شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#عراق

مانور سفارتخانه‌های غربی برای آشوب آفرینی در عراق؛ تکاپو برای احیای جوکریسم


مانور سفارتخانه‌های غربی برای آشوب آفرینی در عراق؛ تکاپو برای احیای جوکریسم

درحالی که عراقی‌ها برای انتخابات آینده این کشور آماده می‌شوند، مانور سفارتخانه‌‌های غربی که زنگ خطری برای ایجاد ناامنی در عراق از خلال تروریسم آمریکایی محسوب می‌شود، آغاز شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، آغاز سال 2021 برای عراقی‌ها هم‌زمان با خودنمایی دوباره تروریست‌ها در خاک این کشور زنگ خطر وجود یک برنامه سازمان‌یافته با هدف ایجاد ناامنی و بی ثبات کردن عراق را به صدا درآورد.

تشدید تحرکات مشکوک داعش در سراسر عراق

بقایای گروه تروریستی داعش در چند ماه گذشته به ویژه دو هفته اخیر بر شدت تحرکات تروریستی خود در برخی مناطق عراق افزوده‌اند که شاید اوج آن را در حمله تروریستی اخیر در میدان الطیران در مرکز بغداد و متعاقب آن دو حمله به نیروهای حشد شعبی عراق دانست.

21 ژانویه سال جاری میلادی شهر بغداد پس از آرامشی طولانی شاهد دو انفجار تروریستی همزمان بود. این انفجارهای انتحاری در میدان الطیران در مرکز شهر پایتخت عراق با استفاده از کمربند انفجاری روی داد و به جان باختن 32 عراقی و زخمی شدن 110 نفر دیگر منجر شد.

متعاقب آن نیز ناحیه «العیث» در منطقه «حمرین» در استان صلاح الدین عراق شاهد حمله تروریست‌ها به نیروهای سازمان حشد شعبی عراق بود که موجب شهادت 11 نیروی این سازمان از جمله «حسین سعیدان گاطع ابو علیاء الحسیناوی» فرمانده گردان سوم تیپ 22 و زخمی شدن 12 نفر دیگر از این نیروها شد. ابتدای فوریه جاری نیز پنج نیروی سازمان حشد شعبی عراق از جمله سه معاون تیپ یکم این سازمان در جریان حمله عناصر گروه تروریستی داعش در ناحیه نفت خانه در استان دیاله به شهادت رسیدند. به دنبال آن نیز برخی نیروهای ارتش و پلیس فدرال عراق در نبرد با بقایای عناصر تروریست جان باخته یا زخمی شدند.

اوج گیری دوباره داعش و انگیزه‌های آمریکایی

درباره چرایی گسترش عملیات‌های داعش در استان‌های مختلف عراق که نقاط محوری آن در دیالی، کرکوک و صلاح الدین است، برخی کارشناسان «انگیزه‌های آمریکایی» را مهم‌ترین علت این امر می‌دانند. برخی بر این باورند که داعش هم‌زمان با بازگشت دموکرات‌های آمریکا به کاخ سفید که حکم پدرخوانده این گروه تکفیری-تروریستی را دارد، در صدد خوشرقصی برای واشنگتن است و عده‌ای از کارشناسان نیز علت تشدید تحرکات تروریست‌های داعش را به برنامه‌های آمریکا برای ماندن نظامیان این کشور در خاک عراق ربط می‌دهند.

به عقیده تحلیلگران، عراق به عنوان یک منطقه راهبردی و قلب اهداف استراتژیک ایالات متحده در خاورمیانه یک پرونده مهم و حساس برای واشنگتن به شمار می‌آید و تصور اینکه با رفتن دونالد ترامپ از کاخ سفید، عناصر آمریکایی که به بهانه مبارزه با داعش وارد عراق شدند، خاک این کشور را ترک کنند دور از واقعیت است. درواقع کارت داعش برای آمریکایی‌ها عامل ورود و ابقا در عراق است که قصد ندارند به راحتی از آن عبور کنند.

پس از دو انفجار تروریستی در بغداد «صباح العکیلی» کارشناس امنیتی عراق اعلام کرد: اطلاعات تایید شده‌ای داریم که نشان می دهد کاروان های نظامی آمریکا چهار هزار داعشی را از خاک سوریه وارد عراق کرده‌اند و اجازه بازرسی و تفتیش این کاروان‌های آمریکایی به نیروهای امنیتی عراق داده نمی‌شود.

انتخابات عراق و مانور سفارتخانه‌های غربی برای آشوب آفرینی

ادامه حرکت‌های هرج‌ومرج‌طلبانه و انتقام‌جویی از نظام سیاسی کشور که پیش از این توسط معترضانی نشان داده شد که با ماسک جوکر در خیابان‌های عراق بودند، ادامه همان جوکریسمی است که راهکاری برای مشکلات کشور ارایه نمی‌کند و به دنبال هرج و مرج و بی‌ثباتی در کشور است.

 

در حال حاضر برگزاری انتخابات پارلمانی عراق که طبق تصمیم دولت این کشور قرار است ژوئن آینده برگزار شود، مهم‌ترین اتفاق سیاسی عراق به شمار می‌رود که از مداخله غرب و آمریکا مصون نمانده است. در همین راستا طی روزهای گذشته «استفان هیکی» سفیر انگلیس در بغداد در ادامه اظهارات مداخله جویانه خود در عراق مدعی شد: امنیت و ثبات در عراق تا زمانی که گروه‌های مسلح خارج از کنترل دولت وجود دارند، محقق نخواهد شد. دولت عراق باید کنترل کامل بر هر سلاح در سرزمین عراق داشته باشد. انگلیس با طرف‌های عراقی درباره کاهش تنش رایزنی می‌کند. بعید نمی‌دانیم که درگیری مسلحانه در عراق  قبل از انتخابات آتی و پس از آن رخ دهد و این احتمال وجود دارد.

«فاضل جابر» نماینده ائتلاف الفتح عراق نیز روز گذشته گفت: سفارت آمریکا در بغداد، تحرکات گسترده‌ای را از مدتی قبل با هدف دخالت مستقیم در انتخابات عراق به بهانه نظارت بین المللی شروع کرده است و به گروه‌های سیاسی عراقی فشار وارد می‌کند. این فشارها به شکل مستقیم از طریق دعوت به توسعه دامنه نظارت بین المللی بر روند انتخابات است. آمریکایی‌ها به دنبال از صحنه خارج کردن همه گروه‌هایی هستند که خواستار خروج آنها و پایان اشغالگری‌اند.

 

در کنار فشارهای پارلمان عراق برای اخراج آمریکایی‌ها از خاک این کشور، وجود حشد شعبی به عنوان اصلی‌ترین عامل پیروزی عراق مقابل داعش و نیز عضو محور مقاومت، همواره مانع بزرگی برای اجرای برنامه‌های ایالات متحده در عراق بوده که واشنگتن از خلال سناریوهای گوناگون در صدد تضعیف آن است و کارت داعش و یا انتخابات پارلمانی در چارچوب ابزارهای آمریکا در این مسیر به شمار می‌آیند.

نکته‌ای که در اظهارات مداخله جویانه سفیر انگلیس درباره انتخابات عراق جالب توجه بود این است که او به احتمال درگیری‌های مسلحانه در این کشور قبل و بعد از انجام انتخابات مذکور اشاره کرد. این اظهارات نشان می‌دهد که وجود یک برنامه غربی برای ایجاد ناامنی در فضای داخلی عراق در آستانه انتخابات دور از انتظار نیست و این سناریو می تواند از طریق تحریک برخی گروه‌های داخلی وابسته به آمریکا و یا عناصر تروریستی اجرا شود.

متعاقب این اظهارات، منابع خبری روز گذشته از یک عملیات تروریستی ناکام عناصر داعش خبر دادند که قرار بود در سامراء انجام شود؛ اما نتیجه آن شد که 21 داعشی در انفجار یک خودروی بمبگذاری کشته شدند. یک عامل انتحاری هدایت این خودرو را برعهده داشت و قصد داشت تا خود را به همراه خودرو در یکی از پست‌های ایست و بازرسی پلیس فدرال عراق در منطقه «جلام سامرا» در جنوب بخش الدور منفجر کند.

 

این عامل انتحاری سوار بر خودرو قبل از ترک مقر عناصر گروه تروریستی داعش برای خداحافظی از آنها اقدام به بوق زدن کرد اما فراموش کرد که مواد منفجره کارگذاشته شده در خودرو با فشار دادن بوق منفجر خواهد شد. همین امر باعث شد تا خودرو منفجر شده و همه عناصر داعش در محل کشته شوند.

افزایش تحرکات تروریست‌ها در برهه اخیر باعث شد تا نیروهای مسلح عراق بر شدت عملیات خود علیه بقایای گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف این کشور افزوده و در طول سه هفته اخیر شمار زیادی از سرکردگان تروریست از جمله سرکرده ارشد داعش در عراق موسوم به «جانشین خلیفه و والی عراق» در این گروه را به هلاکت رسانده و شمار دیگری از آنها را بازداشت و مقرها و مخفیگاه های آنان را منهدم کردند که این عملیات همچنان ادامه دارد.

سرویس مبارزه با تروریسم در عراق طی سال گذشته 300 عملیات امنیتی علیه تروریست‌های داعشی به انجام رسانده که در جریان آن بیش از 200 نفر از سرکردگان این گروهک تروریستی به هلاکت رسیده‌اند و بیش از 300 تن نیز بازداشت شده‌اند. کارشناسان معتقدند که سرویس‌های عراقی عملکرد قابل قبولی در مقابله با داعش داشته‌اند و به همین دلیل اکنون اغلب سرکردگان باقی مانده این گروه تکفیری هویت سعودی دارند نه عراقی. همانطور که عاملان انفجارهای اخیر بغداد نیز تبعه سعودی بودند و شواهد حاکی از همکاری عربستان و آمریکا در عملیات‌های تروریستی مذکور بود.

خودنمایی داعش در سوریه با حمایت آمریکا –اسرائیل و توطئه غربی

تشدید تحرکات داعش در سوریه هم زمان با عراق نیز نگرانی‌هایی در خصوص تلاش این گروه تروریستی برای تکرار سناریوهای دوره گذشته به وجود آورده است که ردپای غرب به وضوح در آن دیده می‌شود.

در همین زمینه اخیرا یک منبع آگاه به خبرگزاری اسپوتنیک عربی گفت که نمایندگان سرویس‌های اطلاعاتی غربی سلسله نشست‌هایی با سرکرده‌های داعش در سوریه در سال جاری میلادی داشته‌اند.

 این منبع بیان کرد: بر اساس اطلاعات موثق، از ابتدای سال جاری میلادی در منطقه «التنف» تحت اشغال آمریکا در جنوب شرق سوریه و نیز در کشورهای مجاور سوریه، سلسله نشست‌هایی میان نمایندگان سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، فرانسه و انگلیس و برخی کشورهای منطقه برگزار شده است که در این نشست‌ها سرکرده‌های داعش و دیگر گروه‌های تروریستی مشارکت داشته‌اند.

منبع مذکور فاش کرد: قرار است که هسته‌های خفته داعش در جنوب و جنوب غرب سوریه و دیگر شهرهای بزرگ در مرکز این کشور فعال شوند.

 

همچنین حملات هوایی رژیم صهیونیستی در 13 ژانویه سال جاری به نیروهای مرزبانی سوریه در منطقه مرزی «البوکمال» در استان دیرالزور (شرق سوریه) به اعتقاد بسیاری بی ارتباط با تحرک بخشیدن مجدد به داعش نیست.

همانند تجربه 2014 که داعش بهانه ای برای بازگشت مجدد نظامی آمریکا به عراق شد، این اعتقاد وجود دارد که آمریکایی‌ها به همین بهانه، این بار در صدد توجیه ادامه حضور نظامی خود هستند.

به اعتراف «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا و «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه وقت آمریکا در دولت «باراک اوباما»، واشنگتن گروه تروریستی داعش را در فاصله 2011 تا 2014 پرورش و ساخت تا بازگشت نظامیان آمریکایی را به کشور عراق توجیه کند.

بر همین اساس، حفظ پایگاه «التنف» در سوریه و عین الاسد و «الحریر» در غرب و شمال عراق به عنوان دو راهبرد آمریکا برای حضور طولانی مدت در منطقه ترسیم شده است.

این اعتقاد در عراق وجود دارد که پایان دادن به تحرکات تروریستی داعش به طور مستقیم با پایان بخشیدن به حضور نظامی آمریکا در عراق و سوریه گره خورده و بر همین اساس، درخواست‌ها از بغداد برای اجرایی کردن قانون پارلمان عراق جهت اخراج نیروهای آمریکایی بیشتر شده است.

انتهای پیام/