شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ریاست جمهوری#اوکراین

اوکراین: آمریکا باید نقش کلیدی را در توقف جنگ در دونباس ایفاء کند


اوکراین: آمریکا باید نقش کلیدی را در توقف جنگ در دونباس ایفاء کند

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری اوکراین با غیرقابل اجرا خواندن توافقات مینسک، گفت: آمریکا بعنوان شریک راهبردی کی‌یف، باید در توقف درگیری‌های نظامی در دونباس نقش اصلی را داشته باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "آندری ارماک" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری اوکراین شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که نقش ایالات متحده، بعنوان شریک راهبردی کی‌یف، در توقف درگیری‌های نظامی در منطقه دونباس اوکراین، بسیار کلیدی است و این کشور باید و می‌تواند در حل و فصل این مشکل تأثیر بسیاری داشته باشد.  

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

این مقام اوکراینی همچنین گفت که توافقنامه‌های مینسک در نسخه‌هایی که تاکنون امضاء شده، عملاً قابل اجرا شدن نیستند. وی در عین حال ابراز اطمینان کرد که کی‌یف تمام تلاش خود را بکار بسته تا اصول تعیین شده در این توافقنامه‌ها را اجرا کند.

ارماک با یادآوری اینکه پیشرفت در روند مذاکرات مربوط به حل و فصل مناقشه دونباس وجود دارد، هرچند این مذاکرات بسیار کند و سخت پیش می‌روند، افزود: «بسیار مهم است که نمایندگان آلمان، فرانسه، آمریکا، انگلیس، کانادا و سوئد بر روند اوضاع در منطقه دونباس نظارت داشته باشند.»

این اظهارات در حالی است که "ماریا زاخارووا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه نیز روز گذشته در سالروز امضای توافقنامه مینسک-2، اعلام کرد که دولت اوکراین برای فرار از اجرای تعهدات خویش در چارچوب این توافقنامه، از انجام هیچ کاری فروگذار نیست و فرصت برقراری صلح در منطقه دونباس را از دست داده است. 

زاخارووا یادآور شد که مجموعه اقدامات در جهت اجرای توافقنامه مینسک، شامل توافقات مشخص بین مقامات کی‌یف و نمایندگان دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک درباره حل و فصل مسالمت‌ آمیز مناقشه نظامی در منطقه دونباس است که نتیجه کودتای دولتی و اجرای عملیات نظامی دولت اوکراین علیه مردم کشور خود است.

وی همچنین گفت: «باید این واقعیت را پذیرفت، مردمی که در دو منطقه دونتسک و لوهانسک اوکراین زندگی می‌کنند، دولت ناسیونالیستی به قدرت رسیده در کی‌یف را به رسمیت نمی‌شناسند.  

انتهای پیام/