شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دولت#افغانستان#طالبان#امنیت ملی

نبیل: آمریکا توانایی تضمین دوام جمهوریت لرزان افغانستان را ندارد


نبیل: آمریکا توانایی تضمین دوام جمهوریت لرزان افغانستان را ندارد

رئیس سابق امنیت ملی افغانستان گفت که دولت آمریکا توانایی حفظ نظام جمهوری افغانستان را ندارد اما اجازه حاکمیت امارت اسلامی طالبان را نیز نخواهد داد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «رحمت‌الله نبیل» رئیس سابق امنیت ملی افغانستان با انتشار پیامی در توئیتر نوشت که از ابتدای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی برای مردم افغانستان آشکار بود که دولت و طالبان در مذاکرات صلح صادق نیستند و این روزها دو طرف بر طبل جنگ می‌کوبند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی با اشاره به حمله ارتش سرخ شوروی به افغانستان نیز خاطرنشان کرد که شوروی این جنگ را برای افغانستان به میراث گذاشته و با نیابتی خواندن جنگ کنونی تاکید کرد: اگر این بار همه افغان‌ها از جمله طالبان و دولت هوشیار نشوندو براى بقای افغانستان تلاش نکنند بیم آن وجود دارد که همان سناریوی اتحاد شوروی با ابعاد وسیع‌تر آن در حال تکرار باشد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

نبیل همچنین تصریح کرد: «آمریکا به هیچ صورت نخواهد گذاشت که امارت اسلامى طالبان در افغانستان حاکم شود، اما آمریکا توانایی تضمین دوام این جمهوریت لرزان را نیز ندارد».

این اظهارات در حالی مطرح شده که مذاکرات صلح افغانستان از حدود یک ماه پیش متوقف شده است و طالبان خواستار استعفای دولت کنونی افغانستان می‌باشد.

از سوی دیگر نیز دولت بایدن با تاکید بر بررسی توافقنامه با طالبان از احتمال عدم خروج نیروها در تاریخ تعیین شده در این توافق یعنی پایان ماه آوریل سال جاری میلادی می‌گوید.

طالبان روز گذشته نیز در پیامی به نشست آتی وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو با تاکید بر لزوم خروج نیروها براساس زمان تعیین شده در توافقنامه قطر هشدار داد که مسئولیت تداوم جنگ با نیروهای خارجی خواهد بود.

انتهای پیام/.