارکت حداقلی موافق باشند اما...

ترقی: شاید برخی طیف‌ها با مشارکت حداقلی موافق باشند اما...

عضو حزب موتلفه بر این باور است که با توجه به تاکید قانون اساسی رهبری بر مشارکت حداکثری، به نظر می‌رسد اصولا نظر و ایده ای غیر از مشارکت حداکثری چندان قابل توجیه نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حالی که اصلاح‌طلبان، مشارکت حداکثری را یکی از عوامل موثر در هموار شدن مسیر پیروزی خود در انتخابات ۱۴۰۰ تلقی کرده و جناح راست را متهم به حمایت از مشارکت حداقلی می‌کنند اما تا اینجای کار جناح رقیبشان نه تنها این اتهام آنها را رد کرده‌ و زیربار آن نرفته بلکه مشارکت حداکثری را مبتنی بر ملزوماتی می‌داند که در صورت برآورده شدن آن ملزومات می‌توانند به این امر مهم دست یابند.

ایده‌ای غیر از مشارکت حداکثری قابل توجیه نیست

حمیدرضا ترقی از چهره‌های سیاسی اصولگرا در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین، بر این باور است که هم در قانون اساسی و هم در فرمایشات رهبری بر مشارکت حداکثری تاکید شده است.

به گفته ترقی «مشارکت حداکثری یک سری الزامات دارد که باید به آن الزامات توجه کرد در نظرسنجی‌ ها و پایش هایی که در سطح جامعه صورت گرفته ۳۶ درصد از مردم ، مشارکتشان را به بهبود وضعیت اقتصادی کشور و زندگی شان منوط کرده‌اند.»

حمیدرضا ترقی از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه در پاسخ به این سوال که آیا با مشارکت محدود برای انتخاب گزینه مطلوب موافقید یا خیر؟ گفت: با توجه به اینکه در قانون اساسی تاکید شده که نظام جمهوری اسلامی با تکیه بر آراء مردم شکل گرفته و در عین تاکیدات مقام معظم رهبری در همه انتخابات ها مبنی بر مشارکت حداکثری به نظر می‌رسد که اصولا نظر و ایده ای غیر از مشارکت حداکثری چندان قابل توجیه نیست.

ملزومات مشارکت حداکثری از نظر اصولگرایان

او افزود: البته مشارکت حداکثری یک سری الزامات دارد که باید به آن الزامات توجه کرد در نظرسنجی ها و پایش هایی که در سطح جامعه صورت گرفته ۳۶ درصد از مردم ، مشارکتشان را به بهبود وضعیت اقتصادی کشور و زندگی شان منوط کرده اند.

ترقی ادامه داد: ۱۲ درصد مردم نیز مشارکت سیاسی شان را به رقابتی بودن انتخابات منوط کرده و حدود ۸ درصد از مردم نیز تاکیدشان بر این است که اگر نامزد موردنظرشان تاییدصلاحیت شود و در بین نامزدها وجود داشته باشد به پای صندوق رأی خواهند رفت. بنابراین آنچه که در شرایط کنونی مهم است و موجب مشارکت بالا می شود بهبود وضعیت اقتصادی مردم است که متاسفانه در حال حاضر شاهد یک نارضایتی در سطح کشور هستیم. رقابتی بودن و یا نامزد موردنظر در حد ۲۰ درصد در مشارکت مردم تاثیر ندارد.

ترقی: شاید برخی طیف‌ها با مشارکت حداقلی موافق باشند اما...

دو قشر تاثیرگذار در انتخابات چه کسانی هستند؟

این چهره سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که چرا اسامی کاندیداها و رقابتی بودن انتخابات اهمیت چندانی برای مردم ندارد؟ بیان کرد: از نگاه مردم براساس نظرسنجی صورت گرفته، در حال حاضر چندان به این مسئله که چه کسی نامزد شود اهمیتی ندارد  به گونه ای کمتر از ۱۰ درصد به این مسئله توجه کرده اند. انگیزه برای مشارکت فعال در عرصه انتخابات دو مورد است اولین انگیزه مربوط به کسانی است که براساس تکلیفی رأی می دهند و تکلیفشان روشن است این قشر کاری ندارند که نامزد موردنظرشان باشد یا نباشد بلکه هدفشان این است که تکلیف شرعی شان را انجام دهند اما آن قشری که انگیزه اش مبتنی بر شرایط اجتماعی و اثرگذاری رأی شان در حل مشکلات زندگی است قشر قابل توجهی هستند که نزدیک به ۳۶، ۳۷ درصد است از این رو انگیزه شان وقتی تحقق پیدا می کند که وضعیت مالی و معیشتی زندگی شان روبراه باشد در غیر این صورت احساس می کنند که چندان که باید رأی شان تاثیری در بهبود وضع زندگی شان ندارد.

ممکن است برخی طیف‌ها با مشارکت حداقلی موافق باشند اما...

این عضو حزب موتلفه در پاسخ به این سوال که آیا موافقید که اصولگرایان یا حداقل بخشی از اصولگرایان به دنبال مشارکت حداقلی هستند؟ ابراز کرد: تاکنون نشنیدم که کسی یا جریانی در اصولگرایی چنین نظری را اعلام کرده باشد. به رفتار برخی طیف ها که توجه کنیم این اتهام به آنها وارد می شود اما نکته ای که قابل اثبات باشد بنده فکر نمی کنم که بتوان با آن به صورت اثباتی برخورد کرد حال ممکن است کسی در یک جلسه خصوصی چنین تحلیلی را مطرح کرده باشد که مثلا با مشارکت حداقلی بهتر رأی کسب می کنیم اما اینها نظرات شخصی است و تاکنون در قالب نظرات جمعی و گروهی و جناحی چنین چیزی مطرح نشده است.

راهکارهای ایجاد انگیزه برای مشارکت مردم در انتخابات

او در پاسخ به این سوال که راهکارهای افزایش مشارکت از نگاه شما چیست؟ اشاره کرد: مهمترین مسئله در ایجاد انگیزه برای مشارکت مردم در انتخابات، این است که به آینده امیدوار باشند و احساس کنند فردی که می‌خواهد کاندیدا شود برنامه ای برای حل مشکلات مردم دارد. نکته دیگر اینکه فردی که می خواهد نامزد شود تیم همراهش را هم بتواند به مردم معرفی کند و در عرصه اقتصادی و فرهنگی و غیره، چه مشاورینی دارد و با چه کسانی مشورت می کند اینها تا حدودی انگیزه مشارکت را افزایش خواهد داد اما در عین حال اغلب انگیزه‌ها به همان حل مشکلات اقتصادی شان باز می‌گردد.

۲۷۲۱۹

کد خبر 1486047