شهر خبر

نادری: دیپلماسی پارلمانی مکمل دیپلماسی کشور است


نادری: دیپلماسی پارلمانی مکمل دیپلماسی کشور است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دیپلماسی پارلمانی نقش مکمل در دیپلماسی کشور ایفا می کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، در ادامه برگزاری نشست "پلاک دیپلمات" این تشکل دانشجویی احمد نادری، نماینده مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار داشت:  دیپلماسی پارلمانی نقش مکمل در دیپلماسی کشور ایفا می کند البته دیپلماسی پارلمانی تاکنون بیشتر به شکل کلاسیک و ذیل وزارت خارجه بوده است.

وی افزود: شکل دیگری که در مجلس یازدهم به آن روی آوردیم و خیلی تازه است و جای کار دارد، دیپلماسی پارلمانی نه ذیل وزارت خارجه بلکه در کنار آن و در راستای سیاست های خارجه کشور عمل می کند.

این نماینده مجلس افزود: دیپلماسی پارلمانی باید مسئله محور باشد. مسئله اصلی مسئله معیشت است و این باید خودش را در دیپلماسی پارلمانی نشان دهد.

وی با بیان اینکه در طول 7 سال گذشته  یک نگاه نامتوازن به غرب داشته ایم و این نگاه مانع  انجام کارهایی در عرصه سیاست خارجه شد، ادامه داد: کسی مخالف ارتباط با غرب نیست اما نگاه مان منحصر به غرب شد. در دیپلماسی پارلمانی ما به شرق هم نگاه می کنیم. طبق گفته های کارشناس ها دهه های آینده در دست شرق خواهد بود. البته فقط نگاه مان به شرق نیست. نگاه به آفریقا هم داریم و  مهم، نگاه مبتنی به منافع کشور است که سفر آقای قالیباف پیرامون همین بود.

 

الهام آزاد، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست طی سخنانی گفت: در دیپلماسی پارلمانی و از طریق نشست های اتحادیه بین المللی مجالس و یا اتحادیه آسیایی مجالس، می توانیم با پارلمان های کشور های دیگر ارتباط برقرار کنیم و به نقاط مشترکی برسیم. به این شکل اهمیت دیپلماسی پارلمانی اهمیت پیدا می کند.

وی با بیان اینکه بیشترین مشکل تولیدگران ما تحریم های داخلی است، تصریح کرد: بیشتر مسئله سوء مدیریت هاست. چون نگاه "ما میتوانیم" نیست به این وضعیت رسیدیم. این مسئله درست شود، خیلی از مشکلات حل خواهد شد. اثر تحریم ها خیلی کم تر از این مسئله است.

همچنین احمد دستمالچیان، سفیر پیشین و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در این نشست طی سخنانی گفت: با تجربه ترین و بهترین نیروهایمان باید در کشور های اولویت دار ما سفیر شوند اما بعضا در کشور راهبردی، سفیری که اولین تجربه اش هست را می‌فرستیم!

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه باید جزو کشور های اَبَر اولویت باشند، افزود: ما گفتگو های مختلف با کشور های آسیایی و قفقاز و ... داشتیم که الان نداریم.

این تحلیلگر مسائل بین المللی تاکید کرد: هیئت های مردمی، گفتمان های فرهنگی و سیاسی باید بین ما و کشورهای منطقه وجود داشته باشد. در اردن و لبنان، نمایشگاه گذاشتیم و متحیر هنر ما شدند.

علیرضا بیگدلی، نیز طی سخنانی گفت: در نگاه کلان مدت هاست که سیاست خارجی دنیا به شکل گسترده شده و خیلی کم به ظرفیت همسایه بودن کشور ها پرداخته می شود، در صورتی که ظرفیت فوق العاده ای هست.

وی افزود: آمریکا هم با توجه به نوع ارتباط مان با همسایگان، به این رابطه ها ورود پیدا کرده و دخالت می کند. و باعث آسیب به همسایگان مان هم شده است.

انتهای پیام/