شهرخبر

خریدهای غیر ضروری در روزهای پایانی سال ممنوع

خریدهای غیر ضروری در روزهای پایانی سال ممنوع

خریدهای غیر ضروری در روزهای پایانی سال ممنوع
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان نسبت به حضو مردم در اجتماعات با توجه به روزهای پایانی سال و شروع سال جدید هشدار داد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمد طاهری گفت: شهروندان باید  حتی المقدور از خریدهای غیر ضروری خودداری کنند و در صورت ضرورت برای حضور در اجتماع و انجام امر خرید نیز،  فاصله اجتماعی را رعایت و حتما از ماسک استفاده کنند، همچنین نسبت به ضدعفونی کردن و شست وشوی دستها هنگام ورود به منزل اقدام کنند.

وی با بیان اینکه  مردم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا فاصله اجتماعی را  رعایت می کنند و به طور مداوم دستهای خود را ضد عفونی  کردند، خاطرنشان کرد:  با توجه به این شیوه نامه و رعایت دستورالعمل های بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا موجب شد ویروس انفلوآنزا به راحتی کنترل شود.

این دکتری تخصصی و میکروب شناس اظهار کرد: ویروس آنفلوآنزا جزو خانواده ارتو میکسو ویروس ها محسوب می شود که این خانواده تمایل زیادی به جهش دارد، اما خوشبختانه امسال در سطح کشور به علت رعایت فاصله های اجتماعی تعداد کمی از مردم به انفلوآنزا مبتلا شدند.

وی ادامه داد: مهمترین فاکتور برای مقابله با ویروس ها رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شست و شوی مداوم دستها است، که بر اساس این دستور العمل ها به نتایج مطلوبی برای مقابله با انفلوآنزا دست یافتیم.

طاهری خاطرنشان کرد: نوع A آنفلوآنزا در انسان و حیوانات دیده می شود و نوع B  در انسان و پستانداران همچنین  نوعC   آن در انسان  دیده می شود.

وی به تفاوت علائم آنفلوآنزا با کرونا اشاره کرد و افزود: علائم آنفلوآنزا ناگهانی بوده و دوره کمان یا نهفتگی آن یک تا دو روز است اما دوره کمان کرونا  به طور تقریبی یک هفته است.

وی با بیان اینکه مهمترین علایم انفلوآنزا تب، لرز و درد عضلانی است،  ادامه داد: کرونا علائمی مانند خشکی گلو و سرفه خشک دارد اما در انفلوآنزا سرفه ها به صورت خلط دار هستند و ممکن است در انفلوآنزا آبریزش بینی وجود داشته باشد.

طاهری افرادی که بیماری زمینه ای مانند بیماران قلبی، ریوی و کلیوی را مسعتد ابتلا به انفلوآنزا دانست و گفت: یک سوم از افراد جامعه یعنی 33 درصد از افراد نیز بدون علامت هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی  ابن سینای همدان خریداری واکسن های موجود در بازار برای آنفلوآنزا و نگهداری آنها برای سال آینده را بی فایده خواند و گفت: هر سال این ویروس ها جهش پیدا میکنند و با تیپ جدید وارد جامعه می شوند، بنابراین نگهداری واکسن آنفلوآنزا و تزریق آن در سال آینده بی فایده است.

وی ادامه داد: بر حسب اینکه ویروس بتواند اتصالات خود را بیشتر کند و تکثیر یابد به این ترتیب بیماری زایی آن بیشتر می شود، بنابراین بسته به نوع جهش دارد و در حقیقت یک انتخاب طبیعی هست که آن دسته از ویروس ها بتوانند با بدن انسان سازگارتر باشند و از دسترس سیستم ایمنی دورتر قرار گیرند و ماندگاری بیشتری داشته باشند انتخاب می شوند.

دکتر طاهری تاکید کرد: بهترین راه مقابله با ویروس انفلوآنزا با توجه به کاهش چشمگیر آن در سال جاری رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت دستور العملهای بهداشتی است  که امسال به راحتی کنترل شد و تعداد بسیار کمی از جامعه با این ویروس درگیر بودند.

وی در پایان  گفت: به طور معمول انجام واکسیناسیون آنفلوآنزا از نیمه دوم شهریورتا نیمه اول مهر ماه انجام می شود تا سطح آنتی بادی بدن افزایش یابد چرا که بیماری انفلوآنزا در اواخر فصل پاییز و اواخرا فصل زمستان شایع می شود.