شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جشنواره فیلم فجر#سردار سلیمانی

خطر استفاده ابزاری از سیمرغ شهید سلیمانی در جشنواره فیلم فجر


خطر استفاده ابزاری از سیمرغ شهید سلیمانی در جشنواره فیلم فجر

سیمرغ بلورین شهید سردار سلیمانی که ۲ سال است در جشنواره فیلم فجر اهدا می‌شود بیشتر بهانه‌ای است برای اینکه ویترین فرهنگی را بی‌نسبت به منافع و آرمان‌های ملی خالی نگذاریم.

خبرگزاری تسنیم-محمد دیندار*: هر گاه نام بزرگی به یک جایزه یا رویداد اطلاق می‌شود، آن جایزه و رویداد نیز باید در حد و شأن آن نام، بزرگ و چشمگیر باشد. اثری که چنین جایزه‌ای می‌گیرد نیز باید از شأن، اثرگذاری و کیفیت بالایی برخوردار باشد. رفتار و عملکرد هیچ جشنواره‌ای در خصوص جوایزی که به نام چهره‌های شاخص حوزه‌های مختلف نامگذاری شده، نباید به گونه‌ای باشد که این پیام را مخابره کند این نامگذاری برای رفع تکلیف یا استفاده ابزاری صورت گرفته است.

در حوزه سینما، سیمرغ شهید حاج قاسم سلیمانی 2 سال است به جوایز جشنواره فیلم فجر افزوده شده  و امسال به فیلم تک تیرانداز اهدا شد. پرسشی که اینجا رقم می‌خورد این است که اگر فیلم تک تیرانداز واجد ارزش‌های سینمایی چه از حیث مضمون و چه ساختار بوده، چرا در بخش‌های اصلی مانند کارگردانی و  فیلمنامه کاندید نشده است. اگر این فیلم از این لحاظ واجد شرایط و ارزش‌های کیفی نبوده، پس چرا سیمرغی که به‌واسطه نامگذاری به اسم شهید سلیمانی باید از جایگاه و ارزشگذاری مضاعفی در جشنواره برخودار باشد، به این فیلم تعلق گرفت  و بر عکس اگر این فیلم از حیث کارگردانی و فیلمنامه، اثری  قابل توجه  بوده، چرا هیأت داوران اینها را  نادیده گرفته  تا جایی که تهیه‌کننده فیلم نیز در مراسم اختتامیه  به کنایه گفت: گویا داوران، تک تیرانداز را فقط شنیده‌اند ولی ندیده‌اند!؟

سینما , فیلم , جشنواره فیلم فجر , سی و نهمین جشنواره فیلم فجر ,

نمایی از تک تیرانداز

در این صورت آیا  ممکن است که تک تیرانداز با وجود ارزش‌های سینمایی، در بخش‌های اصلی نادیده گرفته شده و برگزارکنندگان جشنواره با اهدای این جایزه به‌دنبال رفع تکلیف بوده و خواسته یا ناخواسته یک استفاده ابزاری از این سیمرغ صورت پذیرفته باشد؟

از مدیران سینمایی فعلی که دیگر گذشت و اینان در جشنواره بعدی به‌خاطر تغییر دولت حضور نخواهند داشت، اما پیشاپیش به متولیان سازمان سینمایی آینده پیشنهاد می‌کنم آیین‌نامه‌ای را طراحی کنند و در آن قید شود که سیمرغ شهید سلیمانی به دلیل حفظ ارزش و جایگاه آن، باید به فیلم‌هایی تعلق گیرد که حداقل در مبحث کارگردانی و فیلمنامه نیز کاندید شده باشند، به این شکل جشنواره نخواهد توانست خواسته یا ناخواسته این پیام را به مخاطبان سینما منتقل کند که برنده سیمرغ شهید سلیمانی، فیلمی‌ضعیف بوده که فقط به‌خاطر موضوع و مضمون جایزه را گرفته است، چرا که بهترین مضمون اگر در قالب یک فیلمنامه و ساختار خوب طراحی و اجرا نشده باشد، نخواهد توانست که اثرگذار بوده و به اثری ملی و پرمخاطب تبدیل شود.

فراموش نکنیم حاج قاسم سلیمانی خود نگاهی ویژه و دقیق به سینما داشت. به یاد بیاورید انتقاد صریح ایشان را در سال‌ها پیش از برخی فیلم‌های دفاع مقدس و از جمله فیلمی‌ که به شکل شعاری تعدادی رزمنده را نشان می‌داد که در صحنه‌ای یک به یک  خود را روی مین انداخته تا معبری باز شود و همگی شهید می‌شدند؟ ایشان در انتقاد از چنین فیلم‌ها و صحنه‌هایی گفته بود: ما بعضی وقت‌ها می‌خواهیم در صحنه جنگ ایثار نشان دهیم اما آن‌قدر ناقص و غلط نشان می‌دهیم که همه ارزش‌هایمان را زیر سؤال می‌بریم....بچه‌های ما همان‌قدر که با معنویت بودند، به همان اندازه هم با ابتکار بودند...

*نویسنده و مستندساز

انتهای پیام/